حقایقی که درباره استنلس استیل ۳۰۴ باید بدانید!

استنلس استیل یا همان فولاد ضد زنگ یکی از پرکاربردترین انواع ورق‌های فولادی است که دارای گریدهای مختلف و کاربردهای متعدد در صنایع بی شماری است. در این بین استنلس استیل ۳۰۴ نسبت به سایر فولادهای ضد زنگ تقاضای بیشتری در بازار دارد. این ورق شامل ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل است که باعث می‌شود مقاومت بالایی در برابر خوردگی، زنگ زدگی و حرارت داشته باشد.

در این مطلب به معرفی کامل استنلس استیل ۳۰۴، مشخصات فنی و کاربردهای آن پرداخته‌ایم، در ادامه با ما همراه باشید.

ورق استنلس استیل ۳۰۴ چیست ؟

استنلس استیل ۳۰۴ در گروه استیل‌های گرید ۳۰۰ قرار می‌گیرد. ورق استنلس استیل ۳۰۴ نوعی از فولاد زنگ‌نزن است با ایجاد تغییراتی بر پایه استیل ۳۰۲ به دست می‌آید. این تغییرات شامل کاهش درصد کربن و افزایش کروم است. وقتی از میزان کربن در این آلیاژ کم می‌شود، باعث می شود رسوب کاربید کروم را که در اثر عملیات جوش‌کاری ایجاد می‌شود، به شکل قابل توجهی کاهش یابد. همچنین خوردگی بین دانه‌ای حین انجام عملیات به کم‌ترین حد می‌رسد.

تفاوتی که در ورق استیل ۳۰۴ نسبت به استیل ۳۰۲ ایجاد می‌شود این است که اولی را می‌توان بلافاصله پس از جوشکاری استفاده کنیم درحالی‌که دومی بلافاصله قابل استفاده نیست و پیش از آن باید تحت عملیات حرارتی آنیل قرار بگیرد. در غیر این صورت مقاومت آن در برابر خوردگی کم می‌شود.

ورق استنلس استیل ۳۰۴ می‌تواند حتی در محیط‌های شدیدا خورنده بلافاصله بعد از جوشکاری استفاده شود. این ویژگی چنان که گفتیم به دلیل کربن کم است و این آلیاژ را بسیار کاربردی کرده است. شهر استیل، یکی از سایت های عرضه کننده انواع ورق های استیل است که برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر درباره ی ورق استیل می توانید به این سایت مراجعه نمایید.

مشخصات فنی ورق استیل ۳۰۴

سری ۳۰۰ ورق استیل در بازار با نام استیل نگیر شناخته می‌شود. این نام به دلیل آن است که ورق‌های این گرید خاصیت مغناطیسی ندارند و جذب آهنربا نمی‌شوند. ورق استیل ۳۰۴ نیز به عنوان آلیاژی از این گرید فاقد خاصیت مغناطیسی و اصطلاحا نگیر است. مشخصات فنی انواع ورق استیل ۳۰۴ بر اساس سه استاندارد دسته‌بندی می‌شود که آن‌ها را شرح می‌دهیم.

STEM A۲۰۴

استاندارد STEM A۲۰۴ از سوی انجمن تست مواد آمریکا تنظیم شده است و شامل آلیاژهای مقاوم به خوردگی می‌شود. جدولی که طبق این استاندارد تنظیم شده است هم ترکیب شیمیایی و هم ویژگی‌های فیزیکی ورق استنلس استیل ۳۰۴ را نشان دربرمی‌گیرد.

ویژگی‌های استاندارد از نظر مقاومت به خوردگی و اکسید شدن که در این جدول ذکر شده باید توسط تولیدکنندگان رعایت شود. بر اساس این استاندارد، مقدار کربن در ورق استیل نگیر ۳۰۴ باید ۳/۰ در استیل ۳۰۴L و ۸/۰ در استیل ۳۰۴ باشد. میزان کروم در ورق استیل ۳۰۴ نگیر نیز حداقل ۱۸ و حداکثر ۲۰ است.

AMS ۵۵۱۳/AMS ۵۵۱۱

این استاندارد مجموعه اطلاعاتی را دربرمی‌گیرد که از دستورالعمل‌های انجمن مهندسان خودرو برآمده است. این استاندارد در رابطه با برخی از آلیاژهای قابل استفاده در صنعت هوافضا تدوین و تنظیم شده است. این نکته را باید یادآور شد که ورق استیل ۳۰۴ که در گروه ورق‌های استیل نگیر قرار دارد، ممکن است در اثر برخی عوامل مانند کار سرد، خاصیت مغناطیسی کمی پیدا کند. قیمت ورق استیل ۳۰۴ نگیر می‌تواند تحت تأثیر میزان مطابقت ویژگی‌های ورق تولید شده با استانداردهای تعیین شده باشد.

حقایقی که درباره استنلس استیل ۳۰۴ باید بدانید!

ASTEM A۶۶۶

این استاندارد بیشتر پیرامون روش‌های حرارت دادن و سرد کردن فولادهای ضد زنگ نگیر (آستنیتی) است. در این استاندارد شکل آلیاژ می‌تواند ورق یا نوار نازک، پلیت و میلگرد باشد. مقدار نیکل بین ۸ تا ۱۲ است. مقادیر کمتری از عناصر دیگر شامل منگنز، فسفر، گوگرد، سیلیسیوم و نیتروژن نیز در این آلیاژ موجودند.

ابعاد استنلس استیل ۳۰۴

ورق‌های استنلس استیل ۳۰۴ با ضخامت‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. در ادامه برخی از ابعاد متداول ورق استیل ۳۰۴ نگیر ذکر شده است:

  • ضخامت ۰.۵ میلیمتر، ابعاد ۱۰۰۰x۲۰۰۰ میلیمتر
  • ضخامت ۱ میلیمتر، ابعاد ۱۲۵۰x۲۵۰۰ میلیمتر
  • ضخامت ۲ میلیمتر، ابعاد ۱۵۰۰x۳۰۰۰ میلیمتر
  • ضخامت ۳ میلیمتر، ابعاد ۲۰۰۰x۴۰۰۰ میلیمتر

البته باید توجه داشت که این ابعاد فقط برخی از متداول‌ترین ابعاد ورق استنلس استیل ۳۰۴ هستند و در بازار ممکن است ابعاد دیگری نیز وجود داشته باشد. همچنین برای سفارش ورق با ابعاد خاص، بهتر است با کارشناسان مجموعه شهر استیل تماس حاصل فرمایید.

انواع ورق استیل ۳۰۴

موارد گوناگونی را می‌توان معیار برای دسته بندی انواع ورق استیل ۳۰۴ نگیر قرار داد. اما رایج‌ترین دسته بندی بر اساس مشخصات سطحی و ظاهری ورق استیل صورت می‌گیرد.

ورق استیل ۳۰۴ براق

از ورق استیل ۳۰۴ براق استفاده زیادی می‌شود. براق شدن سطح ورق استیل نگیر ۳۰۴ با استفاده از فرایند پولیش‌کاری سطحی به دست می‌آید. اهمیت ورق استیل ۳۰۴ براق بیشتر از نظر جلوه ظاهری است بنابراین در مواردی که قابل رویت باشد مثلا مصارف دکوراتیو یا بدنه وسایل به کار می‌آید. قیمت ورق استیل ۳۰۴ براق ممکن است به دلیل فرایند پولیش‌کاری افزایش پیدا کند.

ورق استیل ۳۰۴ مات

قیمت ورق استیل ۳۰۴ مات نسبت به نوع براق کم‌تر است. به دلیل آن‌که ویژگی‌های ظاهری ورق براق را ندارد، معمولا در جاهایی که نمود ظاهری اهمیت نداشته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اهمیت ورق استیل ۳۰۴ مات به خاطر مقاومت به خوردگی و استحکام بالاست.

ورق استیل ۳۰۴ خش دار

ورق استیل ۳۰۴ خش دار با فرایند سنگ یا برس‌زنی به صورت خش‌دار درمی‌آید. شیارهایی که روی این ورق استیل ایجاد می‌شود، سبب می‌شوند که آلودگی‌ها روی سطح استیل مشخص نشوند. در تولید ساعت مچی و برخی از زیورآلات می‌توان از ورق استنلس استیل ۳۰۴ استفاده کرد. همچنین در جاهایی کاربرد دارد که نیاز به ایجاد اصطکاک است.

کاربردهای استنلس استیل ۳۰۴

کمتر حوزه‌ای از صنعت را می‌توان یافت که استنلس استیل ۳۰۴ در آن کاربرد نداشته باشد. ضخامت و ابعاد ورق استیل ۳۰۴ می‌تواند متنوع باشد و یکی از دلایلی که کاربردهای متنوعی دارد نیز همین است. مقاومت بالای ورق استیل نگیر ۳۰۴ یکی از دلایل مهم دیگر است که سبب می‌شود این فلز در انواع صنایع از صنایع سنگین گرفته تا ظروف نگهداری مواد غذایی کاربردی باشد.

حقایقی که درباره استنلس استیل ۳۰۴ باید بدانید!

تعدادی از موارد کاربرد این ورق را فهرست می‌کنیم:

  • ساختمان‌سازی (مثلا در پنل‌های معماری چون نرده‌ها و حفاظ‌ها و نیز برای استقامت خارجی در برابر آب و آتش)
  • ظروف نگهداری مواد شیمیایی
  • صنایع رنگرزی
  • مبدل‌های حرارتی
  • ظروف نگهدارنده مواد غذایی حاوی اسید (مانند گوجه فرنگی، سرکه، آب لیمو ترش و ...) و لبنیات (به‌ویژه شیر)
  • ساخت سینک‌های ظرفشویی
  • ساخت ظروف خوراک‌پزی، کتری و قوری و تابه‌های مسطح
  • تجهیزات و ظروف آشپزخانه‌های صنعتی
  • خودروها، قطعات ماشین‌آلات
  • سفت‌کننده‌ها و اتصال دهنده‌ها شامل انواع پیچ‌، مهره و بولت
  • مولدهای بخار
  • وسایل تصفیه و فیلتراسیون آب
  • هواپیماها
  • صنایع و تجهیزات دریایی
  • راکت‌های جنگی
  • هود، اجاق‌گاز و فر
  • یخچال‌ها

چنان که می‌بینیم ورق استنلس استیل ۳۰۴ کاربردهای زیاد و گوناگونی دارد. مشخصات ورق استیل ۳۰۴ نگیر شامل مقاومت زیاد در برابر خوردگی حتی در تماس با آب و مواد اسیدی، فرم‌پذیری آسان و نداشتن خاصیت مغناطیسی مهم‌ترین دلایل برای این موضوع هستند.

قبل از خرید استنیل ۳۰۴ بهتر است از کیفیت و مشخصات فنی آن اطمینان حاصل کنید تا در آینده مشکلی برای شما پیش نیاید. ضمن آنکه در نظر گرفتن نوع کاربرد و ضخامت مناسب برای خرید آن حائز اهمیت است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1770101

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =