بدرفتاری اتحادیه اروپا با مهاجران افغان/پناهجویان از لحاظ روحی مشکل دارند

ایسنا نوشت: کمیته بین‌المللی نجات، سران اتحادیه اروپا را به غفلت تکان‌دهنده، شوکه‌کننده، متناوب و دامنه‌دار در قبال پناهجویان افغان که بسیاری از آنها در شرایطی شبیه به زندان در جزایر واقع در یونان گرفتار شده‌اند، متهم کرده است.

 به نوشته روزنامه گاردین، مشخص شده که فقط ۲۷۱ پناهجوی افغان در سال ۲۰۲۲ در اتحادیه اروپا مستقر و ساکن شده‌اند که یک دهم درصد از ۲۷۰ شهروند افغانی هستند که به شدت نیازمند محافظت هستند.

کمیته بین‌المللی نجات در گزارش خود مدعی شده که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت مداوم در اجرای وعده‌های قانونی اسکان دوباره شکست خورده‌اند و بسیاری از افغان‌هایی که به مرزهای اتحادیه اروپا می‌رسند دوباره "آسیب‌پذیر" شده‌اند.

این کمیته همچنین مدعی شد که حتی یک نفر تحت طرحی که در سال ۲۰۲۱ در آلمان برای اسکان مجدد ۱۰۰۰ شهروند افغان در ماه ایجاد شده بود، وارد نشده، در حالی که ایتالیا فقط نیمی از پناهجویان را که وعده داده بود، پذیرفته است.

بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، حدود ۴۱ هزار و ۵۰۰ شهروند افغان در معرض خطر در اتحادیه اروپا پذیرفته شدند که اکثر آنها در پی خروج پر هرج و مرج اوت ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کردند.

کمیته بین‌المللی نجات همچنین گزارش کرد: در حالی که کمیته مذکور از هر یک از این اقدامات برای شهروندان افغان استقبال کرده، این واکنش از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شدت ناکافی است.

برخی از کشورها از زمان سقوط کابل هیچ شهروند افغان را نپذیرفته‌اند و دو سال پس از این واقعه، هنوز افغان‌های زیادی هستند که به دنبال ورود امن به اتحادیه اروپا هستند.

این کمیته همچنین نوشت: بسیاری از این شهروندان افغان هنوز در مناطق دورافتاده و اردوگاه‌هایی شبیه به زندان در جزایر یونان هستند و از ادغام آنها با جوامع محلی جلوگیری به عمل آمده و آنها به شدت از نظر روحی مشکل دارند.

مولفان این گزارش همچنین متوجه شدند که بیش از ۹۰ درصد از افغان‌های مورد حمایت روانی کمیته بین‌المللی نجات در لسبوس و آتن نشانه‌هایی از خشم و نگرانی را تجربه می‌کنند و ۸۶ درصد هم دچار افسردگی شده‌اند.

"دیوید میلیبند"، رئیس کمیته بین‌المللی نجات گفت: این گزارش بی‌توجهی سرسام‌آور و بیش از حد کشورهای عضو اتحادیه اروپا در قبال افغان‌ها را نشان می‌دهد که آنها را در هر مرحله از سفرشان در جست‌وجوی حفاظت، در معرض خطر قرار می‌دهد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1772378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =