تشکیل «شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم» در نیروهای مسلح/ با توسعه فضای مجازی زمینه وقوع جرم افزایش داشته

تسنیم نوشت: سرلشکر باقری از فعالیت شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح خبر داد و گفت: این شورا و شوراهای های دیگر در چهار سازمان اصلی نیروهای مسلح تشکیل شد و با جدیت و نظم تشکیل جلسه داده و کار را دنبال می‌کنند.

  • سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح صبح امروز درهمایش ملی ربع قرن پیشگیری از وقوع جرم که به میزبانی سازمان قضایی نیروهای مسلح برگزار شد،گفت: حرکت در مسیر قرآن و دستورات الهی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح است.
  • وی افزود: ما به عنوان نیروهای مسلح در همه حرکات، سکنات و ماموریت های خود به قرآن کریم و روایات و فرمایشات ائمه معصومین و بیانات و تدابیر امامین انقلاب اسلامی تمسک میجوییم تا کار صحیح و با برکت باشد.
  • سرلشکر باقری افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصول مختلف به اصل مهم پیشگیری توجه کرده و به ویژه در اصل ۱۵۶ پیشگیری را از وظایف مشخص قوه قضائیه قلمداد کرده است.
  • رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به فعالیت های قوه قضائیه در حوزه پیشگیری از وقوع جرم تصریح کرد: قوه قضائیه به این موضوع عنایت خاص داشته و با تشکیل شورای عالی مربوط و ایجاد دستگاههای مسئول ورود جدی به این حیطه داشته است.
  • وی ادامه داد: همچنین، سازمان قضایی نیروهای مسلح به عنوان بخش مسئول در صیانت نیروهای مسلح در قوه قضاییه به طور جدی به موضوع ورود کرده است.
  • رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت های علمی و عملی نیروهای مسلح در حوزه پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: در نیروهای مسلح بر اساس تجربیات به دست آمده و مطالعات عمیق علمی و میدانی در سال ۱۳۹۷ سند مهم پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات تدوین و ابلاغ شد. همچنین، پیرو آن شیوه نامه آگاه سازی کارکنان در حوزه پیشگیری در سال ۱۳۹۹ تدوین و ابلاغ شد.
  • سرلشکر باقری از فعالیت شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح خبر داد و گفت: شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین، شوراهای های دیگر در چهار سازمان اصلی نیروهای مسلح تشکیل شد و با جدیت و نظم تشکیل جلسه داده و کار را دنبال می کنند.
  • وی افزود: آنچه آمارها نشان میدهد با وجود اینکه جرایم با تنوع بیشتری مواجه شده و با توسعه فضای مجازی زمینه وقوع جرم افزایش پیدا کرده و شاخص های جرم انگاری هنوز به روز رسانی نشده است، انتظار می رفت جرائم رشد چشمگیری یابد، اما به لطف خداوند و تلاش همه دست اندرکاران، وقوع جرم سیر کاهشی قابل توجهی دارد.
  • سرلشکر باقری با اشاره به مأموریتها و وظایف نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: نیروهای مسلح در همه کشورها دارای اهمیت هستند، اما در کشور ما نیروهای مسلح بلحاظ شاخصه های مکتبی و انقلابی و ماموریت های منحصر بفرد دارای اهمیت ویژه ای هستند.
  • وی ادامه داد: براساس قانون اساسی و تدابیر امامین انقلاب اسلامی، حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، دفاع و حفظ تمامیت ارضی، استقلال کشور و حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و امنیت کشور بر عهده نیروهای مسلح است.
  • رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه مسئولیت های سنگین بی نظیر و یا به عبارتی کم نظیری بر عهده نیروهای مسلح ما قرار دارد، خاطرنشان کرد: در مقابل، کشور ما با تهدیدات متنوع و گوناگونی در ۴۴ سال گذشته مواجه بوده، هست و خواهد بود. با قاطعیت می شود گفت هیچ کشوری در جهان این سطح از تهدیدات را تجربه نکرده و ندارد.
  • وی افزود: مروری بر تهدیدات، جنگ، حوادث و درگیریهای ۴۴ سال گذشته بیانگر این است که چنانچه نیروهای مسلح ذره ای در اجرای ماموریت و نقش خود دچار سستی و خطا میبودند قطعاً این نظام مقدس با مشکلات اساسی مواجه می شد. این حساسیت و اهمیت همچنان وجود دارد.
  • سرلشکر باقری با بیان اینکه انجام صحیح ماموریتهای نیروهای مسلح برای نظام مردمی که ما افتخار داشتن چنین نظامی را داریم، مستلزم اعتماد مردم، وجود سرمایه اجتماعی و وجهه مناسب برای نیروهای مسلح در میان مردم است، تصریح کرد: اگر در نیروی مسلح ما مواردی از جرم و تخلف فراوان باشد و به چشم مردم بیاید طبیعتاً منزلت و سرمایه اجتماعی آن دچار آسیب اساسی می‌شود.
  • وی ادامه داد: باید برای پیشبرد پیشگیری از وقوع جرم که نیاز به یک حرکت پویا و دائماً به روزشونده دارد و بایستی یک چرخه چندین مرحله‌ایی به انجام رساند و نسبت به آن رصد و مراقبت داشته باشیم.
  • وی در پایان گفت: ما باید بازخورد تصمیمات و نحوه اجرای دستورالعمل‌ها را دریافت و نقاط ضعف و قوت را ارزیابی کرده و فرآیندها را اصلاح کنیم. باید حساسیت بالا در این نظارت وجود داشته باشد و با اصلاح روش ها، پیشرفت کار کنترل شود.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1772432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =