مدیران مترو دست به دعا برداشته اند مگر دولت یارانه این وسیله نقلیه عمومی را بپردازد، ولی هنوز معلوم نیست بودجه مترو کجا مانده است

امیدسلیمی بنی: هابیل درویش، مدیرعامل مترو دعا می کند که خداوند، محبت مترو را به دل دولت بیندازد، زیرا با وجود گذشت 8 ماه از سال، هنوز بودجه مصوب مجلس، به قطار شهری داده نشده است. حالا مسئولان مترو، دست به دعا برمی دارند بلکه دل دولت با مترو، نرم شود و حق و حقوق شهروندان تهرانی، به موقع پرداخته شود.
درویش در آئین گشایش ایستگاه استاد معین از خط 4 مترو امروز گفت:"امیدوارم خداوند محبت مترو را به دل دولت و کسانی بیندازد که باید پشتیبانی مالی لازم را از مترو کنند تا به این ترتیب مترو تهران تکمیل و مشکلات سیاسی آن هم برطرف شود."
این مسئول عالی رتبه مترو به مردم می گوید 200 واگن متروی تهران، در گمرک بندرعباس و پشت مرز مانده اند و منتظرند تا دولت، یارانه حمل و نقل عمومی کلانشهر را پرداخت کند.
هابیل به مردم قول داد ظرفیت مترو را با مساعدت دولت، به 6 میلیون مسافر در روز افزایش دهد: "اگر دولت کمک کند و واگن‌ها در گمرک نماند، می‌توانیم 3 میلیون مسافر وعده داده شده را با استفاده از متروی تهران جابجا کنیم."
وی همچنین قول داده است در صورت تامین بودجه مناسب و به موقع، کل خطوط متروی تهران تا 3 سال آینده به بهره برداری برسد.
 

بودجه مترو کجا ماند؟
به جز متروی تهران، بودجه متروی سایر کلانشهرهای کشور نیز سرنوشت مشابهی دارد. رئیس شورای شهر اصفهان که مترویش درگیر بودجه دولتی شده، دیروز اعلام کرد در صورتی که سهم دولتی بودجه متروی این شهر به موقع پرداخته نشود، 100 میلیارد تومان خسارت در انتظار شهرداری خواهد بود. ولی مسئله متروی تهران، بسیار عمده تر از این مبالغ است. تنها در سال 89، بودجه توسعه متروی تهران، از سوی مجلس 2 هزار میلیارد تومان تعیین شد، ولی این چنین که از گفته های مسئولان برمی آید، تاکنون دیناری از این پول، به دست متروسازان و متروسواران، نرسیده.
آمار و اسناد موجود نشان می‌دهد به جز مبلغ 2 میلیارد دلار توسعه مترو که از محل اعتبارات ملی و توسط مجلس اختصاص یافت، از ابتدای سال 86 تا امروز، دولت 145.2 میلیارد تومان سهم خود از یارانه بلیت حمل و نقل عمومی با قطار شهری را پرداخت نکرده است. همچنین بودجه عمرانی پرداخت نشده به مترو نیز از سال 86 تا‌کنون بیش از 219میلیارد تومان رسیده است.
این در حالی است که مسئولان متروی تهران می گویند بودجه این وسیله نقلیه عمومی را بیش از سهمی که بر عهده شان است، پرداخته اند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران شهرداری می گوید امسال دولت باید 80 میلیارد تومان به مترو تهران یارانه پرداخت کند که متاسفانه تاکنون چیزی از سوی دولت پرداخت نشده است.به گفته محمدقلی‌ها شهرداری تا کنون 66میلیارد تومان به مترو تهران یارانه پرداخت کرده است.عدم تحقق اعتبارات مصوب در مترو در بلندمدت‌ تاثیرات خود را نشان می‌دهد چنانچه وقتی تعمیرات و تعویض قطعات قطارها انجام نشود این تاثیرات ممکن است تا یک سال بعد خود را نشان دهد.
این در حالی است که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران اظهار کرده بود در صورت پرداخت به موقع بودجه هر 40 روز یک ایستگاه جدید مترو در تهران افتتاح خواهد شد، ولی امروز پس از گذشت مدتها، ایستگاه استاد معین، دهمین ایستگاه از 19 ایستگاه خط 4 است که به بهره برداری رسید.
ولی بودجه متروی تهران چرا پرداخت نشد و کجا رفت؟ برخی مسئولان درباره این بودجه، اظهارات زیادی داشته اند که بخشی از گفته های آنان در جدول زیرآمده است:

نام

عنوان/سمت

خلاصه اظهارات

محمدحسین مقیمی

رئیس فراکسیون مدیریت شهری

بررسی‌های نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که از یارانه 100‌میلیارد تومانی مترو و یارانه300‌میلیارد تومانی اتوبوسرانی هنوز ریالی از سوی دولت به شهرداری‌ها پرداخت نشده است. دولت هنوز حتی میزان سهم حمل‌ونقل عمومی از هدفمندکردن یارانه‌ها را تعیین نکرده اما در حال حاضر اعتراض شدید شهرداری‌های کلانشهرها ازجمله شهرداری تهران، عدم‌پرداخت یارانه‌های بلیت و مترو و اتوبوسرانی است که دولت باید سالانه پرداخت کند.

رحیم قربانی

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی

درباره آنچه حدود دو سال است گفته می‌شود دولت در مقابل مترو به تکلیفش عمل نکرده و پولی که باید می‌داده را پرداخت نکرده، باید بگویم که در ماده 22 قانون بودجه آمده است دو میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی باید برای توسعه حمل و نقل عمومی شهری و قطار شهری اختصاص یابد تا طبق اساسنامه و ضوابط این صندوق اختصاص یابد.در واقع اگر چه امکان استفاده نهادهای عمومی غیردولتی از منابع صندوق در اساسنامه پیش‌بینی شده، اما به طور مشخص نام شهرداری و موضوع قطار شهری هم در قانون بودجه گنجانده شده است، اما نکته این است که باید ضابطه صندوق در پرداخت این تسهیلات رعایت شود. در واقع ممکن است بانک عامل، قطار شهری یک منطقه را بررسی کرده و ببیند هزینه و فایده آن با هم نمی‌خواند یا آن طرح اقتصادی نیست. یک طرح زمانی اقتصادی است که بازده داخلی حداقلی داشته باشد، در واقع در طرح‌های صنعتی باید این بازده حداقل 10 درصد باشد، در طرح‌های کشاورزی هم باید پنج درصد باشد، اما به‌طور عام بانک‌ها طرح‌های با بالای 17 درصد سود را قبول می‌کنند. قطارهای شهری با قیمت بلیت کنونی نه‌تنها سودآور نیستند، بلکه مرتب یارانه هم می‌گیرند. ما هم دنبال این نیستیم که قطار شهری بازده داخلی دارد یا نه. این باید برای بانک عامل محرز شود.از سوی دیگر شهرداری‌ها هم می‌توانند بگویند چون سیاست‌های دولت، قیمت بلیت را پایین نگه داشته، در حال ضرر کردن هستیم. البته ما وارد آن فضاها نمی‌شویم. ما اول تمام تکالیف قانونی که در قانون بودجه و غیر از اساسنامه آمده را عملیاتی می‌کنیم.

محمدباقر قالیباف

شهردار تهران

با وجود آینکه در ماه آبان هستیم هنوز سهم دولت از یارانه بلیت مترو به شهرداری پرداخت نشده و به همین خاطر مترو در بخش عملیات‌های عمرانی روزگار سختی را می‌گذراند. آنقدر از ندادن بودجه صحبت شده که مشکلات لاینحل به نظر می‌رسد. به نظر من دیگر گفتن و تکرار چندباره پرداخت نشدن پول مترو توسط دولت جالب نیست.

محمدرضا محمودی

معاون عمرانی استانداری تهران

باید پرداخت اعتبارات مترو توسط استانداری تهران انجام شود. به لحاظ قانونی استانداری هرلحظه می‌تواند نسبت به هزینه اعتبارات مترو ورود پیدا کرده و دراین رابطه به تحقیق و تفحص بپردازد.همچنین یارانه بلیت مترو و اتوبوس نسبت به سال‌های گذشته یک و نیم برابر شده است.

حسن بیادی

نایب رئیس شورای شهر تهران

مسئولان استانداری تهران نباید در موضوع پرداخت بودجه‌های حمل‌ونقل عمومی دخالت کنند و این موضوع باید از طریق مثلث شورا، شهرداری و وزارت کشور رفع شود، چراکه بودجه‌های دولتی مستقیما از سوی وزارت کشور پرداخت می‌شود. متاسفانه برخی افراد در استانداری تهران حتی بدون هماهنگی با استاندار به موضوعاتی وارد می‌شوند که در حوزه کاری آن‌ها نیست و تنها به سخت‌تر شدن شرایط برای مردم تهران می‌انجامد.

جعفر تشکری هاشمی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران

از بودجه 445 میلیارد تومانی مترو تهران در سال 89، تنها 200 میلیارد تومان پرداخت شده و به‌طور طبیعی بخش بزرگی از فعالیت‌ها در مترو به موقع انجام نشود. هرچند ما درسال‌های گذشته سعی کرده‌ایم با استفاده از منابع مالی شهرداری و دریافت بیش از سهم خود از شهرداری این وضعیت را کنترل کنیم اما به طورقطع پرداخت نشدن اعتبارات مصوب مترو توسط دولت در بخشی از کار تاثیر خواهد گذاشت.

علی‌محمد قلی‌ها

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران

خواهش ما از دولت این است که یارانه بلیت مترو را پرداخت کند تا در روند خدمت‌رسانی به مردم خللی وارد نشود.امیدواریم پیگیری مسئولان و دلسوزان به نتیجه برسد و یارانه بلیت مترو از سوی دولت پرداخت شود. آقای محمودی معاون استاندار یک نامه بیاورد که به بنده داده باشد و جوابگو نباشیم؛ هر مقام مسئولی در کشور از ما سوال کند، شفاف‌سازی وظیفه ماست.

45/233

کد خبر 182172

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
    4 0
    چرا محبت مترو هنوز به دل دولت نیفتاده؟/"بعلت اينكه حتي دست دولت مردان به نازل پمپ بنزين اشاره هم نشده وتا وقتي ماشين من وتو رو سوار ميشن واز جيب من وتو مخارج روز مره گي زندگيشون تامين ميشه چيزي غير از اين واز اين دست در نمياد!"
  • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
    5 0
    برای وصول مطالبات یک راه حل بسیار ساده وجود دارد:شهرداری اعلام کند بدلیل عدم پرداخت بودجه به مترو کلیه قطارهای شهری به مدت یک روز تعطیل می باشنو. عواقب این کار دو وجه دارد 1-دولت به ارزش و جایگاه مترو نزد عموم مردم پی می برد 2-بر اثر فشارهای وارده دولت مجبور می شود در اسرع وقت حد اکثر مبلغ مطالبات را پرداخت نماید 3-گروههای مخالف جهت برداشتهای سیاسی فرصت را غنی مت می شمارند 4-نمایندگان برای حوزه انتخابیه خود سوژه جدید پیدا می کنند 5-....
  • بدون نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
    1 0
    همه فکر می کردن مدیر عامل مترو عوض بشه مشکل ها برطرف می شه .