دستگاه قضایی برای مقابله با فساد نباید منتظر دریافت گزارش بماند

نماینده ولی فقیه دراستان چهارمحال وبختیاری گفت :دستگاه قضایی برای مقابله با فساد نباید منتظر دریافت گزارش بماند بلکه باید ضمن اشراف داشتن بر موضوع و مسدودسازی بسترهای فسادزا با هرگونه تخلفی که می تواند منجر به تضییع حقوق عامه شود قاطعانه برخورد کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از روابط عمومی دادگستری ، به مناسبت هفته قوه قضائیه رئیس و اعضاء شورای قضایی استان با حجت الاسلام والمسلمین نکونام نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد دیدار و گفتگو کردند.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام در سخنانی ضمن تجلیل از زحمات تمامی خدمتگزاران مردم در دستگاه قضا عنوان داشت: انتظار از دستگاه قضا فساد ستیزی و امید بخشی به جامعه است و تحقق این دو امر جز با تلاش خالصانه و جهادی امکان پذیر نیست.

وی افزود: دستگاه قضایی برای مقابله با فساد نباید منتظر دریافت گزارش بماند بلکه باید ضمن اشراف داشتن بر موضوع و مسدودسازی بسترهای فسادزا با هرگونه تخلفی که می تواند منجر به تضییع حقوق عامه شود قاطعانه برخورد کند.

حجت الاسلام نکونام تأکید کرد: امیدبخشی به جامعه نیز با شعار محقق نمی شود و مردم باید امید آفرینی را در رفتارها و اقدامات ما به صورت ملموس و بارز مشاهده کنند.

خط مشی کلی دستگاه قضا مبتنی بر تسهیل و تسریع در خدمتگزاری به مردم است


در این دیدار محمد رزم رئیس کل دادگستری و رئیس شورای قضایی استان نیز با بیان اینکه جلب رضایت مردم موجب استقلال هرچه بیشتر دستگاه قضا و توسعه فراگیر عدالت در جامعه می شود اظهار کرد: خط مشی کلی دستگاه قضا مبتنی بر تسهیل و تسریع در خدمتگزاری به مردم است و در سند تحول قوه قضائیه نیز بر همین موضوع تأکید شده است.

درسند تحول قوه قضاییه، مبنا جلب رضایت مردم است

وی افزود: در سند تحول، مبنا جلب رضایت مردم است و تمامی اقدامات برنامه ریزی شده می بایست به رضایتمندی مردم بیانجامد. رزم در ادامه با اشاره به برخی فعالیتهای صورت گرفته در دادگستری استان مرتبط با سند تحول قوه قضائیه، ابراز داشت: به منظور کاستن از مراجعات مردمی و پیشگیری از تحمیل هزینههای احتمالی به مراجعان، سعی گردید کلیه اوراق قضایی به صورت الکترونیک به طرفین پرونده ها ابلاغ شوند و ما در این خصوص توانستیم به رشد ۹۲ درصدی برسیم.

وی افزود: در همین راستا سعی کردیم تا از طریق تعامل با زندان اکثریت دادرسی ها را به صورت الکترونیک به انجام برسانیم و خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته پیشرفت ۷۷ درصدی را در این زمینه شاهد هستیم.

متوسط زمان رسیدگی به پرونده های قضایی در حال حاضر ۸۴ روز می باشد


رئیس کل دادگستری استان بیان داشت: متوسط زمان رسیدگی به پرونده های قضایی در حال حاضر ۸۴ روز می باشد و ما تلاشم داریم این مدت را به ۴۰ روز تقلیل دهیم. رزم در خصوص ارزیابی سطح اتقان آرا در محاکم استان گفت: در سال گذشته ۱۲۶هزار و ۱۳۵ فقره دادنامه در دادگاههای بدوی استان صادر شد که فقط به ۲۰ درصد آنها اعتراض گردید و از این مقدار نیز تنها ۳ درصد آن در دادگاههای تجدیدنظر مورد نقض و بازنگری قرا گرفت و این خود نشان از وضعیت مطلوب اتقان آرا در محاکم استان دارد.

در سال گذشته تعداد ۲۵۸ هزار و ۱۶۴ فقره پرونده به دادگستریها و دادگاههای استان وارد شد

رئیس شورای قضایی استان در بخشی از سخنان خود به ارائه آماری از پرونده های رسیدگی شده در سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: در سال گذشته تعداد ۲۵۸ هزار و ۱۶۴ فقره پرونده به دادگستریها و دادگاههای استان وارد که با احتساب ۴۷ هزار ۱۳۸ پرونده مانده از سالهای قبل در پایان تعداد ۲۵۶ هزار و ۲۲۶ پرونده رسیدگی و به صدور رأی منجر گردید؛ در حال حاضر نیر آخرین آمار موجودی پرونده در محاکم استان تعداد ۴۹ هزار فقره پرونده است.

رزم تأکید کرد: تلاش ما در سال جدید رسیدگی و مختومه کردن ۱۰۰ درصدی پرونده های وارده و به حداقل رساندن پرونده های مانده از سالهای قبل است.

رفع تصرف از ۱۵ هزار هکتار اراضی ملی و پاکسازی حریم رودخانه زاینده رود


رئیس کل دادگستری استان رفع تصرف از ۱۵ هزار هکتار اراضی ملی و پاکسازی حریم رودخانه زاینده رود را از دیگر اقدامات دستگاه قضایی استان در سال گذشته عنوان کرد. وی ابراز داشت: در سال ۱۴۰۱ تعداد هزار و ۶۷ زندانی مورد عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند؛ همچنین تعداد هزار و ۲۴۰پروندهی موجود در محاکم و شوراهای حل اختلاف نیز به صلح و سازش منجر شدند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1783074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =