سخنگوی شورای صنفی نمایش تاکید کرد با برنامه‌ریزی برای اکران سال 1390 دو معضل فیلم‌سوزی و ورشکستگی سالن‌های سینما تا حدود زیادی برطرف شد.

حبیب‌الله کاوش در گفت‌وگو با خبرآنلاین، با نگاهی به اکران فیلم‌های سینمایی در نیمه نخست سال اظهار داشت: «سال قبل دو آفت مهم و فلج‌کننده در حوزه اکران سینمای ایران را آزار می‌داد؛ یکی اکران تک‌سئانس آثار بود و دیگری سینماهای در آستانه ورشکستگی. ما باید فکری برای رفع این مشکلات می‌کردیم و در نتیجه برنامه‌هایمان معطوف به این دو موضع کردیم.»
 
او با اشاره به اکران تک‌سئانس فیلم‌ها در پردیس‌های سینمایی گفت: «سال قبل پردیس‌ها فیلم‌ها را می‌گرفتند و آن‌ها را تک‌سئانس اکران می‌کردند و یا اگر فیلم سالن چهار پردیس بهتر از سایر فیلم‌ها می‌فروخت سالن نمایش را عوض می‌کردند و به طور کلی نظمی بر اکران حاکم نبود.»
 
کاوش گفت: «در این میان بعضی از کارشناسان حوزه اکران می‌گفتند سال به سال فروش فیلم‌ها افت می‌کند که البته نکته درستی بود و همچنین معتقد بودند 80 درصد فروش فیلم‌‌ها در تهران متعلق به پردیس‌هاست که از نظر ما این آمار 60 درصد است. حرف ما این است که اگر پردیس‌ها تا این حد در اکران نقش داشتند چرا فروش کلی هر سال افت می‌کند و این نشان می‌دهد عملا پردیس‌های سینمایی بضاعت جدیدی به وجود نیاورده بودند.»
 
او اظهار داشت: «دولت برای ساخت پردیس‌های سینمایی حدود 150 میلیارد تومان هزینه کرده تا سینماها رونق بگیرد نه اینکه افت کند. نوع عملکرد پردیس‌های سینمایی مبنی براینکه دو یا سه سالن را به یک فیلم اختصاص می‌دادند و یا در صورت بالا بودن میزان مراجعان بلیت یک سینمای خاص را می‌فروختند، اجازه نمی‌داد سینماهای تک سالنه به درستی کار کنند و در نتیجه سینماها در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بودند.»
 
سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به ممنوعیت اکران تک سئانس در پردیس‌های سینمایی در جریان اکران سال 1390 گفت: «ما با این کار فروش فیلم‌ها را تقسیم کردیم و اکنون می‌بینیم فروش‌ها بالاتر رفته و الان وضعیت سینماهای تک‌سالنه راضی کننده است و فروش کلی فیلم‌های اکران شده در پنج ماه اول سال یک و نیم میلیارد تومان بالاتر از مجموع فروش سال قبل است. فروش در پردیس‌ها راضی‌کننده است و وضعیت سینماهای تک سالنه دیگر اسفناک نیست.»
 
کاوش اظهار داشت: «اگر امسال با شرایط سال قبل فیلم‌‌ها اکران می‌شدند، «اینجا بدون من» ساخته بهرام توکلی که به فروش بسیار خوبی هم دست یافته احتمالا به صورت تک سئانس اکران می‌شد و در نتیجه اصلا امکان دیده شدن آن به وجود نمی‌آمد.»
 
او مبلغ فروش فیلم‌ها را در پنج ماه اول امسال 11 میلیارد تومان عنوان کرد؛ این در حالی است که مجموع فروش کل آثار در سال قبل 9 میلیارد تومان بود.
 
او در پاسخ به این پرسش که نقشی برای شورای صنفی نمایش در زمینه افزایش فروش فیلم‌ها قائل است، گفت: «فیلم‌‌های فرهادی، ده‌نمکی، جوان و یا این اواخر «شیش و بش» براساس توانایی‌های خود فروخته‌اند، اما در این میان شورای صنفی نمایش هم دو اقدام جدی انجام داده است. اول اینکه بستری بی‌تشنج برای اکران به وجود آورده و تهیه‌کننده و پخش‌کننده ترسی از تخلف ندارند.»
 
