۰ نفر
۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰

یک کارشناس مسائل آمریکا معتقد است که تظاهرات اخیر مردم در نیویورک ریشه در نارضایتی عمومی در بخش اقتصاد دارد و به عبارتی سیستم سیاسی و اقتصادی آمریکا را زیر سوال برده است.

فؤاد ایزدی در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که ماهیت اعتراضات جاری در آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید،گفت:ماهیت اعتراضات فعلی در آمریکا در مقایسه با سایر اعتراضات صورت گرفته طی چند دهۀ گذشته در این کشور متفاوت است. تظاهرات قبلی بیشتر ماهیت صنفی داشت. بدین معنا که مثلا اتحادیه کارگری و یا فعالان دانشجویی دست به تظاهرات می زدند. به عبارتی تظاهرات دایرۀ محدودی داشت.
وی با بیان اینکه این تظاهرات مرتبط با گروهی است که سابقۀ ایدئولوژیک و برنامۀ مشخصی دارند،تشرریح کرد تفاوت تظاهرات اخیر در نیویورک اینست که اولا به سیستم انتقاد دارد و از نگاه صنفی خبری نیست. به عبارتی مردم سیستم سیاسی و اقتصادی آمریکا را زیر سوال برده اند. حضور آنها در اطراف خیایان وال استریت نیز در حقیقت توجه و اهمیت دادن به این نکته است که سیستم اقتصادی و سیاسی مشکل دارد.
ایزدی بر این اعتقاد است که در تاریخ آمریکا تظاهرات مردمی اتفاق افتاده اما زیر سوال بردن سیستم به طور کلی کمتر در آن مشاهده شده است. ویژگی بعدی تظاهرات اینست که مرتبط با یک تشکل خاص و یا یک نهاد خاص نیست. البته تشکلی ایجاد شده که روند تظاهرات را به جلو می برد اما این تشکل سابقه دار نیست و خودجوش است. 
 26149

متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =