زن ایرانی که ۱۷ سال پیش از اولین زن عربستانی به فضا رفت / عکس

انوشه انصاری ۱۷ سال پیش در اردیبهشت سال ۱۳۸۵ تبدیل به اولین زن ایرانی و مسلمان مسافر فضا شد و به ایستگاه فضایی بین‌المللی پا گذاشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز اولین زن عربستانی با موشک کمپانی اسپیس ایکس راهی فضا شد و با کپسول فضایی دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.

چهار سرنشین این کپسول پس از اتصال به ایستگاه، به مدت ۱۰ روز در این پایگاه بین‌المللی حضور خواهند داشت. همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده بود، فرمانده عملیات، «پگی ویتسون» آمریکایی و فضانورد بازنشسته ناساست که پیش‌تر حدود ۶۶۵ روز را در فضا گذرانده بود. او از این حیث در میان زنان فضانورد رکورددار به‌حساب می‌آید. اما سه سرنشین بعدی عملیات Ax-۲ فضانورد حرفه‌ای نبوده‌اند.

«جان شافنر» یک تاجر و سرمایه‌گذار آمریکایی است که به‌عنوان خلبان برای این مأموریت آموزش دیده. در کنار او، «علی القرنی» و «ریانه برناوی» از عربستان هم در مأموریت Ax-۲ حضور دارند و کمیسیون فضایی عربستان سعودی هزینه پرواز آن‌ها را تأمین کرده است. برناوی نخستین زن از این کشور است که در طول تاریخ یک سفر فضایی را تجربه می‌کند.

۱۷ سال پیش از این نیز انوشه انصاری به عنوان اولین زن ایرانی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شده بود. در آن زمان هنوز خبری از موشک‌های مشهور فالکون و کپسول فضایی دراگون نبود و مسافران ایستگاه فضایی بین‌المللی از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان با موشک روسی سایوز راهی فضا می‌شدند.

 زن ایرانی که ۱۷ سال پیش از اولین زن عربستانی به فضا رفت / عکس

فضاپیمای سایوز حامل انوشه انصاری، فرمانده روسی میخاییل تیورین، و مهندس پرواز اسپانیایی-آمریکایی، مایکل لوپز الگریا در صبح روز دوشنبه ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۰۶ از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شد. دو روز پس از قرار گرفتن در مدار زمین، فضاپیمای سایوز در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۶ با موفقیت به ایستگاه بین‌المللی فضایی ملحق شد و اقامت ۹روزهٔ انوشه انصاری در ایستگاه فضایی آغاز شد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1769159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • احمد IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    5 0
    پرچم زنان ایران بالاست
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    6 2
    دقت کن انوشه با پرچم و پشتیبانی امریکا به فضا رفت که ربطی به شما نداشت ولی این زن عربستانی با پرچم و حمایت عربستان به فضا رفت
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    2 0
    زن ایرانی بزرگ شده آمریکا و با تابعیت آمریکا!
  • ناشناس IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    3 0
    حرف شما درست است. اما تفاوتی وجود دارد........ انوشه انصاری به عنوان یک توریست فضایی و با هزینه ای معادل 20000000 بیست میلیون دلار از سرمایه شخصی به فضا رفت و در آن زمان بسیاری از مردم ایران به این کار او اعتراض کردند که چرا میلیون ها دلار را صرف خوشگذرانی خودش می‌کند و به مردم ایران کمک نمی‌کند... و به یاد داشته باشید که این سفر توسط سازمان فضایی روسیه به دلیل کمبود بودجه انجام شد و نه مردم و نه دولت ایران از این کار انوشه انصاری استقبال نکردند اما خانم رایانه برناوی با حمایت مالی دولت عربستان به این سفر فضایی رفت......... این دو مورد با هم فرق دارند
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    3 0
    فرق این داستان اینکه اون عربستانی میره خونه ش ایرانی سر از کشور دیگه در میاره
  • رضا IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    البته که زن ایرانی پرچم روی دستش معلوم
  • رضا شفیعی IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 1
    اینجا و در فضا هم چشم و هم چشمی خانم ها حاکم است و فکر میکنند که در ماورای جو کره زمین هم خبری است و کسی به آنها نمی گوید
  • ب پاپ IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    1 0
    خیلی نمونه اول.. اولی.... درتمام علوم داریم لذا بيشتر شون بسیار موردی مهری قرارگرفتندلذا جالا که عربستان به سمتی حرکت میکندکه درآینده شاید امثال ما دهکده حساب شویم.. او از علم متخصصان واقعی وفناوری مدرن استفاده میکند ماهم درتمام علوم مهاجرت... قابل توجه خاطرم هست همان زمان که زن ایرانی به فضا رفت بسیار بهش تاختند... اگر بروز نشویم از شب شب تر خواهیم شد
  • شهلا IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    0 0
    البته به لطف امکانات آمریکا توانست به فَضا برود