۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱

مهر نوشت: میکاییل شهرستانی طراح و کارگردان نمایش «باغ آلبالو» با اشاره به دراماتورژی که روی نمایشنامه چخوف داشته است، عنوان کرد این اثر نمایشی برآیند یک سال و نیم تمرین هنرجویانش است.

میکاییل شهرستانی کارگردان و مدرس تئاتر و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که به تازگی نمایش «باغ آلبالو» را در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برده است درباره رویکردی که در اجرا نسبت به نمایشنامه آنتون چخوف داشته است، به خبرنگار مهر گفت: نمایشنامه «باغ آلبالو» را براساس توانایی بازیگرها و شرایط روز دراماتورژی کرده‌ام از این رو کار فشرده‌تر شده و برخی شخصیت‌هایی که حضور کوتاهی دارند و همچنین حواشی غیر لازم از کار حذف شده است. اتفاقات نمایش نیز جلوی عمارت باغ رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: نمایش حدود ۸۵ دقیقه است و در روزهای زوج و فرد طبق روال چند سال گذشته آثارم، بازیگران متفاوتی در آن به ایفای نقش می‌پردازند به جز چند نفری که در هر شب ثابت هستند. این نمایش قرار بود مهر ماه اجرا شود که به دلیل شرایط اجتماعی که پیش آمد اجرا امکان پذیر نبود تا اینکه با توافقی که با مدیریت تماشاخانه ایرانشهر داشتم، قرار شد «باغ آلبالو» از ۲۵ فروردین ماه در سالن ناظرزاده کرمانی به صحنه برود.

شهرستانی درباره پیش بینی‌اش از استقبال مخاطبان از کار با توجه به اینکه در چند ماه اخیر تئاتر با مشکلاتی از جمله جذب مخاطب روبرو بوده است، بیان کرد: من به احترام تماشاگران تئاتر در مهر ماه سال گذشته کارم را اجرا نکردم و الان هم به احترام همان تماشاگرانی که این روزها به دیدن آثار روی صحنه می‌نشینند به خودم اجازه دادم که «باغ آلبالو» روی صحنه بیاید و واقعاً هم نمی دانم نمایش قرار است با چه اقبالی روبرو شود و گردن ما هم از مو باریک‌تر است. نمایش «باغ آلبالو» اثری کاملاً متفاوت با نمایشنامه چخوف است و تماشاگرانی که به دیدن نمایش بنشینند، متوجه می‌شوند که این «باغ آلبالو» دیگر نمایشنامه چخوف نیست و بیشتر متعلق به خودم است بنابراین به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم اول کار را ببینند و بعد قضاوت کنند.

کارگردان نمایش «هملت» یادآور شد: ما در طول چند سال اخیر از هیچ منبع دولتی چه مادی و چه معنوی حمایت نشده‌ایم و عرصه روز به روز به ما تنگ‌تر شده است. در طول کرونا اولین جایی که تعطیل شد تئاتر بود و در ناآرامی‌های اخیر نیز با وجودی که همه کسبه مشغول فعالیت بودند اما باز هنرمندان در مظان اتهام قرار گرفتند. البته من خودم ترجیحاً کار نمی‌کنم و در طول ۶-۷ ماه اخیر بازی در ۲ سریال و یک فیلم سینمایی را رد کردم چون شرایط روحی‌ام اجازه فعالیت به من نمی‌داد و کسی را هم از کار کردن یا نکردن منع نمی‌کنم اما مانند برخی‌ها هم پوزیشن مخالف به خودم نمی‌گیرم ولی در کنارش مشغول بازی در فیلم و سریال‌های مختلف شبکه نمایش خانگی باشم. با این وجود تئاتر کار کردن با کارهای دیگری که من به شکل شخصی می‌پذیرم، فرق دارد چون این کار پروسه‌ای است که با هنرجویانم طی می‌کنم و ۶ ماه دیرتر یا زودتر بالاخره باید روی صحنه برود و «باغ آلبالو» هم جزو همین برنامه ریزی های تئاتری است و بازیگران نمایش که از هنرجویان قدیمی من هستند بعد از یک سال و نیم تمرین باید نتیجه زحماتشان را روی صحنه می‌دیدند.

این مدرس تئاتر در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: «باغ آلبالو» آخرین نمایشنامه چخوف است و به دوران انقلاب نافرجام ۱۹۰۵ روسیه بر می‌گردد. این نمایشنامه تحولاتی را یادآور می‌شود که در آن دوره اشرافیت سپری شده و دوره تازه ای در حال بنیان گذاری است. من نمایشنامه «باغ آلبالو» را بسیار دوست دارم و تلاش کردم چه در طراحی و بازی‌ها و چه دراماتورژی نمایشنامه، اجرای متفاوتی از «باغ آلبالو» روی صحنه ببرم که امیدوارم این‌طور باشد.

داود بیتاء، اعظم قنبری، رعنا صفاری سیاهکلی، امیرحسین نسیمی، مژگان کامجو، درسای سبحه، پگاه مجدالدین، نسا بامداد، علیرضا آژیده، فرهاد اعتمادی رسولی، مرضیه ساکی، منصوره هروی، آرین نعیمی، امید فتحی، بابک پایوند، زهره گل سرخی، شقایق سیدین، امیرعلی حیدری، مجید حسینی، هادی دلیر آقایی بازیگران این اثر نمایشی هستند که از ۲۵ فروردین تا ۲۹ اردیبهشت ساعت ۲۰:۳۰ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: پس از چند سال زندگی در پاریس، مادام رانوسکایا به زادگاهش باز می‌گردد. باغی که گذشته‌ای پر تلاطم را به خاطرش می‌آورد؛ گذشته‌ای که هنوز هم در باغ، بازگشت او را به کمین نشسته است...

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1757358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =