وزارت علوم امسال دانشجوهای بورسیه بیشتری به خارج از کشور فرستاده است که می توانند بدون داشتن کارت پایان خدمت هم در دانشگاه های خارج تحصیل کنند.

اما نیروی انتظامی شرایطی برای تحصیل غیر بورس مشمولان دارد. به گفته محمدرضا اکبر حلوایی، معاون امور مشمولان و معافیت سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی، در صورتی که دانشگاه پذیرنده و مرکز مورد تایید وزارت علوم و متقاضی حداقل مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد،  می تواند با هماهنگی های لازم از کشور خارج و پس از اتمام دوره دکتری و مدارج بالاتر به کشور باز گردد.

او همچنین به ایرنا گفته است: دربرخی موارد افراد قصد تحقیق ازدانشگاه مقصد را داشته و یا برای انجام مصاحبه مجبور به خروج از کشور هستند که دراین صورت می توانند با ضمانت وثیقه از کشور خارج و پس ازبازگشت ضمانت را باز پس گیرند.

آنطور که حلوایی گفته، افراد تحصیل کرده در حین سربازی نیز می توانند مشمول بخشودگی شوند: افراد دارای کارشناسی یک ماه، کارشناسی ارشد و دکتری دو ماه و تخصصی دکتری سه ماه می توانند از بخشودگی برخوردار شوند. همچنین افراد دارای مدرک تحصیلی دکترا و فوق تخصص می توانند در حین سربازی با همکاری در بخش پژوهشی نیروی انتظامی بین سه الی 18 ماه از بخشودگی برخوردار شوند.
تک پسر، سرپرست خانوار

اما معافیت از سربازی با روش های دیگر هم امکان پذیر است. معاون امور مشمولان و معافیت سازمان وظیفه عمومی ناجا دراین باره می گوید: در صورتی که تعداد فرزندان پسر خانواده یک پسر بوده، یا پسری سرپرستی خانواده بدون پدر یا دارای پدر بالای 59 سال و یا زیر 59 سال بدون توانمندی تامین یا مبتلا به بیماری در صورت تایید مراجع ذیربط می توانند از شرایط معافیت کفالت بهره مند شوند. در صورتی که جانبازان دارای 70 درصد مجروحیت بوده، یک فرزند و در صورت داشتن جانبازی و اسارت حداکثر دو فرزند از خدمت سربازی معاف هستند. در صورتی که فرزند پسر خانواده ای تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی بدون سرپرست مرد، مشمول خدمت سربازی باشد، می تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =