شیخ احمد الزین، رئیس هیئت امنای جمعیت علمای مسلمانان لبنان در گفتگوی اختصاصی با خبرآنلاین از وضعیت کنونی بحرین ابراز نگرانی کرد.

حیدر بوذرجمهر:
بحرین همچنان ناآرام است. با صدور احکام اعدام در حق شهروندان معترض بحرینی و بی اعتنایی حکومت به خواسته های اکثریت معترض کشور، با برگزاری انتخابات فرمایشی و عدم دعوت از رهبران مخالفان برای شرکت در گفتگوهای آشتی ملی، این کشور همچنان در بحران سیاسی به سر می برد. این در حالی است که با تداوم این وضعیت و شدت گرفتن خشونت ها علیه مردم و ادامه بازداشت ها از سوی حکومت آل خلیفه، ایالات متحده امریکا نیز از وضعیت حاکم بر بحرین لب به انتقاد گشوده است. خبرآنلاین درباره آخرین تحولات بحرین با شیخ احمد الزین، رئیس هیئت امنای جمعیت علمای مسلمانان لبنان گفتگوی اختصاصی انجام داده است که در زیر می خوانید.


نظر شما درباره احکام اعدام صادر شده در بحرین در حق بازداشت شدگان چیست؟
بی شک تعرض به مساجد و حسینیه ها و اماکن مقدس توسط هر حکومتی، چه حکومت اسلامی باشد چه غیر اسلامی، امری خطیر و واقعا خطرناک است و باعث خشم مردم مسلمان می شود و می تواند فتنه مذهبی و طایفه ای را در کشور شعله ور سازد. با شعله ور شدن این آتش زیر خاکستر، پایه های هر حکومتی نیز به لرزه در می آید. از این رو هر حاکم عاقل و آینده نگری از نزدیکی به این ابزارهای آشوب گرانه غیر متمدنانه که با آن شیوه های خونین که به مرز صدور احکام اعدام در حق آن دسته از کسانی که از کشورشان دفاع کردند و برای دفاع از مردم و میهنشان به صورت مسالمت آمیز دست به تظاهرات زدند تا به مطالبات حقوقی به حقشان در زمینه های سیاسی و قانونی برسند تا وضعیت حاکم در کشور را تغییر دهند، رسید، اجتناب می کند.


به نظر شما چه چیزی باعث شده که حکومت بحرین دست به چنین کاری بزند؟
به اعتقاد من تلاش هایی وجود دارد تا در خاک بحرین فتنه طایفه ای و مذهبی در بگیرد و باید بگویم همگی این تلاش ها محکوم به شکست هستند. چرا که همه ما به دیدگاه و جایگاهی که مردم بحرین در آن زندگی می کنند، آگاهیم و می دانیم که جریان های سیاسی و رهبران آنها چگونه جوانان بحرینی را هدایت می کنند تا به گونه ای اعتراض های خود را به گوش حاکمان بحرین برسانند که هیچ گونه درگیری طایفه ای در نگیرد و بر خواسته های حکومت بحرین که برای درگیری طایفه ای تلاش می کند، برتری یابند.


به نظر شما اجرای این احکام چه تاثیری بر وضعیت سیاسی جاری در بحرین می گذارد؟
بی شک با اجریا این احکام بحرین به مرز فرو رفتن در فتنه طایفه ای نزدیک خواهد شد و اگر بحرین وارد فتنه طایفه ای شود که برخی ها به دنبال آن هستند و از این درگیری حمایت می کنند و می خواهند چنین فتنه ای در بگیرد این فتنه فراگیر خواهد شد و سراسر بحرین را در خواهد نوردید و در آن صورت هیچ راهی برای نجات حکومت باقی نخواهد ماند. از این رو من از حکومت بحرین می خواهم در صدور احکام اعدامی که در حق چند تن از جوانان بحرینی بی گناه صادر کرده، تجدید نظر کند چرا که آنها فقط برای مطالبه حقوق سیاسی شان و نشستن پشت میز گفتگوها و بازگشت به مذاکرات تظاهرات کردند. صدور حکم اعدام نه قانونی است و نه دینی و نه هیچ قانون و اخلاقی آن را می پذیرد. ما صدور این احکام را نکوهش و به شدت محکوم می کنیم و می گوییم که این احکام ظالمانه است. از حکومت بحرین همچنین تقاضا داریم که به حملات وحشیانه خود در حق شهروندان بحرینی نیز پایان دهد، بازداشت ها را متوقف کند و از نابودی و ویرانی مساجد و حسینیه ها دست بکشد. ما نیز با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه هم صدا می شویم که گفت، کربلای دوم نمی خواهیم. آنچه در بحرین می گذرد واقعا به معنای واقعی کلمه کربلای دوم است.


ایالات متحده امریکا از یک سو به ورود نیروهای نظامی موسوم به سپر دفاع جزیره به بحرین چراغ سبز نشان داد و به آن چه در این کشور گذشت صرف نظر کرد، در حالی که از سوی دیگر از صدور احکام اعدام انتقاد کرده است، این تناقض را چگونه تفسیر می کنید؟
دولت ایالات متحده امریکا با سرنوشت منطقه باز می کند و در حالی که دو طرف مورد منازعه در بحرین با یکدیگر درگیرند می خواهد از آب گل آلود ماهی بگیرد. از یک سو خود اجازه اعمال خشونت به حکومت بحرین می دهد و از سوی دیگر خود را در موقعیت وساطت میان دو جریان در حال منازعه می بیند. می دیدیم که در عالم واقعیت در لیبی چه رخ داد و به روشنی دیدیم که امریکا چگونه میان مردم لیبی دو دستگی ایجاد کرد، این جا نیز می خواهد همان دو دستگی را میان مردم ایجاد کند.
 

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 1
    جناب شیخ شما اشاره نکردید که چرا این شیخها در منطقه ایجاد شده اند ؟ خوب معلوم است که با ایجاد کشورهای کوچک و رژیمهای ضعیف همیشه میشود با گروه های داخلی این کشورها و دولتهای آنها بازی کرد آنهم چه بازی خوبی همان کاری که شما میکنید شما در بحرین از شیعیان و آمریکا و عربستان از سنی ها دفاع میکنند . بخشید اگر شما هم ......... دارید این گوی و این میدان آمریکار از بحرین بیرون کنید تا مردم ببینند که شما چند مرده حلاجید