بادامچیان:تکلیف شرعی بهانه برای چسبیدن به‌صندلی مجلس است/نمایندگانی به مجلس نفرستیم که اصلا نمی‌دانند اقتصاد چیست

بادامچیان به خبرآنلاین گفت: ملت ازاصلاح طلبان و اصول‌گرایانی که نتوانسته‌اند خواسته ملت را محقق سازند هم رد شده‌اند. بنابراین باید متمرکز شویم و به ملت بگوییم نماینده مناسب بر اساس شاخص‌های مورد نیاز در این دوره ازانقلاب و نظام و ملت کیست.

جواد مرشدی:این روزها "خالص سازی" نقل محفل سیاسیون و برخی رسانه ها شده،آنان که از نتایج بهره وری این همسویی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم خود را به بیراهه زده‌اند بر این باورند تا شاید مجددا و در آستانه انتخابات دور دوازدهم مجلس نیز بتوانند با غربال‌گری منویات خود را حاصل کنند، غافل از فرمایشات رهبری در این خصوص. مجلسی‌ها که عقد اخوت خود با دولت سیزدهم را به سر حد کمال رسانده‌اند حالا و در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره این قوه به تکاپو و ارائه پیشنهاد مجدد "خالص سازی" افتاده اند ،آن هم از نوع غیر لاریجانی و دوستان وی. واضح است که از خالص سازی قصه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است،امری که ازنگاه دبیرکل حزب موتلفه می تواند با ایجاد تحول راه گشا و حلال مشکلات اقتصادی موجود باشد. گفت‌وگوی «خبرآنلاین» با اسدالله بادامچیان فعال سیاسی اصولگرا را درباره مجلس دوازدهم بخوانید.

در ارتباط با انتخابات آتی، رهبری چهارمحور مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت را مطرح فرموده‌اند. به‌نظر شما درگام دوم انقلاب و فضای موجود برای حل مشکلات اقتصادی و پیشرفت کشور مجلس دوازدهم باید چگونه مجلسی باشد؟

مجلس دوازدهم از مجالس گذشته ما دارای اهمیت بیشتری است، همه مجالس ما دارای اهمیت بودند و احترام همه مجالس را نیز باید نگه داشت به این علت که مجلس در هر سطحی با رای اکثریت مردم بعلاوه تایید شورای نگهبان و تنفیذ ولی امر تشکیل شده است. بنا به شرایط و اقتضائات هر دوره‌ای از یازده دوره گذشته متفاوت بوده و نمی‌شود همه مجالس یک‌جور باشند.دما به همه مجالس گذشته احترام می‌گذاریم.

قبول دارید این دوره مجلس ضعف‌هایی داشت و تقریبا ضعیف بود؟

این حرف دیگری است و من معتقدم میدان وسیع گسترش انقلاب اسلامی و مسائل کشور ما به‌گونه‌ای است که ظرفیت نمایندگان پر کُننده آن نیست و لذا پس از چهار سال تعدادی از آن‌ها هستند که به‌دوره بعد راه می‌یابند و فقط تعدادی از نمایندگان هستند که در چند دوره رای می‌آوردند. برای این‌که وقتی مجلس تمام می‌شود مردم می‌بینند خواسته‌های‌شان برآورده نشده و رای نمی‌دهند، شاید هم رای بدهند ولی نه آن رایی که نماینده را به مجلس بفرستد و با این‌کار ضمن احترام به نماینده اعلام می کنند که از عملکرد نماینده خود راضی نیستند.

شما عملکرد مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟

این موضوع شامل دو بخش می شود، این‌که بگوییم این مجلس منفی و سیاه است درست نیست، این مجلس با رای مردم شروع به‌کار کرده و افراد خیلی خوبی در مجلس داریم ولی بعضی آدم‌های نابلد هستند و بعضی هم افرادی هستند که در جریانات باندی و جناحی وارد مجلس شده‌اند، یعنی اقعا شایستگی نمایندگی نداشته‌اند اما آمده‌اند فهرست داده‌اند و این‌ها نماینده شده‌اند. بعضی هم خوب هستند و کار می‌کنند. فراموش نکنیم برخی نمایندگان آنقدر بین مردم منطقه خود مجبوب هستند که مردم پنح تا شش بار به آن‌ها رای داده‌اند و برخی هم فقط یک‌بار رای آورده‌اند .

الآن که خودروهای شاسی بلند مطرح شده، نحوه برخورد مجلس با این موضوع مورد پسند خیلی از سیاسیون نیست. نظر شما در این خصوص چیست؟

نماینده نیاز به ماشین دارد و در استان‌هایی که دارای مناطق کوهستانی هستند ماشین شاسی بلند نیاز است ولی تبدیل کردن این به یک بازی سیاسی و مسئله تشریفات کار خوبی نیست و مجلس باید سریع رسیدگی کند و بگوید این تعداد نمایندگان و حواله‌ها، کاملا مشخص است که چه کسانی آن را گرفته با نگرفته‌اند. الآن درباره این موضوع در مجلس هرکس یک چیزی می‌گوید، این خوب نیست، مجلس باید از این حالت عوض شود و سریع رسیدگی کند، ظرف ۲۴ ساعت هم قابل رسیدگی است و می‌تواند اسامی را اعلام کند. ضمن این‌که آیا این ماشین به صورت امتیاز به نماینده داده می‌شود و با به‌صورت یک ابزار برای انجام وظیفه نمایندگی‌اش.

با این تحولات جهانی و پیشرفت تکنولوژی نماینده‌ای که به مجلس دوازدهم باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

در این عرصه نمی‌توان گفت یک معلم ساده یا کارمند که از معادلات بین‌المللی اطلاعی ندارد می‌تواند وارد عرصه شود. اگر قرار است تحولی در مجلس پدید بیاید باید نماینده‌ای به مجلس برود که تحول‌آفرین باشد و بتواند تحول ایجاد کند، نه این‌که تکرار گذشته باشد.

بادامچیان:تکلیف شرعی بهانه برای چسبیدن به‌صندلی مجلس است/نمایندگانی به مجلس نفرستیم که اصلا نمی‌دانند اقتصاد چیست

برای شناسایی و ورود این تحول خواهان به عرصه انتخابات چه باید کرد؟

برخی می‌گویند تکلیف شرعی در حالی‌که می‌دانیم پشت این تکلیف شرعی علاقه آمدن به مجلس و چسبیدن به‌صندلی و استفاده از امکانات نمایندگی است.

مگر این افراد از فیلتر نظارت استصوابی شورای نگهبان عبور نمی کنند؟

ماموریت شورای نگهبان این است که واجدان شرایط برای نمایندگی مجلس را تایید کند. یکی دو ماه قبل از انتخابات کاندیداها ثبت نام می‌کنن، در یک مدت زمان محدود شورای نگهبان چقدر می‌خواهد بررسی کند. رد صلاحیت در مورد کسی است که دارای جرائم قانونی است که او را از نمایندگی جدا می‌کند، نمی‌توان او را تایید کرد که این محکومیت، استناد و مدارک می‌خواهد، آیا در این مدت کوتاه میسر است و یا از دست شورای نگهبان درمی‌رود. شاید بخواهند در این مجلس و یا مجلس خبرگان که انتخابات آن هم امسال است نفوذ بکنند، این‌جا شورای نگهبان چه باید بکند؟ شورای نگهبان باید فرصت لازم را داشته باشد.

به‌نظر شما زمان اعلام کاندیداتوری باید افزایش یابد؟

بله، باید زمان اعلام نمایندگی ۴ یا۶ ماه قبل از انتخابات بشود تا شورای نگهبان بتواند رسیدگی کند. اگر شورای نگهبان وقت نداشته باشد نمی‌تواند کسی را که احراز صلاحیت نشده، تایید کند.

نمایندگان کدام جناح کرسی‌های بیشتری در مجلس دوازدهم خواهند داشت؟

اصلاح طلبان رای نمی‌آورند و کسی به اصلاح طلبان معتدل و طرفداران آقای روخانی رای نمی‌دهد چه برسد به اصلاح طلبان افراطی. ملت دیگر از آن‌ها عبور کرده است. ملت از این تیپ اصول‌گرایانی که نتوانسته‌اند خواسته ملت را محقق سازند هم رد شده‌اند. بنابراین باید متمرکز شویم و به ملت بگوییم نماینده مناسب بر اساس شاخص‌های مورد نیاز در این دوره ازانقلاب و نظام و ملت کیست. باز نماینده‌ای به مجلس نفرستیم که اصلا نمی‌داند اقتصاد چیست و می‌خواهد مشکلات اقتصاد را هم حل کند.

بیشتر بخوانید:

بیادی: تندروها و خالص‌سازان همه رقبا را حذف می‌کنند/ متضرر اصلی خالص‌سازی مردم هستند / خروجی خالص‌سازی، عدم‌مشارکت انتخاباتی مردم است

بیادی: تندروها و خالص‌سازان همه رقبا را حذف می‌کنند/ متضرر اصلی خالص‌سازی مردم هستند / خروجی خالص‌سازی، عدم‌مشارکت انتخاباتی مردم است

خوانش زیباکلام از ریشه «ابداع» تعبیر «خالص‌سازی» لاریجانی

ایمانی: لاریجانی منتقد وضع موجود است / اگر «خالص‌سازی»، اصل باشد باید تندروها پالایش شوند

۲۱۶۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1764554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =