۰ نفر
۳۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۳

وزیر امور خارجه‌ آمریکا در اظهاراتی خصمانه از ایران خواست درباره تعلیق فعالیت‌های هسته‌‌ای‌اش با آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی تعامل کند.

وزیر امور خارجه‌ آمریکا در اظهاراتی خصمانه از ایران خواست درباره تعلیق فعالیت‌های هسته‌‌ای‌اش با آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی تعامل کند و تهدید کرد که در غیر این صورت باید تاوان آن را با انزوا و فشار اقتصادی بیش‌تر بپردازد. هیلاری کلینتون خطاب به کارشناسان سیاست خارجی در مؤسسه بروکینگز گفت: ما تمایل خود برای حل مسائل با ایران را به صراحت نشان داده‌ایم. ایران اکنون باید تصمیم بگیرد که آیا قصد دارد در این تلاش‌ها به ما بپیوندد یا خیر؟ کلینتون ایران را تهدید کرد در صورتی که از مذاکرات عقب بکشد با تحریم‌های بیش‌تر روبه‌رو خواهد شد. وزیر امور خارجه‌ آمریکا گفت که تداوم بی‌اعتنایی ایران (به درخواست‌های بین‌المللی) می‌تواند هزینه‌هایی به دنبال داشته باشد که وی انزوا و فشار اقتصادی بیش‌تر و امکان پیشرفت کم‌تر برای مردم ایران را مقادیری از این هزینه‌ها اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کلینتون با اشاره به مذاکرات اول اکتبر گفت: ما کاملاً جدی هستیم و به‌زودی خواهیم دید که آیا ایران نیز جدی است یا خیر؟ وزیر امور خارجه آمریکا به تکرار موضع واشنگتن مبنی بر این که مذاکرات اکتبر باید به برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران بپردازد، پرداخت. کلینتون گفت که یک ملاقات رودررو بین مذاکره‌کنندگان آمریکا و ایران می‌تواند فرصتی را برای ارزیابی نگرش تهران حاصل کند، اما واشنگتن «تنها برای صرف گفت‌وگو کردن در این مذاکرات شرکت نمی‌کند».

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما هم‌چنان برای تعامل با ایران آماده‌ایم، اما این گفت‌وگوها هدف‌مان نیست، مذاکرات تنها ابزاری برای پرداختن به نگرانی‌های روزافزون ما و شرکای ما درباره فعالیت‌های ایران به خصوص در زمینه مسئله هسته‌‌ای است. کلینتون سیاست بوش را یک شکست خواند و گفت: ما سال‌ها در حاشیه‌ قرار داشتیم. با ناراحتی بالا و پایین می‌رفتیم و سعی داشتیم دیگران را متقاعد کنیم به صحنه رفته و با این مسئله برخورد کنند. اکنون ببینید که به کجا رسیده‌ایم، عملاً به هیچ جا.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17641

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =