۰ نفر
۱۵ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۵

در نشست صبحانه اتاق بازرگانی با وزیر نفت توافق شد: تشکیل کارگروه نفت برای بررسی گلایه های بخش خصوصی

 گروه اقتصاد : غلامحسین نوذری وزیر نفت به همراه اکبر ترکان، معاون برنامه ریری خود صبح امروز در نشست صبحانه اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن تهران شرکت کرد و به پرسش های نمایندگان بخش خصوصی اقتصاد پایتخت پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار خبرآنلاین، حضور وزیر نفت برای نخستین بار اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن تهران در حالی بود که اسدالله عسگر اولادی ، سرمایه دار معروف خود را در معرفی به نوذری یکی از کسبه های جزء شهر تهران نامید و فرهاد فزونی از فعالان بخش خصوصی تولید کننده فرآورده های نفتی همسایه سابق وزیر و یکی از " ریزه خواران" صنعت نفت و گاز خود را معرفی کرد.
نمایندگان بخش خصوصی اقتصاد ضمن اظهار نگرانی از تکلیف قیمت گاز پس از تصویب و اجرایی شدن طرح تحول اقتصادی به عنوان خوراک اصلی پتروشیمی و نیز مساله تامین گاز صنایع در زمستان به مشکلات پیش روی خود در فعالیت اقتصادی مرتبط با وزارت نفت پرداختند.
نوذری که در برابر پرسش ها و انتقادهای صریحی قرار گرفت پیشنهاد داد که با معرفی چند نماینده از سوی اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن تهران به وزارت نفت ، این مسائل در یک کار گروه بررسی شود.
وزیر نفت که شب گذشته از سفر یک روزه خود به اسلام آباد بازگشته بود وعده داد که کارگروهی برای بررسی و حل و فصل مشکلات بخش خصوصی تشکیل شود.

پیشنهاد بودجه ، نقت 5/37 دلاری

وزیر نفت با اشاره به اینکه در سال میلادی که تازه آغاز شده است ، همه پیش بینی ها مبنی بر کاهش رشد اقتصادی است گفت : کاهش رشد اقتصادی سبب کاهش تقاضا می شود ، بنابراین در طول سال 2009 میلادی انتظار افزایش بهای نفت به صورتی چشم گیر وجود ندارد .
نوذری از پیشنهاد دولت در جلسه هایی که با برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص بهای هر بشکه نفت در بودجه سال آینده صورت گرفته خبر داد .
وی خطاب به فعالان بخش خصوصی و در پاسخ به آنها بهای هر بشکه نفت را 5 / 37 دلار برای بودجه سال 1388 عنوان کرد.
به گفته نوذری بازار های جهانی امروز با مازاد عرضه و نیز نفت سرگردان رو به رو است که بر همین اساس بهای نفت زیر 50 دلار قرار د ارد.
نوذری با اشاره به دو نوع ذخیره نفت خام در جهان ، خاظر نشان ساخت که ذخیره تجاری کشورها به طور متوسط در 5 سال گذشته 52 روز بوده که اکنون به 58 روز رسیده است و این نمایان گر 300 میلیون بشکه نفت اضافی در بازار است.
وی همچنین 50 میلیون بشکه نفت سرگردان در کشتی های نفت کش را از دیگر عواملی خواند که اجازه افزایش بهای نفت را در بازارهای بین المللی نمی دهد.

گاز صادراتی به ترکیه ، 400 دلار

وزیر نفت بهای گاز صادراتی ایران به ترکیه را 400 دلار به ازای هر هزار مترمکعب عنوان کرد. این در حالی است که وی پس از اعلام این بها در جمع فعالان بخش خصوصی ، سخن خود را در پاسخ به خبرنگار خبرآنلاین تکذیب کرد .
همواره از سوی مسوولان جمهوری اسلامی اعلام می شود که نرخ گاز وارداتی و صادراتی ایران محرمانه است . همچنین وزیر نفت ، درباره شرایط قرارداد اخیر ایران با ترکمنستان درباره واردات گاز طبیعی از این کشور به مرزهای شمالی پاسخ روشنی نداد .
وی به نمایندگان هیات مدیره اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن تهران اطمینان داد که زمستان امسال مشکلی درخصوص تامین گاز مورد نیاز صنایع پیش نخواهد آمد.
وزیر نفت ضمن اشاره به اینکه 3 خط تولید در فازهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی در حال تولید است خبر داد که تا 12 روز آینده یک خط تولید دیگر نیز در این دو فاز راه اندازی می شود . به گفته نوذری اکنون بیش از 532 میلیون متر مکعب در کشور گازطبیعی تولید می شود که از این میران 36 میلیون مترمکعب در فارهای 9 و 10 پارس جنوبی ، 32 میلیون متر مکعب از قبل واردات گاز از ترکمنستان و نیز 20 تا 25 میلیون مترمکعب نیز در پی افزایش ظرفیت پالایشگاه های شرکت مناطق نفت مرکزی است و مابقی نیز از دیگر ذخایر و منابع استحصال می شود.
وزیر نفت همچنین اعلام کرد که وزارتخانه تحت امرش ، پیش بینی مصرف 10 تا 11 درصدی گاز در صنایع را برای زمستان امسال داشته که این میزان مصرف در عمل به 14 درصد رسیده و قابل سنجش است.
نوذری علت اساسی اینکه جمهوری اسلامی ایران با داشتن رتبه دومین صاحب ذخایر گازی جهان از بازار جهانی این حامل انرژی بی بهره است را مصرف بی رویه و به نسبت بالای آن در کشور دانست.
این در حالی است که برخی از فعالان بخش خصوصی در این نشست از این ادعای وزیر انتقاد کرده و آن را دور از واقعیت عنوان کردند .
وزیر نفت بر این باور است که شدت مصرف انرژی در ایران 7 برابر شدت مصرف انرژی در اروپاست.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =