تحقیقات جدید نشان می‌دهد مردان میانسالی که سیگار می‌کشند و دارای فشار خون و کلسترول بالا هستند نسبت به همتایان خود حداقل ده سال زودتر می‌میرند.

در یکی از تحقیقات بزرگی که در کشور انگلستان به انجام رسید زندگی بیش از 19 هزار کارمند دولت که بین 40 تا 69 سال سن داشتند در طی 38 سال آینده مورد تحقیق قرار گرفت.

در نهایت در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد مردانی که با این سه فاکتور خطرناک به زندگی خود ادامه می‌دهند به احتمال زیاد 10 سال زودتر جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان قلب بریتانیا اعلام کرد سن 40 سالگی بسیار مهم است و هر شخصی که به این سن می‌رسد حتماً باید از لحاظ سلامت قلبی مورد معاینه قرار بگیرد.

محققان فاکتورهای گوناگونی از شرکت‌کنندگان در این بررسی را مانند وزن، قد، فشار خون، عملکرد شش‌ها، کلسترول و میزان قند خون اندازه‌گیری کردند و از آنها در مورد سابقه پزشکی، سیگار کشیدن و مانند آنها سؤالاتی پرسیدند.
این بررسی در طول 40 سال آینده ادامه پیدا کرد و د‌ر این مدت نزدیک به 13 هزار و 501 نفر جان خود را از دست دادند.

محققان دانشگاه آکسفورد روی سه فاکتور اساسی یعنی سیگار کشیدن، فشار خون بالا و کلسترول تمرکز کردند زیرا این فاکتورها از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی در انسان‌ها به شمار می‌آیند.

در طی این بررسی‌ها مشخص شد 5 درصدی که دارای بالاترین فاکتورهای خطر هستند نسبت به افرادی که دارای پایین‌ترین فاکتورهای خطر هستند حداقل 15 سال زودتر خواهند مرد.

البته دانشمندان متوجه شدند تعداد افرادی که در سال 1950 به دلیل بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دادند نزدیک به 60 درصد بود که این میزان در سال 2005 به 40 درصد کاهش پیدا کرده است.

دکتر رابرت کلارک یکی از پزشکان شرکت‌کننده در این تحقیق در این‌باره گفت: ما در بررسی‌های خود متوجه شدیم افرادی که در سن 50 سالگی سیگار می‌کشند، فشار خون بالا دارند و میزان کلسترول آنها از سطح طبیعی خود بالاتر است به طور متوسط تا سن 74 سالگی عمر می‌کنند در حالی که این میزان برای افرادی که این فاکتورهای پرخطر را ندارند حداقل به سن 83 سالگی می‌رسد.

او در ادامه گفت: این تحقیقات بینش تازه‌ای به مردم در مورد بیماری‌های قلبی و فاکتورهای خطرناک در مورد این بیماری می‌دهد.

اگر شما سیگار کشیدن را ترک کنید و سعی کنید میزان فشار خون و وزن خود را کنترل کنید به طور حتم این تغییرات در زندگی شما منجر به افزایش طول عمرتان خواهد شد.

خبر خوشحال‌کننده این است که این تغییرات در هر سنی می‌تواند برای سلامت بدن شما مفید واقع شود. حتی اگر شما تا سن 50 سالگی با این شیوه زندگی کرده‌اید هنوز هم برای تغییر دیر نیست.

پروفسور الن دیویس از دانشکده سلامت عمومی انگلستان در این باره گفت: این تحقیقات نشان می‌دهد چرا افرادی که بسیاری از فاکتورهای سلامت را رعایت نمی‌کنند زودتر می‌میرند.

بررسی‌های ما نشان می‌هد افراد فقیرتر بیش‌تر تمایل به کشیدن سیگار دارند، رژیم غذایی آنها چندان سالم نیست و دارای استرس بیشتری در زندگی خود هستند. به همین دلیل افراد فقیر در کشورها زودتر و در سن پایین‌تری فوت می‌کنند.

بی‌بی‌سی/ 19 سپتامبر/ ترجمه:ابوالفضل کریمی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17744

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =