سند همکاری بهداشتی با نیکاراگوئه؟/ «دو کشور بهتر است با رتبه‌های بالاتر همکاری کنند»

در سفر سیدابراهیم رئیسی به آمریکای لاتین سندهای همکاری‌ای امضا شده است، به گزارش رسانه‌ها مقامات عالی‌رتبه ایران و نیکاراگوئه در حضور روسای جمهور دو کشور، ۳ سند همکاری امضا کردند، ظاهرا یکی از سه سند همکاری دو کشور در حوزه سلامت است.  

مشخص نیست این همکاری یکطرفه است؟ و چه کشوری خدمت گیرنده و چه کشوری خدمت دهنده؟ یا همکاری دو طرفه است؟ تا جایی‌که اطلاعات موثق شاخص‌های جهانی درباره سلامت نشان می‌دهد رتبه آن کشور ۱۰۳ و رتبه ایران ۹۳ است (مربوط به سال ۲۰۱۰ و در بین ۱۷۰ کشور جهان). پس قاعدتا این دو کشور بهتر است برای ارتقای سلامت مردم خود به رتبه‌های بالای این شاخص یعنی مثلا با سنگاپور، لوگزامبورگ و ژاپن همکاری کنند.

از نظر علمی براساس شاخص‌های مختلفی مانند تعداد مقالات علمی، تعداد ارجاع به مقالات، تعداد محصولات علمی، تعداد پژوهشگران برجسته و ... و بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط SCImago Journal & Country Rank، در سال ۲۰۲۰، ایران با رتبه ۱۷ جهانی در میان کشورهایی که بیشترین تعداد مقالات علمی را در سطح جهان دارند، قرار داشته، در مقابل، رتبه علمی نیکاراگوئه در جهان در بسیاری از شاخص‌ها رتبه درخوری ندارد و داده‌های دقیق در این خصوص به‌سختی قابل دسترسی است. (البته اگر مقاله نویسی را شاخص مناسبی برای رتبه علمی بدانیم ما می توانیم به آنها در خصوص تولید انبوه مقاله کمک کنیم!)

شاید منظور از همکاری در حوزه سلامت برای تولید واکسن و نانوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی باشد که این پروسه برای کشوری مثل نیکاراگوئه کمتر از دو سه دهه بعید است حاصل شود. کاش دوستان وزارت بهداشت مفاد این سند همکاری را منتشر کنند تا قضیه روشن‌تر شود.

*اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1778241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =