پیام افطاری قالیباف دوری از رئیسی است/ مشارکت کم مردم نظام را به چالش کشید، تندروها توبه کنند

ابوالقاسم رئوفیان به خبرآنلاین گفت: آن‌ها که برای در اختیار گرفتن کرسی‌های مجلس به‌نفع نامزدها و طیف سیاسی خود به‌هر قیمتی حتی کم‌ترین مشارکت مردمی تلاش کردند و با کم‌ترین درصد مشارکت دریک انتخابات به‌دور از شور انتخاباتی نامزدهای مورد نظرشان را به مجلس فرستادند و در نتیجه ضعیف‌ترین مجلس را خلق کردند و باعث شدند تا نظام و مردم، هزینه شوند و تاوان سوءتدبیرشان را بپردازند باید توبه کنند.

جواد مرشدی: یکشنبه شب محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی میزبان حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل رؤسای پیشین مجلس شورای اسلامی بود. سال‌ها پیش نیز لاریجانی رئیس مجلس وقت، چنین ابتکاری به‌خرج داد و از مرحوم هاشمی،کروبی، ناطق نوری و حدادعادل جهت اعلام برائت خود از احمدی‌نژاد دعوت به‌عمل آورد. اکنون نیز برحسب اتفاقات اخیر و زاویه گرفتن برخی نمایندگان نسبت به دولت سیزدهم و نادیده گرفتن آن، همسویی دولت و مجلس برخی سیاسیون بر این باورند که شاید قالیباف نیز درصدد نوعی اعلان کناره‌گیری از یک‌دست بودن دولت و مجلس است. از همه مهم‌تر این‌که چرا در سال آخر مجلس یازدهم چنین ضیافتی بر پا شده که این موضوع به‌خودی خود می‌تواند اهمیت انتخابات امسال مجلس برای قالیباف را بیش از پیش عیان کند. این‌که آیا این جلسه و حضور افراد حاضر در آن تا چه حد می‌تواند در شکل‌گیری روند سیاسی جدیدی که به حضور مردم در پای صندوق‌های منتهی شود، سوالی بود که «خبرآنلاین» از ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین پرسید.

یکشنبه‌شب آقای قالیباف میزبان آقایان لاریجانی، ناطق نوری و حداد عادل بودند، قبلا در مورد تشکیل شورای میانه‌روی اخباری داشتیم، با توجه به انتخابات پیش رو این نشست می‌تواند در جهت تشکیل چنین شورایی باشد؟

باید بگویم دعوت ازناطق نوری، لاریجانی، و حدادعادل، روءسای پیشین مجلس شورای اسلامی ازسوی رئیس مجلس اگرچه به بهانه گپ‌و گفت روءسای ادوار مجلس به میزبانی قالیباف درسال پایانی آن‌هم درسال پایانی عمرمجلس و بسیار دیرهنگام صورت گرفته، اما اقدامی بسیارلازم وتاحدی امید وارکننده است که خوبست رئیس جمهور محترم هم‌ در اقدامی مشابه، براین مهم اهتمام ورزد. البته چنین اتفاق مبارکی را آذر ۱۳۸۷ ازطرف رئیس مجلس هشتم، تحت عنوان همایش ۳۰ سال قانون‌گذاری شاهدبودیم که لاریجانی بادعوت از (مرحو م) هاشمی، کروبی، ناطق‌نوری وحدادعادل پیام خود را درفاصله گرفتن ازدولت احمدی‌نژاد، به جامعه ارسال کرد که به اعتقادمن اقدام امروز قالیباف هم پیام رسان چنین رویکردی به جامعه است.

مواضع این افراد باید چگونه باشد تا مردم به پای صندوق رای بیایند؟

رهبری همواره برشورانتخاباتی سفارش وتاکیدداشته‌اند و این میسر نمی‌شود، جز با مشارکت حداکثری مردم پای صندوق‌های رای. مشارکت نزدیک به ۴۲ درصدی مردم در انتخابات مجلس یازدهم و مشارکت کمتر از ۱۰ درصد دربرخی ازشهرها که نظام رابه چالش کشید، مسئولان اعم ازدولتی‌ها و مجلسی‌ها و شورای نگهبان و دیگر نهادهای تصمیم‌گیرنده وجناح‌ها و فعالان سیاسی راسرعقل آورده باشدکه البته تحرکاتی که ازناحیه برخی مشاهده می‌شود، حکایت از همین دارد. آن‌ها که برای در اختیار گرفتن کرسی‌های مجلس به‌نفع نامزدها و طیف سیاسی خود به‌هر قیمتی حتی کم‌ترین مشارکت مردمی تلاش کردند و با کم‌ترین درصد مشارکت دریک انتخابات به‌دور از شور انتخاباتی نامزدهای مورد نظرشان را به مجلس فرستادند و در نتیجه ضعیف‌ترین مجلس را خلق کردند و باعث شدند تا نظام و مردم، هزینه شوند و تاوان سوءتدبیرشان را بپردازند باید توبه کنند و در راستای تحقق راهبرد رهبری یعنی مشارکت حداکثری قدم بردارند.

پیام افطاری قالیباف دوری از رئیسی است/ مشارکت کم مردم نظام را به چالش کشید، تندروها توبه کنند

آیا این ترکیب می‌تواند موجب حضور حداکثری مردم شود؟ ضمن این‌که حاکمیت و دولت چگونه می‌توانند زمینه را برای این حضور فراهم سازند؟

البته یکی ازعوامل موثر در جلب مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات‌ها، حضور چهره‌هایی است که سلایق گوناگون مردم رادرعرصه رقابت انتخاباتی نمایندگی کنند که این بسیارتعیین کننده است. این موضوع به نحوه عملکرد شورای نگهبان برمی‌گردد به این معنا که باید از ردصلاحیت‌های گسترده و ناصواب اجتناب ورزد. دولت درفرصت باقیمانده قوانین برزمین مانده از جمله ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه «لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین» را به‌طور کامل اجرا کند و مجلس به‌وظیفه نظارتی خود به‌درستی عمل کند. و با استفاده ازحقوق قانونی خود از تنبیه عناصر سرپیچی کننده از اجرای قوانین در هر رتبه و جایگاهی دریغ نورزند تا اداره کشور بر مدار قانون پیش رود. در غیر این‌صورت مجلس هم استیضاح را به‌درستی اجرا و برحسن اجرای آن نظارت کنند و بیش ازاین حقوق شهروندی را قربانی مصلحت اندیشی‌های مخالف مصالح کشور و مردم نکنند. مهم‌تر از همه وضعیت اقتصادی مردم را بهبود بخشند، از گفتاردرمانی وزیادحرف زدن و وعده دادن پرهیز و باعمل، درجامعه ایجادامید کنند، نه این‌که هنوز یک‌ماه از نامگذاری سال به سال کنترل تورم و رشد تولید توسط رهبر فرزانه انقلاب نگذشته، باگران کردن ۲۵درصدی قیمت خودرو و ۲۵ درصدی بلیط مترو و...که اقدامی تورم زا و ضد کنترل تورم است، نا امیدی رابه جامعه تزریق کنند.

نقش آقای حداد عادل چگونه می تواند باشد؟

آنچه البته دراین دو اقدام مشابه قابل تامل است، حضور یک‌وجهی حدادعادل در هر دو ترکیب است که صرفا به اعتبار سال‌ها ریاستش برقوه مقننه دعوت شده و وجه اشتراک جناحی باسه رئیسان مجلس نداشته و ندارد؛ اگرچه حدادعادل بعد از اعتراضات و اغتشاشات اخیر، مواضع معتدل‌تری نسبت به گذشته اتخاذ کرده ولی هم‌چنان جریان جبهه پایداری را نمایندگی می‌کند و این همان وجه افتراقی است که باجریان معتدل ناطق نوری-لاریجانی وتاحدودی قالیباف قابل جمع نیست.

در صورتی‌که چنین شورایی با این افراد تشکیل شود، آیا ضلع سوم آن اصلاح طلبان خواهند بود؟

به‌هر حال امیدوارم این افطاری آغازیک همکاری سیاسی باشد به‌نحوی که فضای سیاسی حاکم بر جامعه به‌تدریج تلطیف شود و زمینه یک انتخابات پرشور فراهم آید. انتخاباتی که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، همواره بر انجام آن تاکید داشته و دارند و مسئولان و فعالان سیاسی را بر فراهم‌ آوردن چنین زمینه‌ای فراخوانده‌اندکه به‌نظر من این جلسه می‌تواند مقدمه یک ائتلاف سیاسی در جهت نیل به‌خواسته رهبری باشدکه البته ناکافی است و به یک عزم جدی و برنامه عملیاتی ازسوی دولت برای کاهش یاحداقل کنترل قیمت‌ها دارد نه افزایش قیمت‌ها که هر روز شاهد آن هستیم، شاهد اعمال سیاستی برخلاف سیاست اعلامی ازسوی رهبری یعنی «کنترل تورم و رشد تولید». نماینده طیف محافظه‌کار اصلاح طلبان نیز به حلقه ائتلاف سیاسی خواهد پیوست و تندروهای هر دو جناح در دو جبهه مقابل، به رقابت خواهند برخاست.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1756747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    19 5
    شما می خواهید دوباره لاریجانی بالا بیاید
  • DE ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    67 2
    کلا انتخابات جواب نمی دهد
  • DE ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    33 2
    باید داستان جبهه پایداری کم رنگ شود
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    0 45
    اگر بتوانند به توافقی برسند بسیار خوب می شود.
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    38 2
    محاله هیچ کدوم رای بیارن مگه...
  • رضا IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    3 36
    به نظرم راه های جدیدی داره باز میشه
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    73 1
    یعنی از سیسمونی گیت چیزی هم در میاد؟
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    3 22
    خیلی خوبه. باید دید ادامه پیدا می کنه یا نه
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    76 0
    دراین دوره مجلس همگان دیدیم که دغدغه های مثلا نمایندگان بیشتر در راستای محدود کردن دسترسی آزاد ملت به فضای مجازی و گیر دادن به تار موی زنان و دمیدن در افزایش قیمت خودرو با تصویب نکردن واردات سواری وکلا همه چیز بجز معیشت و رفاه مردم بوده است
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    10 0
    بکی جا مانده
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    21 0
    با سلام . اگر به تاریخ صنعت ایران در نیم قرن اخیر نگاه کنیم . صنایع ایران مخصوصا خودرو سازی و لوازم خانگی هم با صنایع غرب و هم با صنایع شرق همکاری داشته اند . صنایع غرب وقتی مدلی از کالا را تغییر می دادند علاقه مند بودند که فناوری مدل قدیمی را به کشور ایران بدهند مانند بنز . پزو . رنو و غیره اما صنایع شرق مخصوصا چین به هیچ عنوان علاقه ای ندارند که فناوری و قدیمی و جدید خود را به صنایع ایران انتقال دهند و اکثرا دوست دارند که صنایع ایران مونتاز باشد . در مورد سایر کشورها نیز همین روال را دارند . این عدم علاقه باعث شده که قطعه سازان ایرانی فقط قطعات کالا و اجناس و خودرو غربی ها را بتوانند بسازند . شاید بخاط این باشد که جمعیت چین و هند و شرق اسیا میلیاردی است و می ترسد اگر فناوری را انتقال دهند کرسنگی گریبانیر انها شوند .
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    52 4
    مشارکت بی مشارکت
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    49 0
    دوباره موقع انتخابات شد این جماعت نمایش رو شروع کرد .
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    46 0
    شما از شور انتخابات میگین آیا با این شرایط این حرف ها خنده دار نیست؟
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    13 0
    ما که دیگه گیج شده ایم
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    31 0
    الان جامعه هم که نگاه میکنم خیلی از مردم از صندوق رای قهرند
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    42 0
    رای نمیدم
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    29 0
    کافی است به وعده های ۷ ماه گذشته درباره آرام شدن اوضاع و اصلاح و تغییرات و وعده رفع فیلتر وزیر محترم کشور بعد از اعتراضات توجه کنید پاسخ هر پرسشی درباره انتخابات به دست می اید.
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    30 0
    دوس ندارم از تحریم صحبت کنم ولی جناح تندرو بدش نمیاد انتخابات تحریم بشه.