یک پارودی از آثار شکسپیر در «مَثلِث» / مصائب اجرای تئاتر عروسکی

مهر نوشت: قیس یساقی کارگردان نمایش «مَثلِث» که در این دوره از جشنواره نمایش عروسکی حضور دارد درباره ویژگی های نمایش و دشواری های تئاتر کار کردن در حوزه عروسکی توضیحاتی ارائه داد.

قیس یساقی کارگردان نمایش «مثلث» که در دومین روز از نوزدهمین جشنواره نمایش‌های عروسکی تهران - مبارک در بخش بزرگسال به صحنه رفت درباره بازخوردهای نمایش و فضای این دوره از جشنواره گفت: خوشبختانه نمایش در ۲ اجرایی که در جشنواره داشت مورد توجه قرار گرفت و شاهد بازخوردهای خیلی مثبتی از کار بودیم که ما را شگفت زده کرد. هنوز روزهای ابتدایی جشنواره است اما ما به طور کلی از برپایی این دوره از جشنواره راضی هستیم هم از حمایت‌های تیم اجرایی و فنی و هم از اسکان و کلاً همه بچه‌هایی که به گروه‌های نمایشی شرکت کننده کمک می‌کنند تا اجرای خوبی داشته باشند. همه چیز طبق برنامه و منظم انجام شده که جای تشکر دارد.

وی درباره مضمون نمایش توضیح داد: این اثر نمایشی ترکیب سه نمایشنامه «اتللو»، «هملت» و «مکبث» شکسپیر است که در فضای عروسکی قرار گرفته و همین انعطف پذیری فضای عروسکی باعث شده که یک فانتزی شیرین و یک پارودی از این آثار شکل بگیرد. در واقع از این سه نمایشنامه یک داستان واحد شکل گرفته و داستان مجزایی را شاهد هستیم. دلیل اینکه نام سه نفر به عنوان نویسنده نمایشنامه نوشته شده نیز این است که طرح کلی نمایش براساس ایده‌های گروهی و در طی جلسات مختلف شکل گرفته و بعد بازنویسی و دیالوگ نویسی شده است.

یساقی با اشاره به اینکه به صورت تخصصی کار عروسکی انجام می‌دهد، عنوان کرد: من علاوه بر کار کردن در حوزه تئاتر عروسکی، نمایش‌های صحنه‌ای نیز اجرا می‌کنم و ۲ نمایش قبلی ام با عنوان «نیمه پر لیوان» و «رومولوس» که در مشهد به صحنه رفتند، نمایش‌های زنده و صحنه‌ای بودند.

این کارگردان مشهدی درباره توجه به تئاتر عروسکی در مشهد و صحبت درباره اجرای عمومی نمایش در تهران گفت: در مشهد به طور کلی تئاتر کار کردن سخت است و تئاتر عروسکی کار کردن خیلی سخت‌تر. چون حوزه تئاتر عروسکی مهجور واقع شده و کلاً تمایل کمتری هم برای کار کردن در این زمینه وجود ندارد. از طرف دیگر فعالیت در حوزه تئاتر عروسکی با محدودیت‌های بیشتر و امکانات کمتری روبرو است از این رو کار کردن در این زمینه سخت است.

وی ادامه داد: در مورد اجرای عمومی نمایش نیز هنوز صحبت‌های رسمی انجام نشده اما به صورت شفاهی پیشنهاداتی داشته‌ایم. ابتدا باید امکان سنجی کنیم و ببینیم امکان اجرا در تهران برایمان میسر است یا خیر اما در کل از این اتفاق استقبال می‌کنیم و امیدواریم که میسر شود.

یساقی در پایان صحبت‌هایش درباره مدت زمانی که گروه امکان حضور در جشنواره را دارند، بیان کرد: معمولاً بعد از اجرای هر نمایش ۲ نفر از اعضای گروه که شامل کارگردان و یک نفر دیگر است، می‌توانند تا پایان جشنواره در تهران حضور داشته باشند اما از آنجا که تعداد اعضای گروه ما محدود است لطف کردند و اجازه دادند هر سه چهار نفرمان تا پایان جشنواره اینجا بمانیم و به دیدن آثار بنشینیم.

نمایش «مَثلِث» نوشته مشترک قیس یساقی، محمدجواد مهدیان و فواد زیدانلویی با کارگرانی قیس یساقی از مشهد با مدت‌زمان ۴۰ دقیقه ۹ تیر ماه در ساعت‌های ۱۸و ۲۰ روی صحنه تالار سایه مجموعه تئاتر شهر رفت.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1784870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =