زنگ خطر در شمال افغانستان؛ طالبان پاکستانی جابجا شدند/ واکنش جبهه مقاومت

آماج نیوز نوشت: «جابجایی طالبان پاکستانی در شمال افغانستان» با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده است. جبهه مقاومت گفته که طالبان تروریست «طالبان پاکستانی» را در شمال افغانستان جابجا می‌کنند.

فیروز راسخ، نویسنده و فعال اجتماعی در پیوند به جابجایی طالبان پاکستانی در شمال در توییتی نگاشته که طالبان افغان می‌خواهند قوش تیپه را به طالبان پاکستانی توزیع کنند، تا هم پاکستان را قناعت دهند و هم «هدف فاشیستی» خود را اعمال کنند.

او افزوده است: «‏‎قوش تیپه مال مردم محل است. هرگونه توزیع زمین توسط یک گروه غاصب اشغال‌گر غیرقانونی است و مردم باید علیه آن قیام کنند.‌

دیگر واضح است که مسئله اسلامی نیست، بلکه مسئله غصب و جابجایی ناقلین در شمال است.»امین اکبری، کاربر توییتر در پیوند به این موضوع نوشته که پروژه انتقال هرچه بیش‌تر ناقلین پشتون به شمال به سرعت در حال اکمال است.

او با اشاره به سفر سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان به شمال افغانستان گفته که اعلان جابجایی طالبان پاکستان در داخل خاک افغانستان و سفر سراج‌الدین حقانی به شمال در همین راستا انجام شده است.

از سوی دیگر نوری اندرابی، کاربری دیگر توییتر نگاشته: «سراج‌الدین حقانی برای مادر فروشی به پاکستانی‌ها به مزارشریف سفر کرد تا زمین‌های اطراف قوش تیپه را به دستان کثیف خود به پاکستانی‌ها توزیع کند.»

این در حالی‌ست که به تازه‌گی ‏وزارت زراعت طالبان، جلسه توزیع زمین‌های اطراف کانال قوش تیپه را برگزار کرد و هم‌زمان بحث منتقل شدن اعضای تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و خانواده‌های شان در شهرهای دورتر از مرز پاکستان مطرح شد.هم‌زمان با جابجایی تحریک طالبان پاکستانی در شمال، (تی‌تی‌پی) گزارش‌ها مبنی بر پیشنهاد این گروه برای مذاکره با اسلام‌آبا را رد کرده و گفته که سلاح «زینت» آنان بوده و آن را بر زمین نمی‌گذارد.‏ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان اما در واکنش به این موضوع گفته: «پناه‌جویان خط دیورند» که تهدیدی برای پاکستان باشند را به سایر ولایت‌ها انتقال می‌دهیم.

سخن‌گوی طالبان افزوده: «ما فقط پناه‌جویان پاکستانی را که از منطقه مرزی پاکستان و افغانستان‌اند جابجا می‌کنیم.

طبق گزارش‌ها طالبان تصمیم دارند که در مسیر ۲۸۵ کیلومتری کانال قوش تیپه و دیگر مناطق شمال افغانستان، حدود سه میلیون پشتون پاکستانی را اسکان بدهند.

منابع آگاه می‌گویند که برنامه طالبان در شمال افغانستان، از بین بردن بافت دیرینه جمعیتی این جغرافیا است و این مسئله به تدریج در حال عملی شدن است..طی نزدیک به ۲۰ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، شماری از روستاها در تخار، سرپل و فاریاب، از وجود ساکنان بومی تخلیه شدند و به افرادی که از مناطق پشتون‌نشین آمدند، واگذار شدند.

این افراد با حمایت دادگاه‌های طالبان، ساکنان بومی را که اُزبیک‌ها، تاجیک‌ها، هزاره‌ها و ایماق‌ها هستند از روستاهای‌شان بیرون راندند و در شمار دیگری از روستاهای شمال نیز، تنش میان ناقلین و بومی‌ها جریان دارد.

جبهه مقاومت: طالبان تروریست «طالبان پاکستانی» را در شمال افغانستان جابجا می‌کنند

علی‌میثم نظری، مسوول روابط خارجی جبهه مقاومت با ابراز نگرانی گفته است که طالبان تروریست «طالبان پاکستانی» را در شمال افغانستان جابجا می‌کنند.آقای نظری در توییتی نگاشته که این اقدام طالبان سقوط آن‌ها را سریع می‌کند و بی‌ثباتی اجتماعی و سیاسی را در افغانستان و هم‌چنان در منطقه فراتر می‌کند.نام‌برده اضافه کرده است: «شهروندان افغانستان هرگونه تلاش تروریست‌های خارجی برای تجاوز به سرزمین ما، تضعیف هویت، حیثیت و آزادی ما و یا تحمیل تروریسم و افراط گرایی را به شدت رد خواهند کرد.»

مسوول روابط خارجی جبهه مقاومت افزوده: «ما در سال ۲۰۲۳ زندگی می‌کنیم و جامعه ما و واقعیت‌های آن بسیار فراتر از واقعیت‌های ۱۹۲۳ تکامل یافته است.»

آقای نظری در ادامه تصریح کرده است: «ما در برابر هرگونه کوشش‌های که ما را به دوران تاریک تر بازگرداند، مقاومت خواهیم کرد.»

گفتنی‌ست که جابجایی طالبان پاکستانی در شمال افغانستان واکنش‌های گسترده را همراه شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان اما گفته که این گروه «پناه‌جویان خط دیورند» که تهدیدی برای پاکستان باشند را به سایر ولایت‌ها انتقال می‌دهد.مجاهد اضافه کرده است: «ما فقط پناه‌جویان پاکستانی را که از منطقه مرزی پاکستان و افغانستان‌اند جابجا می‌کنیم.»

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1775282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =