پازوکی  :در مرکز آمار را باید بست/ اعلام نکردن نرخ تورم بیشتر سیاسی است

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: پازوکی تحلیلگر اقتصادی براین باور است: مرکز آمار حقوق می‌گیرد برای اینکه اطلاعات و آمار را محاسبه و تولید و منتشر کنند. لذا این وقفه برای ارائه ندادن آمار بیشتر سیاسی دیده می‌شود.

آمار و ارقام، همواره معیار سنجش عملکرد اقتصادی دولت‌ها بوده است. تاثیر اقدامات دستگاه‌های مختلف در کشور بر جریان زندگی مردم و همچنین بر آینده اقتصاد کشور همواره با آمار منتشرشده سنجیده می‌شود. در ماه‌های اخیر اما، نهادهای موظف به انتشار آمار بخش عمده‌ای از آمار اقتصادی را منتشر نکرده‌اند. این اتفاق را اگر در کنار اختلاف فاحش بین آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بگذاریم، شاید علت‌ این عدم شفافیت روشن شود.

پازوکی در خصوص عدم ارائه نرخ تورم اسفند و فروردین ماه از سوی مرکز آمار به فراز پاسخ داد: دلیل این را نمی‌دانم چون اطلاع ندارم همچنین دولت هم رسمی اعلام نکرده است. نکته‌ایی را باید عنوان کنم؛ بنابر قانون برنامه ششم توسعه که در بودجه ۱۴۰۲ تمدید شده یعنی این دولت برنامه ندارد و برنامه هفتم هنوز تهیه نشده که یکی از ایرادات دولت سیزدهم به شمار می‌آید. لذا قانون برنامه ششم هنوز جاری و ساری است.

وی ادامه داد: مرکز آمار زیر نظر دولت بشمار می‌آید در نتیجه اطلاعات بانک مرکزی به نظرات دولت نزدیک‌تر است. فلذا این عدم ارائه مرکز آمار بیشتر سیاسی است. به نظر نباید آماری‌ که بانک مرکزی محاسبه می‌کند با گزارشی که مرکز آمار می‌دهد تفاوت فاحشی داشته باشند. در این دولت علی الظاهر اطلاعات بانک مرکزی نزدیک‌تر به نظر دولت که قدری این امر مشکوک است.

پازوکی افزود: مرکز آمار حقوق می‌گیرد برای اینکه اطلاعات و آمار را محاسبه و تولید و منتشر کنند. لذا این وقفه برای ارائه ندادن آمار بیشتر سیاسی دیده می‌شود. سال پایه را معمولاً تغییر می‌دهند ولی سال پایه باید سالی باشد که اقتصاد کمترین نوسان را دارد. یعنی سالی که قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم نباید به عنوان سال پایه باشد چون ۵۰ درصد بودجه دولت کسری بود. یک زمانی شما به لحاظ سیاسی می‌خواهید دولت قبلی را بکوبید هر کاری بخواهید می‌کنید.

این اقتصاددان تصریح کرد: سالی را سال پایه از نظر مبانی علم اقتصاد کلان می‌گیرند که اقتصاد کمترین نوسان را داشته باشد. بنابراین، این دولت که می‌گوید انقلاب کردیم و به مردم رسیدگی کردیم دروغ می‌گوید. رییسی وقتی دولت را تحویل گرفت دلار ۲۴ هزار تومان بود. فروردین سال ۱۴۰۱ به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید در حال حاضر هم ۵۳ هزار است یعنی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین ارزش پول ملی نیز بشدت کاهش یافته است. اگر دولت راست می‌گوید به چه دلیل مرکز آمار این چنین عمل میکند؟ مرکز آمار باید در خود را ببندد. مرکز آمار به انداز یک وزارتخانه پرسنل دارد و حقوق دریافت می‌کنند ولی آمار دقیقی را ارائه نمی‌ دهند. به نظرم این مشکوک است.

پازوکی اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات در جمهوری اسلامی این است که شفافیت وجود ندارد. یکی از دلایل وجود فساد در اقتصاد ایران عدم وجود شفافیت در اقتصاد است. یکی از دلایلی که فضای کسب و کار برای تولید مناسب نیست به دلیل عدم شفافیت، عدم رقابت و وجود انحصار است. بنابراین، مرکز آمار ایران رسماً اعلام کند به چه دلیل علی رغم اینکه طبق قانون باید هر ماه تورم را اعلام کند ولی تا به امروز این کار را انجام نداده است؟

او بیان کرد: در حال حاضر بانک مرکزی محاسبه شاخص‌های کلان را انجام می‌دهد. اینها نباید اختلاف آنچنانی داشته باشند. اگر داشته باشند باید برگردند و اطلاعات را چک کنند تا بفهمند مشکل کجاست. نباید علم را اسیر سیاست کنیم. یکی از مشکلات اقتصاد ایران این است که تمام اقدامات اقتصادی زیر نظر سیاست صورت می‌گیرد خصوصاً سیاست خارجی! این را مسئولین متوجه نیستند.

پازوکی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد ایران تعامل با جامعه جهانی یعنی غرب، ایالت متحده آمریکا نداشته باشد وضعیت از این هم بدتر بدتر می‌شود. ارتباط اقتصادی ایران با آمریکا به نفع ایران است و به ضرر دشمنان منطقه‌ای ما از جمله اسرائیل بشمار می‌آید ولی این را مسئولین متوجه نیستند. دولت نوکر مردم است ولی ظاهرا این موضوع برعکس دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

۳۵۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1762019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =