اهداف سفر سلطان عمان به تهران/ شر مکانیسم ماشه از سر ایران کم می‌شود؟

عمان دارای یک نفوذ اخلاقی در منطقه است که می‌تواند راه‌حل دیگری قبل از رسیدن به دوران تهدید امیز برجام که در ماه اکتبر فرا می‌رسد، پیدا کند و از افتادن ایران به دام مکانیسم ماشه جلوگیری کند.

مهسا مژدهی: سلطان عمان یکشنبه به تهران می‌رسد تا در سفری دو روزه با مقامات کشورمان دیدار و گفتگو کند. این خبر هفته قبل اعلام شد و روز جمعه مسقط اعلام کرد به آزادی اسدالله اسدی زندانی ایرانی حاضر در بلژیک و اولیویه وندکاستیل زندانی بلژیکی حاضر در ایران کمک کرده است. پیشبینی می شود که سلطان هیثم در خصوص مواردی چون گفتگوهای برجامی و روابط میان تهران و قاهره با مقامات کشورمان گفتگو کند. عمان به عنوان میانجی سال‌هاست که روابط بسیار خوبی با ایران دارد و سفر سلطان هیثم به ایران نشان می دهد که او هم مانند سلطان قابوس علاقه‌مند به پا در میانی در مسائل بین المللی است.

فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد علت اصلی سفر سلطان عمان به ایران گفت: سلطنت عمان در سال های اخیر به خاطر در درجه اول منافع کشور خودش به دنبال آرامش در منطقه است و به همین دلیل صمیمانه سعی کرده بن‌بست‌ها و مشکلاتی که در ایران بتواند منطقه را متلاطم کند آرامش ببخشد. در گذشته سلطان قابوس پادرمیانی می‌کرد که باعث رسیدن به برجام شد که راهگشایی برای مشکلات ایران می‌توانست باشد. سلطنت عمان خودش را توانست به حکومتی مدرن و امروزی برساند که در منطقه موثر است. انها سعی می‌کند منطقه را به شکلی آرام کنند که مخل پیشرفت خودشان نشود و به نفع آن کشورها هم هست. آنها معمولا راه را برای گفتگو باز می‌کنند و سپس کنار می‌روند. اکنون هم نتیجه مساعی ایشان آزاد کردن دیپلمات ایرانی بود که در بلژیک محکوم شده بود و در مقابل زندانی بلژیکی در تهران هم آزاد شد. این اتفاق می‌تواند مقداری وضعیت را در خارج از کشور برای ایران بهتر کند. البته باید دید پیامدهای این موضوع چه خواهد بود.

اهداف سفر سلطان عمان به تهران/ شر مکانیسم ماشه از سر ایران کم می‌شود؟

>>>بیشتر بخوانید:

جزئیات سفر سلطان عمان به ایران/ سلطان عمان حامل پیام خاصی برای تهران است؟

سفر سلطان عمان به تهران؛ گشایش افق‌های جدید همکاری اقتصادی

او در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا سلطان عمان پیغامی در مورد برجام دارد، گفت: برجام و بحث هسته‌ای مختومه شده و برای ایران فقط تعهداتی که در ان‌پی‌تی دارد کماکان باقی است و سلطنت عمان هم چنان قدرتی نیست که به خاطر او و نفوذش بتواند کاری برای آن بکند. اما دارای یک نفوذ اخلاقی در منطقه است که می‌تواند راه‌حل دیگری قبل از رسیدن به دوران تهدید امیز برجام که در ماه اکتبر فرا می‌رسد، پیدا کند و از افتادن ایران به دام مکانیسم ماشه جلوگیری کند. البته مساله مهم رفتار ایران در منطقه است و به‌نظر نمی‌رسد که سلطان عمان در این مسیر موفق باشد. بازگشت ایران به عرصه بین المللی از لحاظ رفع مشکلات بانکی و ... خیلی در شرایط فعلی ممکن است. مگر اینکه امکاناتی مانند روابط اقتصادی با برخی کشورها و اقدامات تهاتری صورت بگیرد.

مجلسی در مورد سفر سلطان هیثم به مصر و امکان این که او بخواهد بین تهران و قاهره میانجیگری کند توضیح داد: هم ایران و هم مصر تمایل به برقراری روابط سیاسی به عنوان دو کشور اصلی منطقه داشته و دارند. روابط دو کشور هم در سطح سفارت است اما اسم سفیر حافظ منافع است. فقط یک شرط باقی مانده و آن برداشتن تابلو خیابانی با نام قاتل سادات است که با توجه به اینکه تابلو مربوط به عربستان رفع ایراد شد، احتمال اینکه برای مصر هم این اتفاق بیفتد وجود دارد. روابط سیاسی بین ایران و مصر برقرار خواهد شد و سلطان عمان هم از روی حسن نیت در آن پا در میانی می‌کند. اما باید دید که دو طرف چطور می‌توانند در منطقه همزیستی مسالمت آمیز با یکدیگر داشته باشند.

او در مورد اینکه آزاد شدن زندانیان ایران و بلژیک می‌تواند به بهبود روابط ایران و غرب بیانجامد گفت: نه نمی تواند باعث بهبود وضعیت شود. آنها این کار را با بی میلی انجام دادند و از آن استقبال نکردند. از دیدگاه آنها این مبادله یک انسان بی‌گناه بوده است. این تبادل در همین حد می‌ماند. مگر اینکه ادامه پیدا کند و کلیه زندانیان خارجی یا دو تابعیتی موجود در ایران آزاد شوند و گشایشی برای رفتارهای متعارف بین المللی ایجاد شود.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1770866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =