۰ نفر
۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۲

مجید ابهری

زندگی انسان هرچقدر از انسانیت، معیارهای عاطفی و فرایند عشق و آدمیت فاصله بگیرد، به سرزمین مادی و نگاه‌های مادی‌گری، اشرافیت، مصرف‌زدگی و انزوا کشیده می‌شود.

روزگاری که انسان در غار زندگی می‌کرد صرفه و صلاح حیات خود را در همدلی و همکاری با آدمیان دیگر دید و از آنجا در شادی و غم و دشواری و درد و رنج با همنوعان خویش به مشارکت نشست. از آنجا که انسان به خاطر داشتن عاطفه و رفتارهای عالی انسانی از دیگر جانوران تمیز داده می‌شود نمی‌تواند نسبت به رنج، تنهایی، درد و گرفتاری انسان‌های دیگر بی‌تفاوت باشد. از نگاه رفتارشناسی هرچقدر انسان به زندگی ماشینی وابسته‌تر شود و چشمان خود را بر صفحه تلویزیون و ماهواره بدوزد، به همان اندازه از روابط عاطفی و دادوستدهای انسانی دور خواهد شد.

هیچوقت باور نمیکردیم یک انسان در گوشه تنهایی خود بمیرد و دیگران از مرگ او مطلع نشوند. اولین امتیاز اجتماعی در زندگی ما ایرانیان مسلمان همدلی، دلسوزی و عشق به همنوع بوده است. ما که در غم‌ها و دردهای همنوعان خود پیش از فرآیندهای خودمان دلسوزی می‌کردیم چه شده است که امروز با چشمانی خیره بر مرگ انسان‌های دیگر مبهوت می‌مانیم. مردی در خون خود می‌غلتد و ما تماشاچی صحنه جان کندن او می‌شویم. فرد دیگری کیف و اموال یک شهروند را می‌قاپد و ما فقط در صورت تلاش زیاد، با تلفن همراه عکس یا فیلم می‌گیریم!

اگر از هرکدام از ما سوال شود آخرین باری که پدر، مادر یا اقوام نزدیک را دیده‌ایم چه زمانی بوده است، چه خواهیم گفت؟ اگر کسی از ما بپرسد در هفته گذشته، همدل و غمخوار چند انسان نیازمند بوده‌ایم پاسخ ما چه خواهد بود؟

و به خاطر همین گرایش‌های مادی و غرق شدن در گرفتاری‌های اقتصادی و کشمکش‌های سیاسی است که انسانی در کنج خانه می‌میرد و بعد از این که طعمه گربه‌ها می‌شود همسایه‌ها از مرگ او خبردار می‌شوند. نفر بعدی چه کسی است که طعمه گربه یا کرکس‌ها شود؟ نوبت بعدی سهم چه کسی خواهد شد؟ شاید خود ما نیز روزی در گوشه‌ای غریبانه و تنها بمیریم و در روزگار مرگ انسانیت هیچکس به سراغ ما نیاید.

بیایید تا دیرتر از این نشده، عاطفه ایرانی، همدلی اسلامی، عشق به همنوع و معیارهای دیگر انسانی را در جامعه پررنگ کنیم و به فرزندان خود بیاموزیم.

*رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید AE ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۳
    3 0
    خیلی تیتر بی ربطی گذاشته اید چگونه انسانیتی که خودمان باعث شده ایم از دست برود خوراک گربه یا هر حیوان لاشعور دیگری شده است.چنان تیتر زده اید انگاری مقصر همه این بلاها گربه ها یا کرکسها هستند
    • مخاطب IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۴
      0 0
      كمي دقيق تر بخوان!! تا تيتر را بفهمي!
  • بدون نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۴
    2 0
    گربه های بیچاره به حد کافی مصیبت دارن و از دست ما مردم چه مصیبت هایی میکشند. شما نمی تونستین بدون وسط کشیدن پای گربه ها مطلبتو بنویسی؟
  • علی بهاری NL ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    2 0
    منظور نویسنده از «اولین امتیاز اجتماعی در زندگی ما ایرانیان مسلمان همدلی، دلسوزی و عشق به همنوع بوده است. » چیست؟ یعنی ایرانیان غیر مسلمان چنین ویژگی ندارند؟ نگاه تبعیض آمیزی در این یادداشت نهفته است. بهتر است با دقت بیشتری یادداشت نوشت که البته هر کسی از عهده چنین امر خطیری برنمی آید. مقایسه کنید این مطلب را نوشته های مثلا محمد قائد. اصلا می توان گفت قابل مقایسه نیست