دکترحمیدرضا بکتاش

 سی و سه پل تنها یک اثر جاودان ملی در ایران نیست . بلکه آحاد ملت ایران به این اثر تاریخی بی نظیر مباهات می کنند و می توان این بنای بی مانند را فخرشهر اصفهان و ایران نامید .پلی که از شاهکارهای دوره صفویه است و الله وردی خان به هزینه و ذوق خود بر ساخت آن نظارت داشت . این پل که برزاینده رود احداث گردیده پیش از این پل جلفا و البته پل الله وردی خان نیز نام داشت . اما به سی و سه پل شهرت دارد و متاسفانه این روزها شاهد آسیب به این اثر جاودان ملی هستیم .آسیبی که می تواند دلایل متعددی داشته باشد .
احداث متروی شهری اصفهان با تصویب شورای عالی ترافیک کشور در سال 79 تصویب شد:
اصفهان نیز همانند سایر کلان شهرهای ایران دچار معضل ترافیک و پیامدهای آن است و یافتن راه حل مناسب در این بین دغدغه مسئولین شهری بوده و هست.
احداث مترو به منظور تسهیل در حمل و نقل و رفع مشکل ترافیک شهری از جمله راه حلهای موثری است که در کشورهای بسیاری از بوته آزمون سربلند بیرون آمده است.
برای احداث مسیر مترو نیاز به بررسی عوامل گوناگون از نقطه نظر طراحی شهری و فنی است از آن جمله قرارگیری مسیرهای مترو در مجاورت یا به موازات شریانهای اصلی جمع و پخش کننده شهری .
قدمت تاریخی این خیابان و موقعیت اجتماعی ، فرهنگی و تجاری کنونی آن موجب گردیده تا این مسیر به یکی از پر ترددترین راه های شهری در اصفهان مبدل گردد این موضوع شاید یکی از دلایل عبور مترو در این مسیر باشد لیکن ارزش تاریخی این بافت از یک سو و عبور مسیر مترو از نزدیکی سی و سه پل از سوی دیگر اعتراضات بسیاری را از سوی علاقه مندان به میراث فرهنگی کشور در پی داشته است.
موفقیت طرحهای بزرگ مقیاس که دارای سطوح عملکردی شهری هستند  در پی انجام مطالعات و بررسی های دقیق امکان پذیر است بررسی های فنی و انجام محاسبات دقیق مهندسی در حیطه مکانیک خاک و سازه از جمله پارامترهای حیاتی در طراحی تونلها و ایستگاه های مترو است که نه تنها در خصوص خط مترو بلکه در مورد بناهای مستقر در نزدیکی خطوط و یا به هنگام عبور از بخش زیرین بناها می بایست به دقت صورت پذیرفته و گزارشات مزبور به تایید کارشناسان مجرب رسانیده شود. تقاطع مترو تهران با بخشی از سازه مصلای بزرگ تهران از آن جمله است که با تمهیدات خاص انتقال لرزش ناشی از عبور مترو به بدنه اصلی ساختمان به حد قابل قبولی تقلیل یافته است. این مسئله در مورد سی و سه پل با توجه به قدمت حدود 400 ساله ی این بنا و فرسودگی مصالح آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است علاوه بر آن دقت مضاعف به هنگام ساخت تونلها نیز مورد نیاز است تا صدمات ناشی از عملیات اجرایی نیز به حداقل رسانیده شود. برای مثال انحراف تونل مترو به هنگام حفاری ممکن است دامنه خطر را به نحو چشمگیری افزایش داده و صدمات جبران ناپذیری به سازه پل وارد سازد.
رعایت فاصله ایمن از محدوده تحت فشار در زیر پایه های پل به همراه تکمیل بررسی ها و آزمایشات مورد نیاز از جمله انجام آزمایشات لزره نگاری ( که در حال حاضر توسط علم و صنعت صورت می پذیرد) از یکسو و کنترل دقت عملیات اجرایی و احتمالا اجرای عملیات مقاوم سازی موقت در محدوده خطر از سوی دیگر از احتمال وقوع صدمه خواهد کاست .
کوتاه سخن اینکه   پیگیری این امور از سوی مسئولین و دلسوزان فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم بدور از اظهار نظرهای غیر کارشناسانه در تمامی مراحل پروژه امری ضروری به نظر می رسد که می بایست با نهایت دقت نظر صورت پذیرد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه سوره – مسئول دپارتمان سازه
4745
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =