دارندگان دستگاه‌های کارت‌خوان بخوانند/ جزییات کارمزدهای جدید خرید کارتی اعلام شد

بر اساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی جزئیات کارمزدهای خرید کارتی در سال جدید اعلام شد. دارندگان دستگاههای کارت‌خوان از این پس بر اساس جزئیات اعلام شده کارمزد پرداخت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بانک مرکزی امروز ۱۷ اردیبهشت جزئیات دستورالعمل کارمزد تراکنش‌های خرید کارتی را اعلام کرد.

بانک مرکزی در راستای کارآمدتر شدن شبکه پرداخت الکترونیکی و ارتقای سطح خدمات به کاربران، اصلاحاتی را در نظام کارمزد تراکنش‌ این شبکه اعمال و شیوه‌نامه جدید را ابلاغ کرده است.

با تصویب شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی از این پس دارندگان دستگاه‌های کارتخوان (پذیرندگان) بخشی از کارمزد تراکنش‌های خرید را پرداخت خواهند کرد.

کارمزد تراکنش کارتخوان چیست؟

بیش از ۱۱ سال است که نظام کارمزدی در شبکه پرداخت کشور تغییری نکرده است و حالا بانک مرکزی با اجرای این طرح سعی دارد، کارمزدها در شبکه پرداخت را بروزرسانی کند.

براساس نظر کارشناسان در حوزه پرداخت، بروزرسانی این کارمزدها می‌تواند شرکت‌های پرداخت را در توسعه خدمات و نوسازی ناوگان خود کمک کند، این کارمزد تعیین شده مربوط به دارندگان دستگاه‌های کارتخوان است و بر اساس دستور العمل جدید، کارمزد قابل اخذ از دارنده کارت صفر است.

میزان کارمزد تراکنش‌ های خرید کارتی چقدر است؟

بر اساس شیوه‌نامه جدید نظام کارمزد که با هدف برقراری تعادل و تناسب میان خدمات دریافت شده و تقبل هزینه‌های گسترش و پایداری زیرساخت‌های شبکه پرداخت الکترونیکی تنظیم شده، دارندگان دستگاه‌های کارتخوان به ازای هر تراکنش خرید از ۱۲۰۰ تا حداکثر سقف تعیین شده بسته به مبلغ تراکنش، کارمزد پرداخت می‌کنند؛ به عبارت دیگر کف این کارمزد تا تراکنش‌های ۶ میلیون ریال ۱۲۰۰ ریال و برای تراکنش‌های بالاتر به صورت پلکانی تا سقف تعیین شده، خواهد بود.

با توجه به اصلاحات انجام‌شده همچنان شبکه بانکی و بانک پذیرنده، بالاترین سهم را در پرداخت کارمزد تراکنش‌های خرید کارتی برعهده دارد، همچنین تاکید می‌شود بر اساس دستور العمل جدید، کارمزد قابل اخذ از دارنده کارت صفر است.

چه کسانی از پرداخت کارمزد مستثنی هستند؟

مطابق با جدول زمانی اجرای این بخشنامه، اصلاح نظام کارمزد پذیرندگان به صورت مرحله‌ای اجرا خواهد شد و تراکنش‌های با مبالغ بالا در اولویت اجرا هستند، همچنین تا اطلاع ثانوی پذیرندگان صنف نانوایی و سوپرمارکت از پرداخت کارمزد مستثنی شده‌ و سهم این صنوف همچنان توسط بانک پذیرنده پرداخت خواهد شد.

بر اساس ضوابط بانک مرکزی ضروری است ضمن ابلاغ ضوابط جدید به همه واحدهای ذی‌ربط از سوی بانک‌ها، اتخاذ تمهیدات لازم به‌ منظور رعایت کامل موارد زیر در دستور کار بانک‌/مؤسسه اعتباری غیربانکی قرار گیرد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1763454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =