۱۵ نفر
۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
پاشینیان در برابر باکو کوتاه آمد

ایسنا نوشت: نخست‌وزیر ارمنستان امروز (دوشنبه) گفت، در صورتی که مقامات باکو حقوق و امنیت جمعیت محلی قره‌باغ را تضمین کنند، ارمنستان آماده است تا منطقه قره‌باغ را به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به ‌رسمیت بشناسد.

به گزارش راشا تودی، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در یک کنفرانس مطبوعاتی بیان کرد: کل خاک جمهوری آذربایجان از جمله منطقه مورد بحث ۸۶ هزار کیلومتر مربع است. همچنین ما می‌گوییم که مسئله حقوق و امنیت جمعیت محلی منطقه قره‌باغ باید در مذاکرات آتی مورد بحث قرار بگیرد.

وی افزود: اگر ما و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به درستی درک کنیم، ارمنستان تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را در محدوده مذکور به رسمیت می‌شناسد و در عین حال باکو تمامیت ارضی ارمنستان را به وسعت ۲۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع به رسمیت خواهد شناخت.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقاز اوایل دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ با یکدیگر درگیر شدند.

گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ است. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ گروهی از مردم جمهوری آذربایجان که خود را "کارشناس محیط زیست" نامیدند، این گذرگاه را مسدود کردند؛ جایی که گروهی از صلحبانان روس در آن مستقر هستند. باکو مدعی شد که قصد ندارد هیچ راهی را مسدود کند و خودروها می‌توانند به آزادی در هر دو سوی این گذرگاه حرکت کنند.

این گذرگاه تنها مسیری است که ارمنستان از طریق آن می‌تواند غذا، سوخت و ملزومات دارویی را به ساکنان ارمنی قره‌باغ برساند؛ منطقه‌ای که حدود ۱۲۰ هزار قوم ارمنی ساکن آن هستند.

چندی پیش بر اساس گزارش یک خبرگزاری روسی، ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را مقصر شروع تبادل آتشی در یک منطقه مرزی دانستند که به زخمی شدن دست کم سه سرباز منجر شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، دو کشور در حال حاضر مشغول مذاکراتی درباره یک توافق صلح با هدف پایان دادن به چند دهه مناقشه بر سر منطقه قره‌باغ هستند. این منطقه که به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده، دارای جمعیت عمدتا ارمنی است و مکررا دو کشور بر سر آن درگیری‌هایی داشته‌اند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1769036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 103
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهنگ IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    پاشینیان کوتاه نیامده بلکه قره باغ با ارامنه اش مال آذربایجان است و این ارامنه آذربایجانی هستند و به قول علیف اگر بخواهند در قره باغ می مانند مثل سایر آذری‌ها حق و حقوق آذری دارند واگر نخواهند می توانند به ارمنستان بروند
    • کیارش IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      هم ارمنستان و هم آذربایجان بخشی از خاک ایران هستند و بعد از این که شاه عباس صفوی بخش هایی که ترکیه به زور از ایران جدا کرده بود رو پس گرفت با دلرحمی اجازه داد ترک زبان ها در آنجا زندگی کنند و مثل دولت آدم خوار عثمانی دست به جنایت و آدم کشی نزد اگر در طول تاریخ میخواست مثل کشور 400 ساله ترکیه آدم کشی کنه الان از هند و پاکستان گرفته تا ترکیه و لبنان همه به زبان فارسی صحبت میکردن

      پاسخ سایت: کاربر گرامی نظر شما به دلیل طرح مطالب توهین آمیز ویرایش شد.

  • ایرانی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    ارمنستان نه تنها قره باغ را جز خاک آذربایجان خواهد شناخت بلکه اجازه احداًث جاده را هم بین آذربایجان و نخجوان خواهد داد به خاطر منافع خود و در این میان حاصل حمایت ایران از ارمنستان هم تنها از دست دادن دوستی همسایگان شمالی خود یعنی ترکیه و آذربایجان خواهد بود.
  • محمدرضا IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    جفتتون بايد به ايران برگرديد.
  • رضا IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    58 89
    جمهوری باکو!!!؟؟؟؟
  • جابر IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    71 58
    این ارمنی ها چقدر ترسو هستند کل کشورشون ازدست بدن باز هم صداشون در نمیاد.
  • احمد US ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    پاشینیان باز هم دروغ میگوید در قره باغ نزدیک به ۲۰هزار ارمنی وحود دارد که ۱۰هزار نفر ارامته متولد اذربایجان هستند بقیه تروریستها وافراد مسلحی هستند که در طول دوسال با استفاده از باز بودن جاده در منطقه مستقر شده اند به خیال خود میخواهند محددا در صورت لازم حملات تروریستی تشکیل بدهند ودر ضمن مَشغول مینگذاری منطقه هستند وهمین تروریستها به مردم عادی اجازه مذاکره با حکومت مرکزی خود نمیدهند در صورت خارج شدن تروریستها از منطقه هیچ نیازی به حمل دارو ومواد غذایی توسط ارمنستان خیرخواه نیست این اقلام در اذربایجان به حد کافی وجود دارد
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    هر دو کشور مال ایرانن باید بازپس گرفته بشوند