۰ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۹

کتاب «جاسوسی در حزب» (برادران یزدی و حزب توده ایران) نوشته قاسم نورمحمدی منتشر شد.

 به گزارش خبرآنلاین، در معرفی این کتاب عنوان شده است: «در تاریخ حزب توده ایران، نکته‌های ناروشن و ناگشوده بسیاری دیده می‌شود. ماجرای جاسوسی حسین یزدی برای ساواک‌، بی‌شک یکی از این نکته‌های ناروشن و ناگشوده تاریخ حزب توده است. اگرچه در میان خاطرات رهبران و کادرهای حزب گاه اشاراتی کلی و گذرا به این ماجرا دیده می‌شود؛‌ اما همین اشارات کلی نیز آن‌چنان آغشته به ناراستی‌های «مصالح حزبی» و «منافع فراکسیونی» است که کمکی به شناخت چند و چون حقیقت ماجرا نمی‌کند.

 

 

 

حسین و فریدون یزدی‌، فرزندان دکتر مرتضی یزدی‌، یکی از اعضای گروه 53 نفر و از مؤسسان حزب توده ایران هستند. آن‌ها در سال‌های 1954 و 1955 برای تحصیل به آلمان شرقی اعزام شدند و در شهرهای درسدن و برلین شرقی به دانشگاه رفتند. حسین از همان آغاز ورود رهبری حزب توده به آلمان شرقی به پشتوانه وجهه پدرش مورد اطمینان رهبری حزب قرار گرفت و مترجم و همراه دکتر رضا رادمنش‌، دبیر اول حزب توده ایران‌، شد.

 

حسین به گفته خود، از همان زمان همکاری خود را با ساواک آغاز کرد. او ساواک را از تمام فعل و انفعالات داخل حزب آگاه ساخت. او از نامه‌های سری حزب عکس‌برداری می‌کرد و آن‌ها را همراه با نشانی فرستندگان نامه‌ها به مرکز سازمان امنیت ایران در شهر کلن آلمان غربی ارسال می‌کرد. حسین و فریدون یزدی به دنبال دستبرد به گاوصندوق منزل رادمنش در اکتبر 1961 دستگیر شدند و هر کدام سال‌ها در زندان‌های آلمان شرقی به سر بردند.

 

کتاب حاضر‌، حاصل مطالعه هزاران صفحه از پرونده‌های مربوط به این ماجرا در آرشیو سازمان امنیت آلمان شرقی (اشتازی) و همچنین گفت‌وگوی مستقیم با حسین و فریدون یزدی است. این کتاب در 348 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 7000 تومان از سوی انتشارات جهان کتاب به چاپ رسیده است.

 

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‌‌‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =