۰ نفر
۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فیلم «گذشت از خون» ساخته جاشوا مارستن کارگردان آمریکایی را به خاطر ملیت سازندگان فیلم به عنوان نماینده آلبانی در اسکار 84 نپذیرفت.

به گزارش خبرآنلاین، فیلم مارستن در آلبانی فیلمبرداری شده و تعداد زیادی از دست‌اندرکاران فیلم آلبانیایی هستند.

فیلم که داستان خانواده‌ای در این کشور منطقه بالکان را به تصویر می‌کشد، فوریه امسال در جشنواره برلین برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه شد.

مارستن یکی از فیلمنامه‌نویسان «گذشت از خون» است و تمام دیالوگ‌های فیلم به زبان آلبانیایی است. کمیته اسکار این کشور اواخر سپتامبر با در نظر گرفتن قوانین آکادمی درمورد ملیت سازندگان یک فیلم، «گذشت از خون» را برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار معرفی کرد.

با این حال، پس از اعتراض کارگردان «عفو» که فیلمش یکی دیگر از سه رقیب آلبانیایی «گذشت از خون» برای معرفی به اسکار بود، آکادمی این موضوع را بررسی کرد و تصمیم گرفت «گذشت از خون»‌ را برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان فاقد صلاحیت تشخیص دهد.

بویار آلیمانی در نامه‌ای رسمی به کمیته اسکار وابسته به مرکز ملی فیلم آلبانی خواست درمورد معرفی فیلم مارستن تجدید نظر کند، چرا که به اعتقاد او این فیلم بیشتر یک تولید آمریکایی است.

ظاهرا اعتراض آلیمانی اعضای آکادمی در لس آنجلس را قانع کرد. آن‌ها هفته پیش تشکیل جلسه دادند و در نهایت «گذشت از خون»‌ را به خاطر مغایرت با قوانین آکادمی درمورد ملیت سازندگان فیلم فاقد صلاحیت دانستند.

به دنبال این تصمیم، کمیته اسکار آلبانی که شامل تعدادی از دست‌اندرکاران حرفه‌ای سینمای این کشور است، روز جمعه در تیرانا تشکیل جلسه داد و این بار فیلم «عفو»‌ را به طور رسمی به عنوان نماینده آلبانی در اسکار 84 معرفی کرد.

تصمیم آکادمی درمورد فاقد صلاحیت دانستن «گذشت از خون» در آلبانی مورد اعتراض گروهی قرار گرفت.

آرتان مینارولی رئیس مرکز ملی فیلم آلبانی گفت: «کمیته اسکار آلبانی به دلایل مشخص «گذشت از خون»‌ را انتخاب کرد. از همه مهم‌تر اینکه زبان فیلم 100 درصد آلبانیایی است. داستان در آلبانی روی می‌دهد و فیلم با حمایت کشور ما ساخته شده است. تهیه‌کننده فیلم هم آلبانیایی است. او و کارگردان پیش از آغاز فیلمبرداری و نوشتن فیلمنامه مدت‌ها در آلبانی کار کردند و رابطه نزدیکی با دست‌اندرکاران آلبانیایی داشتند.»

در حالی که تصمیم آکادمی با استقبال آلیمانی قرار گرفت، مارستن آن را «ناامیدکننده»‌ دانست. او سازنده فیلم تحسین‌شده «ماریا سرشار از متانت» است.

آکادمی هفته پیش نماینده پورتوریکو در اسکار 84 را هم به خاطر جایگاه این کشور به عنوان یک کشور تحت الحمایه ایالات متحده رد کرد.  

هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه 2012 (دوشنبه هشتم اسفند به وقت ایران) در کداک تیه‌تر لس آنجلس برگزار می‌شود. اسامی نامزدهای اسکار 24 ژانویه (چهارم بهمن) اعلام خواهد شد.
ورایتی / 9 اکتبر / ترجمه: علی افتخاری

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =