جمیله کدیور: برای حل معضل بی آبی سیستان و بلوچستان معطل حقابه هیرمند نشوید

جمیله کدیور در روزنامه اطلاعات نوشت: باید در کنار تأمین حقابه هیرمند که نسبت به میزان بالای مصرف آب کشور چندان قابل توجه نیست، راه چاره را در جای دیگر جستجو کرد و با اعمال صحیح مدیریت آب در صدد صرفه‌جویی و اصلاح مصرف آب در کشور که در قیاس با سطح جهانی بسیار بالاست و راه‌های جایگزین برای حل معضل آب در سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق کشور باشیم.

همچنین نظر به تغییر و تحولات فراوان در دهه‌های اخیرو عدم اجرای معاهده ۱۳۵۱، در صورت نیاز، اقدام به امضای قراردادهای تکمیلی یا جایگرین با أفغانستان در رابطه با هیرمند یا قراردادهای دیگر در مورد رودهای مشترک که از أفغانستان سرچشمه می‌گیرند،از جمله هریرود شود.

البته برای حل معضل بی‌آبی فعلی سیستان و بلوچستان نباید معطل اقدامات و سیاست‌های زمان‌بر یا به جریان‌افتادن مکانیزم حل اختلاف و حکمیت بر أساس معاهده هیرمند برای تأمین حقابه شد. با توجه به حساسیت أوضاع و نظر به اینکه در حال حاضر هیرمند تنهـا منبـع تأمین‌کننده آب سیستان و بلوچستان است، هر اقدامی از جمله خرید آب از أفغانستان یا نقاط دیگر که موجب رسیدن سریع آب به سیستان و بلوچستان شود، باید عملیاتی شود. این موضوع هم برای زندگی مردم و هم محیط زیست و حفظ گونه‌های حیوانی و گیاهی منطقه سیستان و بلوچستان حیاتی است.

به‌علاوه، در آینده، از موضوعاتی که می‌شود در صورت وجود آب کافی در هیرمند، در نظر گرفت، خرید آب اضافه (سوای تأمین ۸۲۰ میلیون مترمکعب حقابه) یا در مقابل ارائه برخی خدمات یا تأمین نفت و انرژی از سوی ایران برای أفغانستان است.

اخیراً مباحثی تحریک‌آمیز از سوی برخی چهره‌های سیاسی یا رسانه‌ای مبنی بر مقابله به مثل ایران در مقابل عدم تأمین حقابه با بازگرداندن مهاجران افغانستانی که هر یک نماد مجسم رنج‌های عیان هستند، یا انجام اقدامات دیگر مطرح شده‌اند. استفاده از این حربه‌ها هم خلاف شرع، هم خلاف اخلاق، هم خلاف مروت و هم خلاف انسانیت است.

به باور نگارنده، حل موضوعاتی حساس و چالش برانگیز همچون آب، نیاز به ظرافت و دیپلماسی و زبان لیّن و گفتگو توسط کارشناسان و بررسی‌های فنی توسط کمیساران آب دو طرف دارد و زبان تند تهدید یا گفتگو توسط مقام‌های نظامی یا استفاده از حربه عامل انسانی قطعا مؤثر و راهگشا در چنین موضوعاتی نخواهد بود و به تشدید بحران می‌انجامد.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1770617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 188
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    70 23
    5برابر این آب افغانی های داخل دارند آب مصرف می کنند همان برای سیستان کافیه
  • خاکستری IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    10 37
    چه عجب! بلاخره یه حرف منطقی هم شنیدیم! این اصطلاح طلبان حرف منطقی زیاد می زنند ،حیف که اهل عمل نیستند! راستی ها اگر می خواهید موفق باشید حرفهای چپی ها رو عملیاتی کنید.
  • ابراهیم گودینی IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    91 17
    خانم محترم بستن آب روی مردم خلاف انسانیت و اخلاق و ذیگر خلأفهایی که تو گفتی نیست اما فرستادن افغانی ها به کشور خودشان این همه خلاف است نه خانم صدایت از جای گرم در میاد اینان ساکنان همان کشور هستند که از آب و برق و گاز وملک و نون ایران دارن استفاده می‌کنند ظلمش به ملت ایران می‌شود نه به تو
  • محمد IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    28 2
    خوب چیشنهاد شما چیست ، این چیزی که ایشان فرمودن در همه رسانه از خیلی از ادمها مطرح نیشه وچیز جدیدی نیست ، لطفا طرح وایده قابل اجرای شما چیست
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    45 10
    خواهشا ساکت شمامیدونین باچه ترسی کناراین افغانها زندگی میکنیم
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    23 2
    خوب مااین زبان حتی برای مردم خود هم نداریم
  • محمود IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    42 4
    افرین جمیله خانم اب برای چی میخوایم مردم افغانستان خواهر برادرهای شما هستن خواهشا کمی سوخت هم بهشون بدید
  • محمود IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    28 5
    جمیله خانم من میخوام یه لوله یک اینچ از آب رودخونه کشورم برای کشاورزی مهم استفاده کنم نظر شما چیه ایا اعدام نمیشم
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    33 7
    فقط باید فاطمیون کشورشان را از دست تالبان نجات دهند با همکاری با نیروهای پنجشیر... تالبان دارد بهانه جویی میکند وحتما جری تر خواهد شد...... تالبان هنوز با جنگجویان شیعه و سنی نجنگیده که حساب کار بیاد دستش...
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    41 2
    چه تحلیل و پیشنهادات مضحکی! ظاهراً سرکار خانم کدیور متوجه نیستند با چه وحوش چموشی طرف هستید. طالبان و این امتیازات !! یعنی فاتحه کشور را خواندن.دیپلکاسی آب زمانی جواب می دهد که متعهدین قرارداد ، زبان دیپلماسی را بفهمند. از چارق پوشان طالب که جز خونریزی و کشتار ، زبان دیگری را نمی فهمند ، چنین انتظارات حیرت آور ، آب در هاون کوبیدن است.
  • امیر IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    11 18
    یک کانال خیلی بزرگ از جاسک تا زاهدان زده شود و کنار این کانال به افراد خیلی ثروتمند فروخته شود تا ویلا های بزرگ مثل ترکیه بسازند و با پول آن کانال ساخته شود و بارانهای مصنوعی ایجاد بشود سیستان و بلوچستان می شود استانبول دوم اگر بلد نیستید ا. من کمک بگیرید نقشه هایی دارم که علاوه بر حل مشکل آب سیستان و بلوچستان می تواند این استان تمام کسر بوجه ایران را هم بدهد
  • مازیار IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    40 10
    نکنه همسرت افغانی ،،،انسانی چیه باید برگردن به کشورشان ۷ میلیون افغانی نیاز به اب ندارن ،باید تمام روابط دوستانه واقتصادی قطع بشود خواسته ملت ایران
  • عبدالله IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    13 47
    زنده باد انسانیت واقعا باورم شد که هنوز میشه گفت انسانیت در جامعه ما نفس میکشه در پناه خداوند باشی خواهرم ❤️
  • یک ایرانی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    30 3
    سلام علیکم با نظریه جنابعالی موافقم ولی دراصل بایدچاره اساسی انجام داد هم سفارت راکه دراختیار گذاشته‌اند بسته شود
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    9 24
    سلام واقعا درست و بجا هیچ کاری باتهدید ورود حل نمی شود راه راه گفتمان ازمصیر درست هست
  • ابراهیم IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    28 2
    نباید از ابی که از خودمان بود کوتا امد
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    19 4
    حتی اگر افغانستان در آینده هیچ مانعی در راه جاری بودن هیرمند بوجود نیاورد ممکن است خشکسالی های طولانی وجود داشته باشد که چاره نهایی آن انتقال آب دریا به این منطقه است.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    39 9
    لطفا تو یکی ساکت شو.. اتفاقا بیرون کردن افغانها کاملا انسانی و با در نظر گرفتن حق و حقوق مردم خودنپمون هست.. چهل میلیون افغانی دارن ایران رو میبلعن. زبونشون هم درازه.. از کی تا حالا باید حق خودت رو بخری که ما حقابه خودمون رو بخریم؟!فقط مقابله ب مثل.. و زور
  • یاور IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    6 16
    سد ها باید دریچه هاشون باز و فقط توربین هاشون کار کنه و نرسیده به سد های مرزی با کانل ها به زمین هایه کشاورزی هدایت بشه اب از صادرات اب معدنی و میوه هایی که برای پرورششون اب زیادی مصرف میشه باید جلوگیری و به اندازه مصر داخلی کشت بشه کشت و کار هر منطقه باید با توجه به پتانسیلش مدیریت بشه با ارزوی سلامتی برای ولی عصر و رهبر انقلاب.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    25 4
    خانم جمیله کدیور اگر از حالا جلوی این کشورها ودولتهای بی هویت که اکثر کشورها حتی برسمیت هم نمیشنا سند بخواهی بها بدی فردا چیز دیگری را برای ایران علم میکنند وهر غلتی که دلشان خواست میکنند پس ایران از حالا باید محکم جلوی این پاپتیها بایستد فکر نکنند جای خبری است .
  • رضا RO ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    27 2
    اخه افغانیها خصوصا طالبان بی منطق زبان گفت و گو را نمیفهمن اگه فهمیدن که انتخابات برگزار میکردن نه مثل حاکمان بعضی کشورها بگن اینو خدا به من داده و کسی حق نداره بگه نظر مردم را بگیرین.