۰ نفر
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵
شهادت بی‌سروصدای پنس/ کار ترامپ در آمد؟

ایرنا نوشت: سرانجام مایک پنس معاون سابق دونالد ترامپ برغم مخالفت وکلای رئیس جمهور پیشین آمریکا با حکم دادگاه تجدید نظر فدرال درباره انتخابات سال ۲۰۲۰ و نیز حوادث قبل از وقوع شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در کاخ سفید شهادت داد؛شهادتی بیش از ۵ ساعت که همه مشتاق شنیدن روایت دست اولی از حوادث آن روزهای کاخ سفید هستند.

یک مقام آگاه در گفتگو با رسانه های آمریکایی اعلام کرد مایک پنس، معاون سابق دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، روز پنجشنبه ۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت ماه جاری) در برابر هیات منصفه فدرال که در حال تحقیق درباره تلاش های ترامپ و متحدانش برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است، شهادت داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این زمینه نوشت: حضور پنس در مقابل هیات منصفه در واشنگتن برای بررسی دقیق اقدامات رئیس‌جمهوری که زمانی وفادارانه به او خدمت می‌کرد، نقطه عطفی در تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا در این پرونده است و به دادستان‌ها اجازه می دهد که یک گزارش دست اول مهم درباره مکالمات و رویدادهای خاص در چند هفته پیش از حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا بدست آورند.

این امر همچنین پیامدهای سیاسی قابل توجهی دارد، زیرا پنس به علاقه خود برای ورود به رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ و رقابت با ترامپ به عنوان نامزد پیشتاز جمهوری خواهان اشاره کرده است.

شهادت پنس پس از آن انجام شد که دادگاه تجدیدنظر فدرال در حکمی پیشنهاد وکلای ترامپ برای ممانعت از حضور پنس در دادگاه را رد کرد.

پنس در اوایل سال جاری برای شهادت در مقابل هیات منصفه احضار شد، اما وکلای ترامپ با اشاره به نگرانی‌های مربوط به اختیارات اجرایی پنس به عنوان معاون رئیس جمهور با حضور وی در دادگاه مخالفت کردند.

یک قاضی در ماه مارس با استدلال وکلای ترامپ مخالفت کرد اما گفت نمی توان معاون سابق ترامپ را مجبور به پاسخگویی به سؤالات مربوط به نقشش در تأیید آرای اعلام شده از سوی سنا در ۶ ژانویه کرد.

هنوز مشخص نیست که پنس چه شهادتی داده است، اما او بلندپایه ترین مقام دولت ترامپ است که در مقابل هیات منصفه حاضر شده است. حضور پنس در داخل ساختمان دادگاه فدرال در نزدیکی ساختمان کنگره آمریکا با تمهیدات شدید امنیتی همراه بود.

پنس به طور گسترده در مورد فشارهای ترامپ برای رد کردن پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری در روزهای منتهی به ۶ ژانویه، صحبت کرده است.

پنس، فرماندار سابق ایندیانا و نماینده کنگره، گفته است که ترامپ، خانواده‌اش و همه افرادی را که در شش ژانویه در کنگره آمریکا بودند، به خطر انداخت و تاریخ او را «مسئول» خواهد دانست.

او در کتاب خاطرات خود در توضیح همکاری اش با ترامپ نوشته است: به مدت چهار سال، ما یک رابطه کاری نزدیک داشتیم. این همکاری پایان خوبی نداشت.

هنگامی که خبر حضور پنس در هیئت منصفه بزرگ منتشر شد، ترامپ در حال سخنرانی در نیوهمپشایر بود. وی در طول مراسم غذاخوری در پاسخ به این سوال که آیا نگران شهادت پنس است یا خیر، گفت: «نه من نگران نیستم و اطلاعی در مورد آن ندارم.»

ترامپ پیش‌تر مدعی شده بود که مایک پنس معاون سابق او، مسئول بروز خشونت‌های ششم ژانویه ۲۰۲۱ بوده است.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز گزارش داد: گفتگوهای ترامپ با پنس و در مورد پنس در روزهای قبل از حمله به کنگره آمریکا مورد توجه بازرسان این پرونده بوده است. یک مقام به سی ان ان گفت که پنس بیش از ۵ ساعت شهادت داده است.

اگرچه پنس از شهادت در مقابل کمیته منتخب مجلس نمایندگان که در مورد این حمله تحقیق می کرد خودداری کرد، اما سایر افراد نزدیک به ترامپ در شهادت خود به کمیته درباره تماس تلفنی شدید او با پنس در روز حمله به کنگره و توهین ترامپ به پنس سخن گفته اند.

پنس و ترامپ هنگامی که حمله به کنگره جریان داشت صحبت نکردند اما در این حمله بسیاری از حامیان ترامپ با عصبانیت به دنبال پنس می گشتند و نیروهای امنیتی به سختی توانستند پنس را از کنگره خارج کنند.

ششم ژانویه ۲۰۲۱  (۱۷ دی سال ۹۹) کنگره آمریکا مشغول شمارش آرای مجمع برگزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، دونالد ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

با این حال طرفداران ترامپ در جمعیتی بزرگ به کنگره حمله کردند و پس از درگیری با نیروهای امنیتی، توانستند وارد ساختمان و اتاق‌های مختلف آن شوند. در جریان این شورش، پنج نفر کشته شدند و کنگره به طور موقت دچار هرج و مرج شد. با این حال مهاجمان در هدف خود برای تصاحب نتایج کالج انتخاباتی یا به گروگان گرفتن هر یک از سیاستمداران ارشد ایالات متحده شکست خوردند.

کمیته ۶ ژانویه کمیته منتخب مجلس نمایندگان ایالات متحده که برای تحقیق و بررسی شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در حمله به کنگره آمریکا تشکیل شده است، پس از ۱۸ ماه تحقیق و بررسی، گزارش کاملی در مورد تحقیقات خود درباره حمله به ساختمان کنگره را منتشر کرد و برغم تبرئه ترامپ توسط سنا در دادگاه فوریه ۲۰۲۱، این کمیته او را در این شورش مقصر دانست؛ شورشی که طی آن، هزاران نفر از حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند و  آنجا را غارت کردند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1759672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    0 0
    سرنوشت ترامپ بدتر از صدام خواهد شد کمی تامل سحر نزدیک است