سیدغلامرضا موسوی معتقد است مشکلات ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌‌ها عرصه تولید و اکران را در سینمای ایران تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره وضعیت سینما در حوزه اکران طی شش ماه ابتدایی سال 1390 اظهار داشت: «در شش ماه اول امسال سه فیلم سینمایی پرفروش داشتیم که مورد استقبال مخاطب قرار گرفت و اکثریت غالب فروش این مدت را به خود اختصاص داد. نفع سینما در این است که مجموعه‌ای از فیلم‌‌ها بتواند مخاطب را به خود جذب کند نه اینکه با سه فیلم به آمار قابل قبول در مورد فروش برسیم.»
 
سیدغلامرضا موسوی ادامه داد: «29 فیلم سینمایی در این شش ماه به نمایش در آمده‌اند که از این تعداد سه فیلم توانستند به آمار قابل قبول برسند و یک فیلم هم خوشبختانه این روزها خوب می‌فروشد و احتمالا به فروش میلیاردی خواهد رسید. چهار پنج فیلم دیگر هم در حدی فروختند که بتوانند هزینه‌های تولید را تامین کنند و به این ترتیب حدود 20 فیلم اساساً نتوانستند به هزینه‌‌های ساخت را هم برگردانند.»
 
این تهیه‌کننده اظهار داشت:‌ «در یک نگاه کلی می‌توان گفت 20 فیلم با زیان مواجه بودند و تهیه‌کننده آن‌ها به سرمایه خود هم نرسید و حدود چهار پنج فیلم به هزینه رسیدند و در مقطعی که شبکه نمایش خانگی شرایط خاصی برای خرید فیلم‌ها یافته، می‌توانند این چهار پنج فیلم به سود اندکی هم برسند. همه این‌‌ها نشان می‌دهد دو سوم فیلم‌ها از نظر اقتصادی شکست خوردند که این موضوع قطعا جای بررسی دارد.»
 
موسوی در مورد مشکلات حوزه اکران گفت: «این پرسش مطرح است که چرا هیچ ‌کس به داد این 20 فیلم نرسید و بعید می‌دانم از میان مدیران سینما کسی از سازندگان فیلم‌‌ها جویای شرایط آنان شده و به فکر تدبیری برای رفع مشکل ایجاد شده باشد. حوزه اکران باید مورد بررسی قرار بگیرد تا روشن شود چه اتفاقی افتاده که این فیلم‌ها در اکران سوخته‌اند.»
 
او ادامه داد: «متاسفانه در شهرستان‌‌ها وضعیت بدتر از تهران است. در شرایطی که باید فیلم‌ها به 100 نمایش در شهرستان‌ها دست پیدا کنند، در اغلب موارد شاهد اکران آثار در 20 تا 30 نوبت هستیم. در گذشته معمولا فروش فیلم‌‌ها در شهرستان‌ها دو برابر تهران بود،‌اما اگر الان به میزان فروش آثار نگاه کنیم می‌بینیم بجز بعضی آثار استثنایی فروش شهرستان‌‌ها نصف تهران است.»
 
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «جنگ نفت‌کش‌ها» با اشاره به افزایش هزینه تبلیغات فیلم‌ها گفت: «هزینه کپی و تبلیغات فیلم‌ها با احتساب حداقل میزان بودجه‌ای که ممکن است صرف آن شود، 50 میلیون تومان است. این میزان هم به هزینه تولید فیلم اضافه می‌شود و در نهایت می‌بینیم که 20 فیلم با ورشکستگی روبرو شدند. اگر برنامه‌ریزی درستی صورت می‌گرفت با چنین معضلی مواجه نمی‌شدیم.»
 
رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان با اشاره به حوزه تولید فیلم گفت: «از ابتدای امسال به دلیل جراحی یارانه‌ها که از قدیم اجرای آن قطعی شده بود و همه اعتقاد به لزوم اجرای آن داشتند وضعیت تولید با مشکلاتی روبرو شد. در بخش‌های صنعتی و کشاورزی برنامه‌هایی برای مواجهه با این موضوع تدوین شد تا با شروع به کار طرح مشکلی جدی بروز پیدا نکند.»
 
او ادامه داد: «ما در سینما برخلاف اینکه به معاونت سینمایی هشدارهایی داده بودیم. دیدگاه ما این بود برای آنکه شرایط ایجاد شده تاثیری مصیبت‌بار در زمینه تولید ایجاد نکند باید برنامه‌ای طراحی کنیم. تا امروز و البته تا جایی که من خبر دارم هیچ برنامه‌ای در این زمینه مطرح نشده است.»
 
موسوی با اشاره تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر اداره سالن‌‌های سینما گفت: «علاوه بر افزایش هزینه تولید که منجر به کاهش تولیدات شده، هزینه اداره سالن‌ها نیز اضافه شده و شاهد افزایش پنج تا هفت برابری این هزینه‌ها هستیم. همچنین سینماداران نتوانستند بلیت‌ها را گران کنند و همه این‌ها منجر به ضرردهی سالن‌ها شده است. اگر فکری سریع برای رفع این مشکل صورت نگیرد بسیاری از سالن‌‌ها تعطیل خواهند شد.»
 
تهیه‌کننده «پارک‌وی» اظهار داشت: «سینماداری سرمایه‌گذاری سودآوری نیست و به همین دلیل بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارد. در شرایطی که ما نیازمند 2000 سالن سینما هستیم، 300 سالن در ایران فعالیت می‌کنند که 200 سالن از این میان کیفیت مناسب ندارند. این مشکلات حوزه اکران است و در زمینه تولید نیز از حمل‌ونقل تا چاپ بنر و کپی و لابراتوار افزایش هزینه‌ها به صورت انفجاری اتفاق افتاده است. اگر برنامه‌ریزی درستی قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها صورت می‌گرفت، با معضلاتی از این دست روبرو نمی‌شدیم.»
 
او همچنین با اشاره به کاهش تولید فیلم‌های سینمایی گفت: «شورای عالی تهیه‌کنندگان و کانون کارگردان نگرانی خود را نسبت به کاهش تولید فیلم ابراز کرده‌اند و این نگرانی از دو منظر کمی و کیفی است. نمایندگان کانون کارگردانان اعتقاد داشتند یکی از دلایل عمده کاهش میزان تولید به واگذاری بخشی از وظایف صدور پروانه ساخت به اتحادیه2 بازمی‌گردد و بخش دیگر مربوط به شرایط اقتصادی و افزایش هزینه‌های تولید است.»
 
این تهیه‌کننده گفت: «از نگاه کیفی اگر به پروژه‌هایی که پروانه ساخت گرفته‌‌اند نگاه کنیم می‌بینم، اسامی افرادی که از الان بتوانیم به نتیجه کار آنان امیدی داشته باشیم، چندان دیده نمی‌شوند. کاهش تولید خطرناک و نگران‌کننده است و اغلب فیلم‌ها با وجوه دولتی تولید می‌شوند.»
 
موسوی اظهار داشت: «باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم، تعدادی از فیلم‌هایی که احتمال داده ‌می‌شود فیلمی کیفی و کمی باشد یا درخواست دریافت پروانه نداده‌اند و یا در برخی مواردی که درخواست داده شده، پروانه آن‌ها صادر نشده است. در این شرایط دیگر سرمایه‌گذاران سراغ تولید فیلم در سینما نمی‌آیند.»
 
رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان گفت: «ما در شرایط پیش از بحران قرار داریم. اگر صداوسیما و تولید مجموعه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی نبود بیش از 90 درصد از پنج‌هزار نفر عضو خوانه سینما بیکار می‌ماندند.»
 
او درباره نقش مدیریت دولتی سینما در وضعیت کنونی گفت: «مدیریت دولتی سینما برنامه‌ای ارائه نکرده است. دو سال است صحبت از وارد کردن 250 میلیارد تومان بودجه به سینما مطرح می‌شود که اولا چنین بودجه‌ای وارد نشده و دوما واضح است وارد شدن چنین بودجه‌‌ای بدون برنامه‌ریزی تا چه حد می‌تواند تبعات داشته باشد. ما در این مدت در زمینه تولید با برنامه مدون روبرو نبودیم.»
 
58243
کد خبر 176444

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین