نماینده دائم ایران در دیده‌بان هسته‌یی بین‌المللی می گوید: جمهوری اسلامی ایران بیش از پنج هزار نفر روز بازرسی از تاسیسات هسته‌یی‌اش داشته است که در بین کشورهای دیگر عضو آژانس بی‌سابقه و به نوعی مداخله‌جویانه‌ترین بازرسی‌ها بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، علی اصغر سلطانیه در جدی ترین اظهارنظر خود موضع‌گیری‌های یوکیو آمانو درباره پرونده ایران را «روی هم رفته منفی‌تر و از مسیر معمولی خارج شده» دانسته و درباره نقاط اختلافی ایران و آژانس تاکید کرده که گفت وگو ها در این زمینه ادامه دارد.
انتشاراسناد سری جمهوری اسلامی ایران از طریق آژانس یکی از موارد اختلاف ایران و آژانس انرژی اتمی است که سلطانیه می گوید« هنوز با مدیرکل آژانس به چارچوب مشخصی درباره چگونگی ورود به بحث رفع ابهام‌ها نرسیده‌ایم.»
سلطانیه «ملاحظات امنیت ملی ایران» را به عنوان اولویت اول در ارتباط با آژانس دانست و از برخی بی دقتی ها سخن گفت که در سال‌های گذشته رخ داده و در برخی موارد اطلاعات محرمانه درباره ایران و دیگر کشورها نشر پیدا کرده است.
 اقدامی که به گفته وی موجب شده «مدیرکل فعلی آژانس هم‌چنین در پاسخ به درخواست رسمی این کشورها اطمینان داده است که گام‌هایی را برخواهد داشت، از جمله درباره اصلاح قراردادهای پرسنلی و تعهدات پرسنل آژانس نسبت به رعایت کامل قوانین و حفظ اسرار و اسناد آژانس.»
وی گفت‌: متعاقب دیداری که رییس سازمان انرژی اتمی با مدیرکل آژانس هفته گذشته در وین داشتند، قرار شد گفت‌وگوهایی با مشخصات فنی و جزئی بیش‌تر در رابطه با نحوه تعامل و پرداختن به سوالات آژانس با رعایت تمام ملاحظات کشورمان انجام شود و طرفی نتیجه را به مقامات دو طرف منعکس کنند تا گام بعدی بر اساس صلاحدید هر دو طرف برداشته شود.
وی در این‌باره با اشاره به مصاحبه "گلداشمیت"، معاون مدیرکل پیشین آژانس با برخی رسانه‌ها و اظهاراتش درباره ایران پس از آن‌که وی آژانس را ترک کرد، خاطرنشان کرد: مدیرکل آژانس اطمینان داد تا به این مساله رسیدگی کند که افراد و پرسنل آژانس پس از ترک کار خود ملزم به حفظ اطلاعات آژانس باشند.
نماینده دائم ایران که با ایسنا گفت وگو می کرد در بخش دیگری از این گفت وگو درباره گزارش های مدیرکل آژانس انرژِی اتمی، گفت: در یک موضوع روند چند سال گذشته کاملا مشترک است و آن این که کشورهای غربی به ویژه آمریکا و هم‌پیمانانش تلاش داشته‌اند که در آژانس به بهانه موضوع ایران، آژانس را دگرگون کرده و آن را تبدیل به زیرمجموعه‌ شورای امنیت سازند و هر بار این اقدام را به یک بهانه انجام دادند، مثلا پروتکل الحاقی را در دهه‌ی 90 به بهانه‌ عراق و کره شمالی مطرح کردند و ایران بهانه‌ای است برای هدفی خطرناک‌تر و بالاتر که به پروتکل الحاقی چیز دیگری را نیز اضافه کنند که تا به حال موفق نبوده‌اند.
سلطانیه درباره‌ درخواست‌های آژانس برای کسب اطلاعات در خصوص تاسیسات غنی‌سازی فردو نیز،گفت: گزارش اخیر آژانس تفاوت‌هایی با گزارش‌های قبلی دارد. آن‌ها قبول کردند که درباره‌ فردو سوال خاص دیگری وجود ندارد و بازرسی‌ها هم در حال انجام است. ایران اطلاعات مربوط به سانتریفیوژهایی که قرار است در فردو نصب شود را به آژانس ارائه کرده است و آژانس هم پس از دریافت اطلاعات مربوطه گفته‌های ما را تایید کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که بر اساس چه قانونی اکنون به آژانس اجازه‌ بازرسی از فردو داده شده است؟ تصریح کرد: وقتی ما خودمان تاسیسات فردو را به آژانس اعلام کردیم، از آن زمان به بعد ملزم به ارائه‌ی اطلاعات (پرسشنامه‌ی طراحی)‌ به آژانس هستیم و هر نوع تغییر و تحول در رابطه با آن تاسیسات را باید به اطلاع آژانس برسانیم.
 اهم اظهارات وی در ادامه به شرح زیر است:
*پس از بازدیدی که معاون مدیرکل و همکارانش به طور رسمی از تاسیسات هسته‌یی ایران داشتند، اعلام شد که ایران گام مهمی در جهت همکاری و شفافیت برداشته است و ما انتظار داریم طرف مقابل چه مقامات آژانس و چه کشورهای عضو قدردان این گام ایران باشند و گام‌هایی را به طور متقابل بردارند. ‌البته مدیرکل آژانس در گزارش اخیرش اعلام کرد که ایران بیش از گذشته شفافیت از خود نشان داده است و هرمن ناکارتس، معاون وی در گزارشی به کشورهای عضو تاکید کرد که ایران اجازه یک بازدید شفاف را به آژانس داده است. البته ما انتظار داشتیم ‌آمانو بیش‌تر از این به گزارش اخیرش رنگ و بویی مثبت دهد.
* البته انتقاداتی هم به گزارش اخیر مدیرکل داشتیم که جداگانه منتشر و به عنوان سند ‌آژانس ثبت خواهد شد.
* موضع‌گیری‌های آمانو روی هم رفته منفی‌تر بوده است، اما همین منفی بودن باعث شده واکنش ما هم با وجود تمایل نداشتن به این کار شدیدتر و علنی‌تر شود. این مساله هم‌چنین در انتقاد کشورهای دیگر از جمله کشورهای غیرمتعهد در آژانس از دبیرخانه درباره‌ نحوه گزارش‌دهی‌ مدیرکل درباره‌ ایران وجود دارد، مبنی بر این که گزارش‌های مدیرکل از مسیر معمولی خارج شده و متوازن نیست.
*مدیرکل آژانس در نحوه گزارش‌دهی استدلال‌هایی دارد که برای ما قابل قبول نیست. در ملاقات‌هایی که با مدیرکل داشته‌ایم وی اطمینان داده است که در گزارش‌هایش متوازن و متعادل باشد، کما این که با اصرار ما یک بار گزارشش را به دو بخش تعهدات ایران در چارچوب NPT و خواسته‌های خارج از NPT تقسیم کرد، اما در گزارش‌های بعدی مجددا به رویکرد قبلی بازگشت.
* ما به عنوان عضو آژانس می‌خواهیم با این نهاد تخصصی بین‌المللی همکاری کنیم، اما آنجا که اقدامات و گزارش‌های آژانس مخالف منافع ملی‌مان باشند و جو سیاسی نادرست ایجاد کند، برخورد می‌کنیم.
افزایش فعالیت‌های بازرسان در ایران
*هر اقدامی در افزایش بازرسی‌ها و یا نصب دوربین‌ها باید در چارچوب ضوابط پادمان باشد. ما برای هر درخواست آژانس ماه‌ها مذاکره می‌کنیم و بعد از آ‌ن که قانع شدیم درخواست آ‌ژانس قابل توجیه و منطقی است و به شرط آن که درخواست‌های از آن دست اضافه نشود، آن را می‌پذیریم.
*ما درباره‌ تعداد نفر روز بازرسی‌ها و یا بازرسی‌های سرزده پس از مذ اکراتی طولانی و با رعایت ضوابط به توافق رسیده‌ایم.
* درباره غنی‌سازی 20 درصد بازرسی‌ها و تجهیزات بازرسی و تعداد این تجهیزات با بازرسی که در غنی‌سازی تا سقف 5 درصد وجود دارد متفاوت است که امری منطقی است و ما آن را پذیرفتیم، اما برای بازرسی‌ها چک سفید امضا به کسی نداده‌ایم و نخواهیم داد.
* در حال حاضر بازرسی‌ها به طور منظم و در چارچوب مشخص شده انجام می‌شود، البته آژانس هم با ما همکاری دارد و ما هیچ گونه مشکلی با بازرسان تا به حال نداشته‌ایم.
فعالیت‌های هسته‌یی‌مان را تعلیق نمی‌کنیم
*ادعاهایی مبنی بر این که ایران وقت‌کشی می‌کند، بی‌اساس است. ما کارمان را انجام می‌دهیم و اعلام کرده‌ایم فعالیت‌های هسته‌یی‌مان را تعلیق نمی‌کنیم.
*در عین حال با وجود آن که تمام ادعاها در رابطه با برنامه‌ هسته‌یی ایران مبنی بر انحراف از مسیر صلح‌آمیز را بی‌اساس می‌دانیم، اما یک‌بار دیگر برای اثبات بی‌اساس بودن این ادعاها آماده‌ایم مثل قبل (مدالیته‌ 2007) در چارچوبی تعریف شده پاسخ‌شان را بدهیم. این گونه اظهارنظرها جز تخریب فضای موجود چیز دیگری در بر ندارد.
*اگر زبان تهدید و "باید" در کار باشد پاسخ ما هم "نه" است.
*‌ما حاضریم برای رفع ابهام‌ها به شرطی که آژانس و مدیرکل در چارچوب تعریف شده و با رعایت ملاحظات امنیتی‌مان و با عنایت و احترام به توافق‌ها بر اساس مدالیته 2007 وارد شود، مدالیته دیگری را تعریف کنیم و در چارچوب آن باید اطمینان حاصل کنیم که در این مسیر آژانس به تعهدات خود کاملا عمل می‌کند.
مدالیته 2007 کماکان مورد احترام آژانس است
* در دو گزارش قبلی و بر اساس اصرار ما و رایزنی‌هایی که صورت گرفت، توضیحات نسبتا مشروحی در رابطه با مدالیته 2007 نوشته شد و مدیرکل آژانس در سند رسمی (گزارش‌ درباره ایران به شورای حکام) به مدالیته‌ 2007 اذعان کردند که به این شکل خواست ایران محقق شد و این موضوع که – اکثر مسائل حل شده است – در گزارش آمد. هم‌چنین مشخص شد که سند مدالیته 2007 کماکان مورد احترام آژانس قرار دارد و در گزارش به صراحت اذعان شد که اکثر موارد و سوال‌های قبلی آژانس حل شده است.
*در صورتی که ملاحظات ایران از سوی آژانس رعایت شود با آژانس گفت‌وگو می‌کنیم
* با وجود فشارها به دبیرخانه در صورتی که ملاحظات ایران از سوی آژانس رعایت شود با آژانس گفت‌وگو می‌کنیم تا ببینیم نحوه پرداختن به مسائلی که از سوی آژانس درباره ایران مطرح می‌شود چگونه است و تا زمانی که توافق اولیه به دست نیاید وارد بحث اصلی و پاسخ به ابهامات نمی‌شویم.
درخواست آژانس برای اجرای کد اصلاحیه‌ 1/3
* ایران به طور داوطلبانه اجرای کد 1/3 را از 2003 آغاز کرد و متعاقب آن پروتکل الحاقی را برای دو سال و نیم به اجرا درآورد. این رویکرد ایران نشان دهنده آن است که هیچ فعالیت پنهانی نداریم، اما پس از اشتباه تاریخی چند کشور غربی در ارجاع موضوع هسته‌یی ایران به شورای امنیت مجلس شورای اسلامی ایران پس از مصوبه‌ای دولت را به تعلیق همکاری‌های داوطلبانه و ادامه همکاری‌ها در چارچوب NPT موظف کرد.
* تا وقتی شورای امنیت در موضوع ایران درگیر است، ایران کد اصلاحیه 1/3 را اجرا نمی‌کند.بی‌شک تا زمانی که شورای امنیت در این موضوع درگیر است و در امور آژانس دخالت می‌کند، تغییری در موضع ایران نسبت به اجرای کامل اصلاحیه‌ی 1/3 دیده نخواهد شد.
* تصور نمی‌کنم امکان اجرای کد اصلاحیه‌ 1/3 امکان‌پذیر باشد، در عین حال یادآور می‌شوم که ایران به اصل کد اصلاحیه 1/3 متعهد بوده و هست؛ یعنی تاسیسات جدید را به آژانس اعلام خواهیم کرد.
 
 
کد خبر 175961

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین