در حالی که قیمت دلار در بازار جهانی در سرازیری قرار دارد، در بازار ایران سربالایی رفتن را آغاز کرده است.

علی پاکزاد: دلار در بازار ایران امروز با قیمتی بین 1292 تا 1298 تومان مورد معامله قرار می گیرد و این روند رو به رشد به نظر نمی رسد ربطی به بازارهای جهانی داشته باشد.
نگاهی به روند تغییرات قیمت دلار نشان می دهد از نیمه مردادماه بدین سو قیمت دلار در بازار ایران آغاز به رشد کرده این روند در شهریور ماه شدت پیدا کرده است به طوریکه متوسط قیمت هر دلار در ماههای تیر و مرداد در حود 1154 تومان ثابت مانده بود به ناگهان در شهریورماه به 1235 تومان رسیده است و در هفته اول مهر ماه هم متوسط قیمت هر دلار به 1285 رسیده است.
این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی هر بار بعد از اوج گیری قیمت دلار وعده کاهش آنرا می دهد و برای آنکه در بازار با قیمت متفاوت ارزی که بانک مرکزی عرضه می کند تمایل به دلالی پیدا نکند طرح توزیع در سالن فرودگاهها را به اجرا در آورده ولی به نظر می رسد در مورد اجرای همین طرح نیز با مشکلات جدی مواجه هستیم .
به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از فرودگاه امام بخش قابل توجهی از مسافرین برای خرید ارز در فرودگاه ها دچار مشکل هستندبه خصوص در فرودگاه بین المللی امام به عنوان اصی ترین فرودگاه بین المللی کشور که بخش اعظم مسافرین مراجعه کننده به پایانه های این فرودگاه نیاز به خرید و یا معاوضه ارز دارند.
یکی از خبرنگاران خبرآنلاین در خصوص تجربه شخصی خود در مورد خرید ارز در فرودگاه امام می نویسد: «با توجه به اینکه اعلام شد فروش ارز دولتی در فرودگاه بین المللی امام خمینی در اختیار مسافران قرار می گیرد تا مسافران با خیال آسوده سفر خوبی داشته باشند متعاقبا به فرودگاه برای گرفتن ارز مراجعه کردم. از سویی دیگر تفاوت ارز بازار دولتی و بازار غیردولتی نزدیک به 300 هزار تومان است که انگیزه ای می شود برای عدم خرید ارز از بازار آزاد.اما با وجود این که فرودگاه بین المللی امام خمینی تنها 2 مکان را به ارائه ارز به مسافران خود اختصاص داده است من برای گرفتن ارز به این 2 محل مورد نظر مراجعه کردم و تنها موفق به گرفتن 500 دلار در مجموع شدم. زمانی که علت را جویا شدم در جواب گفته شد متاسفانه ارز موجود نیست. همین اتفاق را 10 روز پس از ماجرا از زبان یکی از دوستان هم شنیدم که به دنبال تهیه ارز بود. او مطلع شده بود که نمی تواند ارز خود را از فرودگاه امام خمینی تهیه کند و با چه مشکلی مواجه خواهد شد. با توجه به این موضوع به هر جایی که مراجعه کرد موفق به تهیه ارز نشد تا در نهایت پس از تلاش بسیار در یکی از شعب بانک در منطقه ای از تهران توسط یکی از آشنایان خود موفق شد مبلغ مورد نیاز خود تهیه کند».
با توجه به این تجربه که از زبان خوانندگان سایت نیز بارها مطرح شده است به نظر می رسد توزیع ارز حتی در مبادی فرودگاهی (که تقاضا در آنجا نمی تواند از تقاضای دلالان ناشی شود) ناکافی است این ناکافی بودن در حالی است که تعداد پروازها و حدود مسافرین کاملا قابل برآورد کردن است و بانک مرکزی برای عدم عرضه کافی ارز در این باجه ها به دلایلی مانند افزایش و کاهش تعداد مراجعان توضیح دهنده این وضعیت باشد.
کما اینکه عرضه ارز در شعب بانکها و صف خریدارانی که از شب در صف می خاوبند روایت دیگری است که بر اساس آن می توان به این نتیجه رسید که یا بانک مرکزی توان تامین تقاضای ارز در بازار را ندارد و یا آنکه بر خلاف ادعای صریح رئیس کل بانک مرکزی افزایش قیمت دلار را در برنامه خود قرار داده است.
/22231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =