منصور ارباب سیار کسی است که از جانب آمریکا متهم به دست داشتن در ترور نافرجام سفیر عربستان در آمریکا است.

به گزارش خبرآنلاین هفته گذشته آمریکایی‌ها سناریویی را کلید زدند که در آن ایران طرح ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا را طراحی کرده است. در سناریوی آمریکایی‌ها، منصور ارباب سیار، عامل ترور عادل الجبیرسفیر عربستان در ایالات متحده آمریکا عنوان شده است . این درحالی است که رویترز روز گذشته در گزارشی به زندگی و خصوصیات فردی ارباب سیار پرداخته و نوشته است یک فرد میگسار، نمی‌تواند عامل ترور و مامور مخفی باشد.
به گزارش مهر، رویترز در این گزارش، اقدام به مصاحبه با افرادی کرده که در ایالت تگزاس آمریکا با "منصور ارباب سیار" رابطه داشته و حتی با او زندگی کرده اند. بر اساس این گزارض، «ارباب سیار» در زندگی شخصی فردی بی نظم بوده و از همین رو چنین فردی نمی تواند مسئولیت انجام یک عملیات مهم را بر عهده داشته باشد.
"ماکیل هامائویی" از دوستان ارباب سیار درباره او می گوید: او یک آدم تکراری بود. او یک انسان وظیفه نشناس و پرحرف بود و به نظر من ماموران سری نمی توانند چنین ویژگی هایی داشته باشند.
رویترز در ادامه می نویسد : ماموران مخفی غالبا افرادی بسیار منظم هستند، اما ارباب سیار فردی میگسار بود و در نوشیدن مشروبات الکلی زیاده روی می کرد علاوه بر این وی چندین بار به دلیل رانندگی بدون مجوز از سوی پلیس جریمه شده بود و این در حالی است که یک مامور مخفی هیچگاه بهانه ای به دست پلیس نمی دهد.یکی دیگر از دوستان ارباب سیار در رد ادعای اخیر آمریکا علیه ایران، درباره او می گوید : ارباب سیار هرگز نمی توانست یک عامل مخفی باشد. ایران 75 میلیون نفر جمعیت دارد یعنی هیچ کسی در ایران وجود نداشت که بتواند این کار را انجام بدهد؟
رویترز تنها رسانه‌ای نبود که به این پرونده با نگاه تردید نگریست. شبکه خبری سی ان ان نیز در گزارشی عنوان کرد: پس از مطرح شدن این اتهام علیه ایران سوالات فراوانی بر سر زبان‌ها افتاده است. آیا ایران یک فرد 56 ساله ایرانی- آمریکایی و همچنین کارتل توزیع مواد مخدر در مکزیک را برای ترور سفیر عربستان در آمریکا استخدام کرده است؟
هیلاری مان لورت که پیشتر یکی از مشاوران دولت جورج بوش بود، گفت: آنچه علیه ایران مطرح شده است، از دیدگاه استراتژی امنیت ملی ایران عاقلانه نیست بنابراین ایران نمی تواند عامل این اتهام ها باشد. ایران هیچ نفعی از انجام این طرح ترور به دست نمی‌آورد. این طرح مغایر با استراتژی امنیت ملی ایران است بنابراین بعید است ایرانی‌ها به فکر انجام چنین طرحی در خاک آمریکا بوده باشند.
نکته قابل توجه دیگر درباره این پرونده این است که به فاصله کمتر از یک هفته از اتهامی که آمریکا به ایران وارد کرده است خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دیپلمات‌های غربی در گزارش ماه نوامبر آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارند عنوان کنند که ایران در حال حرکت به سمت ساخت بمب هسته‌ای است. این مطلب را روزنامه فیگارو عنوان کرد و نوشت: با اتهاماتی که آمریکا در هفته گذشته علیه ‌ایران وارد کرده، این کشور با هم‌پیمانان غربی خود در صدد است تا با اقدامی سیاسی در آژانس بین المللی انرژی اتمی، فشار‌های بین‌المللی علیه ‌ایران اعمال کند، به ویژه که رقبای جمهوریخواه اوباما، وی را متهم کرده اند که نتوانسته است در قبال ایران، سیاست‌های موفقیت‌آمیزی در پیش گیرد.
در گزارش فیگارو، نامی از این دیپلمات‌ها نیامده اما اشاره شده است که در گزارش آینده آژانس، جزییاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر خواهد شد و آژانس در این گزارش خواهد گفت که چه مسائلی را یافته که بر پایه آن، اعلام کرده که نگرانی‌هایش درباره برنامه هسته‌ای ایران بالا گرفته است. در این باره، یکی دیگر از دیپلمات‌های غربی گفته است که رهبران کشور‌های غربی با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت کرده‌اند که اگر وی مدارکی درباره ماهیت نظامی برنامه هسته‌ای ایران دارد، آن را رسما اعلام کند.
/29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178337

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام SE ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    6 15
    قیافه اش بیشتر به این منافق ها میخوره تا ادم اطلاعاتی و عضو سپاه قدس! (همون گروه متلاشی شده مجاهدین)
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    19 2
    واقعا حواستون رو جمع کنید. روزهای آخر جنگ رو واقعگرایانه به یادتون بیارید. خطر از هر روز نزدیکتروبزرگتره. هیچ دوستی در همسایگی نداریم. همه مثل یک لاشخور منتظر این هستند که یک تکه از ما روببرند .با دنیا باید با زبان دیپلماتیک صجبت کرد و راه اومد. بهر حال ایران مال همه ماست نگذارید آینده آه بکشیم چزا اینجور شد.
  • کامیار IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    2 0
    من به عنوان کسی که با خیلی ها در داخل مشکل دارم و مخافشون هستم اما اینو میدونم که اینجور دروغ گفتنهای مسخره نشان از مستاصل شدن اونها داره هر چند ممکنه یک بهانه برای یک کار احمقانه هم باشه به هر حال هر چند در داخل خیلی مشکل داریم اما اینو همه میدونیم که وقتی صحبت از تمامیت ارضی و ناموس بشه، دست هر اجنبی حتما قطع میشه کافیه عاشورا بشه اونوقت ماهایی که مسجد کم میریم هم میریزیم وسط و میدوندار میشیم من خودم از این بابت نگرانی ندارم همه نگرانی من از خیانتهای درون توسط مدیران میانی و چاپلوسه نگرانی من بابت فدا شدن نخبه ها و خلاقیتها و استعداد هاست که با وجود تورم مجالی برای خودنمایی ندارن