کوسه‌های افسانه‌ای به راستی آدم‌خواراند؟/ عکس

مطالعه جدیدی که حول محور کوسه‌های سفید صورت گرفته‌است، فاش می‌کند که کوسه‌های سفید به راستی هیچ علاقه‌ای به خوردن انسان‌ها ندارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشاهدات حاکی از آن است که کوسه‌های سفید تقریبا هر روز به انسان‌ها در سواحل کالیفرنیا نزدیک می‌شوند اما به ندرت آن‌ها را گاز می‌گیرند؛ کریس لو، زیست‌شناس دریایی و یکی از نویسندگان این مقاله که کوسه‌های سفید را مورد مطالعه قرار داده‌است؛ گفت:« ما ضرب‌المثل قدیمی که می‌گوید " اگر با یک کوسه سفید در آب باشید، به شما حمله خواهد کرد" را بی‌اعتبار کردیم.»

بیشتر بخوانید:

یک کادیلاک متفاوت با طراحی استثنایی تیونر ایرانی / عکس

آرزوی عجیب مردی که مغز اینشتین را دزدید

حملات کوسه‌های سفید بسیار نادر است؛ بر اساس داده‌های حملات کوسه در دانشگاه بین‌المللی فلوریدا، در سال ۲۰۲۲، ۴۱ مورد گازگرفتگی و یک مورد مرگ در ایالات متحده گزارش شده‌است. به گفته نویسندگان این مطالعه، با این حال به باور مردم این موجودات آبی فرای تصور آدم‌خوار و خطرناک‌اند.

کوسه‌های افسانه‌ای به راستی آدم‌خواراند؟/ عکس

برای درک بهتر رفتار کوسه‌های سفید باید مطالعه‌ای بر روی فاصله‌ای که انسان‌ها در برخورد با این موجودات آبی در نظر می‌گیرند، صورت گیرد؛ مطالعه‌ای که برای محققان این گروه بیش از دو سال زمان برد. برای کشف این موضوع، محقق به مدت دو سال هر ماه یک پهپاد را بر فراز سواحل جنوب کالیفرنیا به پرواز درآورد و به این نکته را به خاطر سپرد که در کجای آب افراد و کوسه‌های سفید بزرگ را مشاهده کردند.

اکثر کوسه‌های سفید کوچک که مشاهده شدند، در دو مکان بودند: Carpinteria که درست در جنوب سانتا باربارا قرار دارد و دل مار، درست در شمال سن دیگو. در امتداد سواحلی که به آن اشاره شد، تیم تحقیقاتی در ۹۷ درصد از روزهایی که پهپاد را بیرون آوردند، تعامل انسان و کوسه را مشاهده کردند.

کوسه‌های افسانه‌ای به راستی آدم‌خواراند؟/ عکس

کوسه‌ها همگی در سمت دور شکاف موج قرار داشتند، خطی که امواج شروع به اوج گرفتن می‌کنند، برای انسان‌ها نیز وضعیت مشابه بود؛ شناگران، موج‌سواران و پارو سواران اغلب از پشت موج شکن دیده می‌شدند و به کوسه‌های سفید نزدیک می‌شدند.

لو گفت، با این حال در طول این مطالعه، فقط یک گزارش از گازگرفتگی کوسه سفید در امتداد این سواحل وجود داشت و چند ماه بعد، یک گزارش دیگر از گازگرفتگی کوسه به ثبت رسید.

لو گفت که کوسه‌های سفید جوان احتمالاً بیشتر بر خوردن حیواناتی مانند خارها که در کف اقیانوس زندگی می‌کنند متمرکز هستند؛ کوسه‌های جوان این گونه تا ۲.۷ متر طول خواهند داشت که این امر منجر به ترسیدن آن‌ها از انسان‌ها می‌شود.

کوسه‌های افسانه‌ای به راستی آدم‌خواراند؟/ عکس

محققان هنوز در تلاشند تا بفهمند که چرا کوسه‌های سفید جوان در اطراف Carpinteria و Del Mar تجمع کرده‌اند. لو گفت که یکی از دلایل آن ممکن است غذای فراوان باشد.

لو گفت که کوسه‌های سفید بالغ که می‌توانند تا ۶ متر طول داشته‌باشند، تمایل دارند در نزدیکی جزایر زندگی کنند، جایی که می‌توانند فوک‌ها و شیرهای دریایی بیشتری پیدا کنند.

لو گفت: «سال‌ها بود که می‌گفتیم واقعاً فکر نمی‌کنیم که کوسه‌ها برای مردم آنقدر خطرناک باشند که مردم فکر می‌کنند و چیزی که این تحقیق برای اولین بار نشان می دهد این است که این گفته درست است.»

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1776073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =