فاجعه مرگبار برای مهاجران در آب‌های یونان؛ اعلام یک روز عزای عمومی در پاکستان/ عکس

ایسنا نوشت: مقامات پاکستان پس از مرگ ده‌ها نفر در حادثه غرق شدن قایقی مملو از مهاجران در سواحل یونان در آب‌های مدیترانه که تعداد قابل توجهی از آنها نیز تبعه پاکستانی بودند، روز گذشته (یکشنبه) از بازداشت ۱۰ نفر به ظن دست‌ داشتن در قاچاق انسان خبر دادند.

به نقل از یورونیوز، روز گذشته روزنامه «پاکستان تودی» از احتمال مرگ دست‌کم ۲۹۸ تبعه این کشور که جزو سرنشینان قایق حادثه‌دیده بوده‌اند، خبر داد.

این روزنامه پاکستانی گزارش داد که ۳۱۰ تبعه این کشور سوار بر قایق مزبور بوده‌اند و به رغم جستجوی امدادگران در آب‌های منطقه، هیچ اطلاعی از این افراد بدست نیامده است.

مقامات پاکستانی نیز با گذشت پنج روز از این حادثه و کاهش امیدها برای یافتن تعداد بیشتری از بازماندگان، یک روز عزای عمومی اعلام کردند.

فاجعه مرگبار برای مهاجران در آب‌های یونان؛ اعلام یک روز عزای عمومی در پاکستان/ عکس

کشتی ماهیگیری حامل چند صد پناهجو که ظاهرا از بندر «طبرق» در لیبی عازم سواحل ایتالیا بود، چهارشنبه در نزدیکی سواحل جنوبی یونان واژگون و غرق شد.

بنا بر اعلام دفتر نخست‌وزیری پاکستان، «شهباز شریف»، نخست وزیر این کشور دستور برخورد قاطع با «افرادی که در جنایت فجیع قاچاق انسان دست دارند» را صادر کرده و قول داده است که مجرمان «به اشد مجازات» محکوم شوند.

هر ساله هزاران جوان پاکستانی در جستجوی زندگی بهتر از گذرگاه‌های خطرناکی به قصد ورود غیرقانونی به سوی اروپا رهسپار می‌شوند.

شماری از اتباع پاکستان نیز از مهاجران سوار بر قایق مزبور بودند. همچنین بر اساس اعلام وزارت خارجه پاکستان، ۱۲ نفر از نجات‌یافتگان این حادثه نیز تبعه این کشور هستند. این وزارتخانه آماری از تعداد کل پاکستانی‌هایی که مسافر این قایق بودند، نداده است.

فاجعه مرگبار برای مهاجران در آب‌های یونان؛ اعلام یک روز عزای عمومی در پاکستان/ عکس

روزنامه گاردین روز گذشته در گزارشی بر اساس شهادت فاش شده بازماندگان این حادثه که در حضور گارد ساحلی یونان ارائه شده‌ است از تبعیض ملیتی اعمال شده توسط خدمه قایق در میان مسافران خبر داد و نوشت: در حالی که افراد با ملیت‌های گوناگون می‌توانستند روی عرشه قایق بمانند، پاکستانی‌ها مجبور شدند تا به زیر عرشه بروند که همین باعث شده است شانس کمتری برای زنده ماندن در این حادثه داشته باشند.

یک مقام اداره مهاجرت پاکستان که خواست نامش فاش نشود، گفت احتمالاً تعداد مسافران پاکستانی این قایق بیش از ۲۰۰ نفر بوده است.

شهباز شریف ضمن ابراز تأسف از وقوع این حادثه، امروز (دوشنبه) را در پاکستان عزای عمومی اعلام کرده و همچنین به گزارش شبکه تلویزیونی جیو نیوز، پرچم این کشور در تمامی ادارات نیمه افراشته خواهد شد.

یونان نیز با اعلام سه روز عزای عمومی این واقعه را یکی از «بزرگترین تراژدی‌های مهاجران» خوانده است.

فاجعه مرگبار برای مهاجران در آب‌های یونان؛ اعلام یک روز عزای عمومی در پاکستان/ عکس

سازمان‌های بین‌المللی فعال در امور مهاجران و همچینین کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، تعداد مسافران این قایق را ۴۰۰ تا ۷۵۰ نفر تخمین زده‌اند.

۹ نفر از افراد بازداشتی به ظن قاچاق انسان در منطقه «کشمیر» بودند. رسانه‌های پاکستانی می‌گویند ۱۳۵ نفر از جان‌باختگان حادثه غرق شدن قایق از اهالی سمت پاکستانی کشمیر بوده‌اند.

یک نفر دیگری که به‌ اتهام مذبور بازداشت شد، اهل شهر «گجرات» ایالت «پنجاب» پاکستان است. این شهر مدت‌ها است که به محل مراجعه کسانی که قصد ترک پاکستان را دارند، بدل شده است.

شمار نجات‌یافتگان این حادثه که روز چهارشنبه ۱۴ ژوئن رخ داد تا کنون به ۱۰۴ نفر رسیده و اجساد ۷۸ نفر از مسافران قایق مهاجران نیز پیدا شده است.

به گزارش بی بی سی، یونان یکی از کشورهای اصلی ورود پناهجویان و مهاجران از خاورمیانه، آسیا و آفریقا به اتحادیه اروپا است و ماه گذشته گزارش شد که دولت یونان تعدادی از مهاجران را سوار قایق کرده و در نزدیکی سواحل ترکیه آنها را در میان دریا رها کرده است. این اقدام با اعتراض و انتقاد شدید مواجه شده است.

مدیترانه، مسیر «مرگبار» پناهجویان به اروپا

بنا به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، مسیر دریای مدیترانه مرگبارترین مسیر برای مهاجران است.

برآورد می‌شود که از سال ۲۰۱۴ تا سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه از شمال آفریقا به اروپا جان خود را از دست داده‌اند.

این در حالی است که بنابر اعلام این سازمان، میزان آوارگی در جهان در سال گذشته میلادی به رکورد ۱۱۰ میلیون نفر رسیده است.

فاجعه مرگبار برای مهاجران در آب‌های یونان؛ اعلام یک روز عزای عمومی در پاکستان/ عکس

عبور از این دریا با وسایل ناامن مانند قایق‌های بادی و با تعداد مسافران بیش از حد ظرفیت انجام می‌شود که این سفر را پرمخاطره و مرگبار می‌کند. این قایق‌ها را باندهای خلافکار و قاچاقچیان انسان هدایت می‌کنند.

در تونس که در کنار لیبی یکی از اصلی‌ترین نقاطی است که مهاجران به قصد رسیدن به اروپا به آب‌های مدیترانه می‌زنند، حتی گورستانی ویژه افرادی که در دریا غرق می‌شوند ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:

غرق شدن قایق مهاجران در آب‌های یونان؛ احتمال فوت ۲۹۸ تبعه پاکستانی

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1779491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =