با وجود ادعای برخی از مسئولان دولتی مبنی بر تولید آزبست از لنت ترمز قطارهای مترو اما شورای شهر تهران با رد این ادعا برای بار دیگر به صراحت اعلام کرد که لنت قطارهای مترو آزبست تولید نمیکنند.
متهم ردیف اول، لنت ترمز
در حالی تولید آزبست از لنت ترمز قطارهای مترو برای نخستین بار از سوی پروین احمدینژاد، عضو همیشه ساکت شورا مطرح شد که سالهاست کارشناسان محیطزیست و پزشکان نسبت به وجود خارج از استاندارد آزبست در هوای تهران هشدار داده بودند.
پروین احمدینژاد مدعی شده بود که «خرید تجهیزات نامرغوب چینی برای مترو منجر به آلودگی هوای مترو شده است.» او در خصوص این ادعای خود عنوان کرد:«بخشی از واگنهایی که در مترو استفاده میشود، تولید کشور خودمان است اما متاسفانه بخش دیگر آن از یک شرکت واگنسازی چینی تهیه میشود،استفاده از ابزار آلات و وسایل نامرغوب و غیر استاندارد به آلوده شدن هوا کمک میکند که متاسفانه شاهد آلودگی هوا در مترو هستیم.»
به گفته این عضو شورای شهر تهران «استفاده از وسایل آزبست دار در قطعات مترو تنها آلودگی مترو را افزایش میدهد.» این در حالی بود که سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با رد این ادعا گفت:«قطعات اصلی قطارهای مترو به ویژه ترمز از دو شرکت معتبر اروپایی متعلق به کشورهای فرانسه و ایتالیا خریداری میشود که دارای استاندارد و گواهینامه هستند و از مواد آزبست دار استفاده نمیشود، از این رو جای هیچ نگرانی ندارد.»
معاون شهردار تهران در پاسخی قاطع به اظهارنظر احمدینژاد تاکید کرد:«به جرات میگویم که هوای داخل مترو تهران از هوای بیرون پاکتر است.» بعد از بررسیهایی که توسط اعضای شورای شهر تهران به ویژه کمیسیون محیط زیست و توسعه و عمران شورای شهر تهران انجام شد، وجود هرگونه آلودگی در ایستگاههای مترو به دلیت وجود آزبست رد شد.
معصومه ابتکار، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران در خصوص نتایج این تحقیق اعلام کرد: « انتشار خبر آلودگی هوای مترو تهران در رسانهها، شایعهای بیش نبوده و هوای مترو، قطعا از هوای شهر تهران پاکتر است.متاسفانه مواردی مطرح میشود که جز مکدر کردن ذهن مردم و سنگ اندازی برای توسعه شهر نتیجهای در بر ندارد.»
تهران در محاصره آزبستها
وجود 8 هزار فرصت شغلی مرتبط با آزبست جان 8 میلیون تهرانی را به خطر انداخته است. این سخنان مشاور زیست محیطی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران است که از بیتوجهی به مشکلات آزبست در کشور گلایه میکند و میگوید:«هر بار که بحث آلاینده آزبست مطرح شده، موضوع با چند ابراز تأسف و وعده غیر عملی به اتمام رسیده است.»
به گفته وحید نوروزی به خاطر منافع اقتصادی عدهای خاص تهران قربانی آزبست شده، در حالی که در اروپا با این اعتقاد که آزبست مادهای سمی است و اثرات مخربی بر محیط زیست بر جای میگذارد، استفاده از آن را به نزدیک به صفر کاهش دادهاند. نوروزی به روزنامه تهران امروز تاکید میکند: «حدود 8 هزار کارگر به صورت مستقیم در 15 - 10 کارخانه تولید سیمان و حدود 40 کارخانه و کارگاه تولید لنت ترمز و کلاچ مشغول به کارند که در مقایسه با زیانهای وحشتناک آزبست برای کل مردم کشورمان از جمله 8 میلیون مردم تهران عدد بسیار کوچکی است.»
آزبستهای دپو شده در گمرک
بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست کشور باید طی 7 سال از سال 79 تا 86 به تدریج تمام محصولاتی که در تولید آنها از آزبست استفاده میکردند حذف میشد اما به دلیل عدم توجه دستاندرکاران در سالهای اخیر و به رغم سپری شدن این مهلت 7 ساله کارخانجات تولید محصولات آزبستی همچنان از این ماده خطرناک استفاده میکنند و هیچ کس هم به فکر جایگزین آن نیست.
نوروزی با اشاره به کم کاری کارخانجات تولید آزبست در کشور یادآور میشود: «هنگامی که حرمت مصوبات قانونی از سوی تصویب کنندگان آن شکسته میشود، دیگر چه انتظاری میشود از افراد و گروههایی داشت که منافعشان با تولید محصولات حاوی آزبست گره خورده است.» به گفته او در حال حاضر هزاران تن آزبست در گمرک دپو شده و مجوز ثبت سفارش آن سال گذشته صادر شده و سازمان محیط زیست باید از قدرت حاکمیتی خود به نفع مردم استفاده کند تا کسی به خود اجازه ندهد با سلامت و جان مردم بازی کند
47301
نظر شما