کاوش گفت: «نکته دوم این است که در برخی موارد که مثلا چند فیلم کمدی قرار بود با هم اکران شوند توصیه می‌کردیم این اتفاق نیافتد تا تنوع موضوعی در مورد آثار روی پرده وجود داشته باشد.»
 
او در مورد نظارت معاونت امور سینمایی بر کار شورای صنفی نمایش و همچنین اعمال نظری از سوی بخش مدیریت دولتی سینما بر جریان اکران آثار گفت: «شورای صنفی نمایش را ابتدا خود ما در دل اتحادیه تهیه‌کنندگان راه‌اندازی کردیم و این در شرایطی بود که سال‌ها مدیریت دولتی سینما مسئولیت برنامه‌ریزی را برای اکران برعهده داشت. بعد از بروز مشکلاتی در اتحادیه، جلسات در خانه سینما تشکیل شد و بعد از راه‌اندازی دوباره اتحادیه جلسات به داخل این صنف بازگشت. ترکیب شورا همان ترکیبی است که از ابتدا تعیین شد و ناظری هم از معاونت در جلسات حضور پیدا می‌کند.»
 
او ادامه داد: «اصولا شورای صنفی نمایش در همه موارد «اتوماتیک‌وار» با ارشاد در ارتباط است. در گذشته در مواردی داشتیم که ارشاد مسائلی را خود تعیین می‌کرد و شورای صنفی ملزم به اجرای آن بود، اما امسال حتی در یک مورد ارشاد دخالتی در کار شورا نکرده است.»
 
کاوش در مورد شرایطی که برای «پایان‌نامه» ساخته حامد کلاهداری و به تهیه‌کنندگی روح‌الله شمقدری در اکران به وجود آمد، گفت:‌ «به هر حال «پایان‌نامه» هم فیلمی بود که کسی در آن نظر خود را بیان کرده بود و ما باید اجازه این ابراز نظر را به افراد بدهیم. شاید افراد تصور نمی‌کردند این فیلم بفروشد، اما فروخت و گروهی از آن استقبال کردند.»
 
او درباره عرضه بلیت‌های نیم‌بهای «پایان‌نامه» به صورت گسترده در سطح شهر گفت: «بعد از اینکه با این مورد مواجه شدیم در شورای صنفی نمایش جلسه‌ای تشکیل دادیم و تعین کردیم بعد از فرا رسیدن زمان محاسبه کف فروش فیلم‌ها دیگر دست‌اندرکاران آن امکانی برای ارائه شرایط ویژه به تماشاگران از جمله عرضه بلیت نیم‌بها ندارند. البته این مورد مربوط به سینماهای پایی میدان انقلاب نمی‌شود، زیرا کف فروش در سینماهای سرگروه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.»
 
کاوش تاکید کرد: «من و سایر دوستانی که در شورای صنفی نمایش هستیم نمی‌خواهیم وجهه خودمان را به خاطر حمایت از یک فیلم و یا ایجاد شرایط ویژه برای آن خراب کنیم. من معتقدم شورای کنونی مستقل‌ترین شورای صنفی نمایش است.»
 
سخنگوی شورای صنفی نمایش در مورد برنامه اکران برای نیمه دوم سال گفت: «برای بالا بردن تنوع اکران در نیمه دوم سال پنج گروه سینمایی را به هفت گروه رسانده‌ایم، یعنی دو گروه آزاد با سرگروهی یکی از سالن‌های سینما آزادی راه‌اندازی می‌شود. با توجه به فیلم‌هایی که در انتظار اکران هستند و برنامه‌هایی که برای نمایش آثار داریم تصور می‌کنم در نیمه دوم سال هم وضعیت خوبی بر اکران فیلم‌ها حاکم باشد.»
243
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =