پکن: مشکلات روابط با کره جنوبی از سوی چین نیست

ایرنا نوشت: سخنگوی وزارت امورخارجه چین درحالی که کره جنوبی را به تعهد بر اصل یک چین واحد و احتیاط در مسئله تایوان ترغیب کرد گفت مشکلات و چالش های کنونی در روابط پکن و سئول از سوی چین بوجود نیامده است.

به گزارش از گلوبال تایمز، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امورخارجه با تاکید بر متعهد بودن کره جنوبی بر اصل یک چین واحد و اتخاذ تصمیم های محتاطانه از سوی این کشور در مسئله تایوان خاطرنشان کرد چالش های کنونی در روابط دو کشور از سوی چین نیست.

شینگ هائیمینگ سفیر چین در کره جنوبی روز ۸ ژوئن ( ۱۸ خرداد ) با لی جائی میونگ رهبر حزب مخالف دولت کره جنوبی دیدار کرد. طی این دیدار سفیر چین اظهاراتی درباره روابط دو کشور داشت و تاکید کرد روابط دوجانبه کنونی با مشکلات قابل توجهی مواجه شده است اما چین در این موضوع مسئولیتی ندارد. حزب حاکم قدرت مردم کره جنوبی اظهارات سفیر چین را مورد انتقاد قرار داد.

بدین ترتیب وانگ ونبین در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد : « این بخشی از کار سفیر چین برای گسترش روابط با دولت، احزاب و مردم کره جنوبی در کنار تبادل دیدگاه ها پیرامون روابط دوجانبه، منافع مشترک و درمیان گذاشتن نگرانی ها و مواضع چین است. »

وی در ادامه افزود احزاب موجود در کره جنوبی باید چشم انداز و تمرکز خود را بر روی چگونگی رویارویی با مشکلات قرار دهند و رشد و ثبات روابط چین و کره جنوبی را متحقق کنند.

براساس گزارش های رسانه ها، یک مقام چینی " ۴ پیام " را طی سفر اخیر خود به کره جنوبی برای دولت این کشور ارسال کرده است، اما مقام ارشد دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی این موضوع را نادیده گرفته است و ادعا کرده چنین گفتگوهایی صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پایان سخنانش گفت براساس اعلامیه مشترک تاسیس روابط دیپلماتیک میان چین و کره جنوبی در سال ۱۹۹۲ کره جنوبی جمهوری خلق چین را به عنوان تنها دولت چین به رسمیت شناخته و به مواضع چین درباره یک چین واحد و تایوان به عنوان بخشی از خاک این کشور احترام می گذارد. پیرو این اعلامیه مشترک وانگ ونبین دولت کره جنوبی را ترغیب کرد همچنان به این موضوع پایبند بماند و با احتیاط کافی درباره مسائل تایوان تصمیم گیری کند. از آنجا که مسئله تایوان موضوع داخلی این کشور است و باید در داخل حل و فصل شود این مقام سیاسی چین تاکید کرد مقامات چینی به همتایان کره جنوبی هشدار دادند در صورت عبور از خط قرمز چین درباره تایوان و مشارکت با توکیو و واشنگتن به شکل نظامی، چین روابط دیپلماتیک خود با این کشور را به حالت تعلیق درخواهد آورد و همکاری هایش در رابطه با کره شمالی را نیز قطع خواهد کرد.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1776077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =