طرح مجلس خلاف مشارکت مردم در انتخابات/ قزلجه: مجلس شبانه روزی کار می‌کند تا این طرح ضد جمهوریت به انتخابات امسال برسد

قزلجه نماینده مجلس به خبرآنلاین گفت: این اراده شبانه‌روزی که در هیات رئیسه و کمیسیون مجلس است هیچ بعید نیست که طرح مجلس تصویب شود و به انتخابات امسال برسد. بخاطر همین موضوع یکشنبه گذشته را دو شیفت کردند و قرار است در آینده چندشیفته کار کنند تا طرح امسال تبدیل به قانون و اجرایی شود.

جواد مرشدی:این روزها در مجلس اصلاح قانون انتخابات در اولویت قرار گرفته و عده‌ای از نمایندگان تلاش می‌کنند هر چه سریع‌تر آن‌را به‌تصویب برسانند و انتخابات دوازدهم مجلس را مشمول آن کنند. قانونی که به‌اعتقاد برخی نمایندگان، خلاف نظر مقام معظم رهبری، در خصوص برگزاری انتخاباتی رقابتی است. کارشناسان معتقدند این قانون به افزایش قدرت نظارت استصوابی پس از انتخابات نیز منتهی شده و دست شورای نگهبان را بازتر کرده تا جایی که در صورت تصویب این قانون، شورای نگهبان می‌تواند حتی پس از انتخاب شدن نماینده از سوی مردم و تایید انتخابات از سوی شورای نگهبان و دیگر مراجع قانونی، در صورت لزوم شورای نگهبان نماینده را حین وظایف نمایندگی‌اش، رد صلاحیت کند. «خبرآنلاین» در گفت‌وگو با غلامرضا نوری‌قزلجه حال و هوای این روزهای مجلس در مورد اصلاح قانون انتخابات پرداخته است.

آیا دولت سیزدهم لایحه‌ای در خصوص قانون انتخابات به مجلس داده است؟

نه چیزی نداده‌اند و به‌صورت «طرح» در حال بررسی است . با توجه به اینکه تقویم انتخاباتی را اعلام کرده‌اند و دولت وارد فرآیند انتخابات شده است، بعید می‌دانم دولت الآن لایحه‌ای برای این‌کار بدهد. ولی از طرف مجلس تعدادی از نمایندگان یک طرحی را داده بودند که حدودا در عرض چهار ماه، شش بار این طرح رفت‌و برگشت و دائم به کمیسیون می‌رود و ارجاع می‌شود. به این طرح به‌صورت ویژه در دو شیفت و حتی تعطیلی نطق‌ها و با سرعت رسیدگی می‌شود که این یکی از اتفاقات نادر است که در کشور اتفاق می‌افتد و حوزه به این مهمی به این شکل بررسی می‌شود که خود دارای اشکالات بسیار زیادی است.

این ارجاع و عدم تصویب و همچنین عجله موجود برای چیست؟

طبق آیین‌نامه چیزی که به کمیسیون ارجاع می‌شود یعنی مشکل دارد، و باید اصلاح شود، ولی در این‌جا یک چیز جزیی را تغییر می‌دهند و دوباره بارگذاری می‌کنند تا به‌دستور بیاورند، درضمن اصلاحات را هم انجام نمی‌دهند.

شما به این قانون نقد دارید؟

بله من به خیلی موضوعات آن نقد دارم، این قانون واقعا جمهوریت نظام ، دموکراسی و قانونگذاری و مجلس را در کشور تضعیف می‌کند.

به‌صورت مصداقی به چند مورد اشاره می‌کنید؟

بله، تاکنون این‌طور بود که وقتی انتخاباتی توسط شورای نگهبان تایید می‌شد دیگر آن منتخب مورد تایید بود تا بیاید اعتبارنامه‌اش در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد که ممکن بود توسط مجلس تایید یا رد شود. ولی الآن در طرح آورده‌اند که تا مرحله اعتبارنامه هم می‌توان کاندیدای انتخاب شده را رد صلاحیت کرد. یعنی افرادی که می‌خواهند کاندیدا شوند چگونه علاقه و انگیزه پیداکنند و بیایند کاندیدا شوند و بعد مردمی که می‌خواهند رای دهند، باچه شوقی بیایند و رای دهند، مردم بر این باور می‌شوند که انتخاب هم بکنند باز امکان رد صلاحیت وجود دارد.

طرح مجلس خلاف مشارکت مردم در انتخابات/ قزلجه: مجلس شبانه روزی کار می‌کند تا این طرح ضد جمهوریت به انتخابات امسال برسد

یعنی بعد از رای آوردن کاندیدا مجددا شورای نگهبان می‌تواند وی را رد صلاحیت کند؟

بله بعد از این‌که نماینده رای آورد،و بعد از این‌که حتی انتخابات تایید شد، امکان رد صلاحیت نماینده وجود دارد که این چیز جدیدی است. یا مثلا هیات مرکزی اجرایی انتخابات تشکیل می‌دهند؛ هیات مرکزی اجرایی انتخابات برای ریاست جمهوری بود، چون ما در کشور یک حوزه انتخابیه داریم که رئیس جمهور انتخاب می‌شود و یک هیات اجرایی هم برای آن انتخاب می‌کنند. دراین‌جا که حوزه های انتخابیه متعدد هستند و هر کدام هم هیات اجرایی خودش را دارد، دیگر نیازی به هیات مرکزی انتخابات نیست. اعضای هیات اجرایی هم به‌جای این‌که نفرات معتمدین و نیروهایی از طرف مردم باشد ، از دولتی‌ها و حاکمیتی ها و حتی نظامیان در هیات مرکزی انتخابات عضو خواهنند شد. الآن دنیا به سمتی می‌رود که انتخابات را خود مردم برگزار کنند تا هم اطمینان‌شان بیشتر شود و هم خالی از هرگونه شائبه باشد. ولی ما داریم نفرات مردمی را کم می‌کنیم و از دولتی‌ها و نظامیان به آن اضافه می‌کنیم که به‌نظر من این اصلا با اصول دموکراسی سازگار نیست و علامت خوبی به جامعه نمی‌دهد. مردم می‌گویند ما الآن کجای کار هستیم.

به نظر شما تصویب این قانون به انتخابات امسال می‌رسد؟

این اراده شبانه‌روزی که در هیات رئیسه و کمیسیون مجلس است هیچ بعید نیست که طرح مجلس تصویب شود و به انتخابات امسال برسد. بخاطر همین موضوع یکشنبه گذشته را دو شیفت کردند و قرار است در آینده چندشیفته کار کنند تا طرح امسال تبدیل به قانون و اجرایی شود. ولی من امیدوارم تمام نشود و به این انتخابات نرسد چون کاملا بر خلاف نظر رهبری است که برای یک انتخابات رقابتی مشارکتی همه را دعوت کردند، این طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس کاملا بر عکس اصل مشارکت مردم در سرنوشت خود در قانون اساسی است.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1766790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =