موضوع اختلاف شهرداری و دولت بر سر یارانه مترو و اصرار دولت به پرداخت این پول و انکار مسوولان شهرداری حالا نه فقط خبرنگاران بلکه شهروندان را هم سردرگم کرده است.

زهرا تالانی: این اولین بار نیست که اختلاف دولت و شهرداری بر سر یارانه حمل و نقل عمومی بالا گرفته است. نگاهی به اخبار دو سال اخیر در حوزه حمل و نقل عمومی تهران بیانگر این واقعیت است که در این مدت یکی از داغ‌ترین سوژه‌های خبری رسانه‌ها در حوزه شهری داستان دنباله‌دار اختلاف‌نظر مسوولان دولتی و شهرداری بر سر پرداخت سهم دولت از بودجه حمل و نقل عمومی در بخش‌های اتوبوس و مترو بوده است.
این بار هم همه چیز با اظهارنظر معاون عمرانی استانداری تهران آغاز شد، هنگامی که محمدرضا محمودی پنجم مهرماه در جمع خبرنگاران از پرداخت یارانه 95 میلیاردتومانی بلیت اتوبوس و مترو به شهرداری تهران خبرداد که 35 میلیارد آن سهم اتوبوس‌ها و 60 میلیارد تومان هم یارانه متروی تهران بود، اما تنها یک روز از اعلام این خبر نگذشته بود که مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران این موضوع را رد کرد.
وهاب درویش مدیر عامل متروی تهران می گوید: به گفته خودشان قرار است همین روزها یارانه را پرداخت کنند اما هنوز ریالی به دست ما نرسیده است.
گفت وگوی خبرآنلاین با مدیرعامل متروی تهران را می خوانید:
معاون عمرانی خبر پرداخت یارانه 60 میلیارد تومانی را داده است. آیا این موضوع صحت دارد؟
من پرداخت یارانه 60 میلیارد تومانی به متروی تهران را رد می کنم و حتی یک ریال هم از این مبلغ به حساب متروی تهران واریز نشده است و آقایانی که ادعای پرداخت یارانه 60 میلیارد تومانی به متروی تهران را دارند اعلام کنند که این مبلغ را به کدام حساب واریز کرده‌اند تا ما هم برویم و آن را برداشت کنیم.


گویا مسوولان متروی تهران در جلسه فوق‌العاده‌ای با اعضای شورای شهر از آنها خواسته‌اند تا با وساطت در این زمینه این موضوع را از رئیس‌جمهور پیگیری کنند؟
بله. ما آقای چمران را مسئول کرده ایم تا به رئیس جمهور در این باره صحبت کند.


اگر دولت سهم خود را تا پایان امسال پرداخت نکند چه مشکلی برای مترو پیش می آید؟
طبق روال هر ساله تامین هزینه‌های شرکت بهره‌برداری متروی تهران به سه بخش تقسیم می‌شود که یک‌سوم سهم را دولت، یک‌سوم سهم را شهرداری و یک‌سوم نیز از طریق فروش بلیت به شهروندان تامین می‌شود و از آنجا که مباحثی مانند پرداخت حقوق پرسنل و راهبران مترو و هزینه نگهداری و تعمیر واگن‌ها جزو هزینه‌های جاری و ضروری متروی تهران به حساب می‌آید، باید بودجه لازم برای آنها بموقع پرداخت شود، چرا که در غیر این صورت مترو در بخش خدمات‌دهی به مسافران با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. به همین دلیل از مسوولان وزارت کشور می خواهم که با توجه به این‌که متروی تهران برای تامین هزینه‌های جاری خود به منظور خدمات‌دهی مطلوب به مسافران روی سهم یک‌سومی دولت حساب کرده است، پرداخت به موقع این مبلغ را به تاخیر نیندازند.

 
دولت در حالی این بودجه را پرداخت نمی کند که بعد از هدفمند سازی یارانه ها هزینه های مترو هم افزایش یافته است؟
دقیقا. پیش از محاسبه یارانه‌های برق، سالانه سه میلیارد تومان هزینه برق شرکت مترو می‌شد، امروزه این رقم به 17 میلیارد تومان افزایش یافته است. اگرچه دولت برای یارانه بلیت مترو تهران و مشهد 110 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود اما تا امروز هیچ مبلغی پرداخت نشده است.
 

 این روزها متروی تهران خیلی خبر ساز شده است و علاوه بر بودجه برخی آلودگی هوای آن را هم مطرح می کنند هرچند که مسئولان مترو آن را رد کرده اند. نظر شما در اینباره چیست؟
به جز مواردی که کار عمرانی انجام می‌دهیم هیچ آلودگی دیگری در مترو وجود ندارد و برای مراعات حال مردم هم تا پایان امسال خط 4 را گشایش می‌کنیم و امیدواریم با چیدن دیوار و مسدود کردن خروجی‌ها این مشکل برطرف شود.
45232


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =