بی‌توجهی به هشدارها درباره فرونشست نصف‌جهان/دولت به داد اصفهان برسد

فرونشستهای متعدد در طول هفته‌های گذشته در نقاط مختلف اصفهان، نگرانی از به واقعیت پیوستن پیش‌بینی کارشناسان در ارتباط با رخ دادن فرونشستهای سهمگین‌تر برای اصفهان، از میان رفتن بناهای تاریخی و به ویژه نگرانی از رخ دادن حوادث جرحی و جانی را افزایش داده است اما همچنان شاهد بی توجهی مسئولان و توجیه‌های مختلف غیرعلمی در این ارتباط هستیم.

خبرآنلاین اصفهان- فاطمه کازرونی: فرونشستهای متعدد در طول هفته‌های گذشته در نقاط مختلف اصفهان، نگرانی از به واقعیت پیوستن پیش بینی کارشناسان در ارتباط با رخ دادن فرونشستهای سهمگین برای اصفهان، خطرهای گریز ناپذیر این امر درباره از میان رفتن تمدن نصف جهان و بناهای تاریخی و به ویژه نگرانی از رخ دادن حوادث جرحی و جانی را افزایش داده است.

گرچه در تمامی این موارد برخی ازمسئولان تلاش کرده اند تا این موضوع را به پوسیدگی شبکه آب و فاضلاب و نه فرونشست ارتباط دهند اما فرونشست زمین در خیابانهایی که در طول چند سال گذشته شبکه فاضلاب آنها بازسازی شده نشان می دهد که این امر واقعیت ندارد؛ ضمن اینکه به گفته کارشناسان این فرونشست است که منجر به شکستن خطوط لوله فاضلاب می شود.

نگاهی به اخبار ماه های اخیر نشان می دهد که مدیرکل محیط زیست استان اصفهان تقریبا در تمامی نشستهای خبری و نشست با مسئولان استانی و ملی در این ارتباط هشدار داده است اما متاسفانه از زمان جدی شدن این موضوع به ویژه در طول دو تا سه سال گذشته تنها و تنها واکنش ابراز تاسف یا ارائه راه حل‌های اتفاقا کارشناسی شده و علمی را شاهد هستیم که به دلایل مختلف و با برخی کارشکنی ها اجرایی نمی شود؛ به عبارت بهتر طبیعت مدام به ما درباره یک فاجعه هشدار می دهد و ما نیز راه حل‌ها پس از سالها کار کارشناسی و علمی!! به خوبی می دانیم و می شناسیم اما متاسفانه از اقدامات عملی به دلیل نبود یک مدیریت قوی، قاطع و جدی برای مقابله با تنگ نظری‌ها و کارشکنی‌ها خبری نیست!

شکایت محیط زیست اصفهان از چند نهاد اجرایی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این ارتباط اظهار کرده است که سازمان محیط زیست اصفهان به عنوان یک دستگاه نظارتی در اسفندماه سال گذشته از شرکت آب منطقه‌ای و مدیریت حوضه آبریز و شرکت منابع آب ایران در دادگاه طرح شکایت کرده است که اولین شکایت تاریخ اصفهان توسط یک نهاد دولتی بر علیه نهاد دولتی دیگر است.

احمدرضا لاهیجان زاده با بیان اینکه تنها فرونشست در کلان شهرها را، در اصفهان شاهدیم که از سمت رودخانه زاینده‌رود به سوی شمال استان و دشت برخوار و شاهین‌شهر در حال حرکت است، افزود: رفع دو معضل فرونشست و گردوخاک وابسته به جریان زاینده رود و تالاب گاوخونی است.

وی تاکید کرد: براساس مطالعه مرکز تحقیقات راه و شهرسازی اگر در رودخانه زاینده رود ۱۵ مترمکعب در ثانیه و طبق مطالعه وزارت نیرو، ۱۰ مترمکعب در ثانیه آب بصورت دائمی جاری نشود، فرونشست ۱۵ سانتی‌متری در دو دشت اصفهان و برخوار ایجاد می شود؛ در این راستا اگر وضعیت برداشت از سفره‌های زیرزمینی در این دو دشت ادامه یابد میزان آب باقیمانده در این آبخوان تا سال ۱۴۱۰ به صورت بسیار چشمگیری کاهش می‌یابد و فرونشست آن به عدد ۵۰ سانتی‌متر خواهد رسید.

بی‌توجهی به هشدارها درباره فرونشست نصف‌جهان/دولت به داد اصفهان برسد

بیش از ۹۷ درصد مساحت حوضه آبریز زاینده رود در استان اصفهان است

در این ارتباط مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان،به این نکته اشاره می کند که بیش از ۹۷ درصد مساحت حوضه آبریز زاینده رود در استان اصفهان است، موضوعی که حتی مسئولان کشوری نیز بارها به آن اذعان کرده‌اند اما هیچ گاه برای مردم توضیح داده نشده است که چرا با وجود این مقدار سهم آبه برای اصفهان، همچنان استانی دیگر برای زاینده رود تصمیم می گیرد و این در حالی است که بیش از ۹۷ درصد این استان در حوضه کارون قرار دارد و اصولا از همین حوضه آبی می تواند مقدار آب لازم برای استان خود را که از نظر مساحت یک درصد مساحت کشور را در بر دارد تامین کند.

و اما زینلیان در ادامه با بیان اینکه همواره بحث اصفهان و زاینده رود دو کلمه است که کنار هم به کار می‌رود، افزود: وزارت نیرو انصافاً تلاش‌های بسیاری انجام دادند و تحلیل موضوع احیای زاینده‌رود با همتی این بزرگواران برنامه ریزی شده است اما اکنون دوستان وزارت نیرو می‌دانند باید چه اتفاقی افتد و اجرای پروژه‌هایی که در این زمینه تعریف شده نیازمند عزمی است که این رودخانه را احیا کنند.

هیچ گاه برای مردم توضیح داده نشده است که چرا با وجود سهم ۹۷ درصدی اصفهان از زاینده رود، همچنان استانی دیگر برای جریان رودخانه تصمیم می گیرد و این در حالی است که بیش از ۹۷ درصد این استان در حوضه کارون قرار دارد و اصولا از همین حوضه آبی می تواند مقدار آب لازم برای استان خود را که تنها یک درصد مساحت کشور را در بر دارد تامین کند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان افزود: جلسات متعددی در یکی دو سال گذشته برگزار شده و همانطور که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند و آن طور که لازم است با اقدامات عملی این مسائل را رفع کنیم چراکه همه به خوبی می دانند که فرونشست و حوادث مختلف فرونشست که هر روز در این شهر شاهد هستیم از تبعات بی آبی است.

وی تصریح کرد: افزود: پروژه انتقال آب دریا پیشرفت خوبی داشته و امید است پروژه‌های تأمین آب از جنوب استان و طرح‌هایی که از سال‌ها قبل وعده داده شده بود و مصوب وزارت نیرو است با عزم دوستان حل شود تا حداقل بخشی از مشکلات را در یک زمان کوتاه رفع کنیم.

و اما منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز بارها به غیر از اطلاع دادن درباره فرونشستهای متعدد در استان، درباره راه حلهای رفع این مشکل از مسئولان درخواست مساعدت کرده است.

بیشترین میزان صرفه جویی آب کشور و کمترین منابع آب پایدار!

وی در این ارتباط اظهار کرد: به‌دنبال خشکی چاه‌ها و نبود منابع پایدار تامین آب؛ به ۳۶۰ روستا در استان اصفهان از طریق تانکر و بطور سیار آبرسانی می‌شود، این در حالی است که حتی روستاهای مناطق غرب و در محدوده سد زاینده رود نیز فاقد منابع آب پایدار هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: روستاهای شهرستان‌های غرب استان از جمله فریدون‌شهر، چادگان، بویین میاندشت و فریدن و نیز شهرستان‌های شرق، شمال جنوب و مرکز استان شامل اردستان،نایین، کاشان، شرق اصفهان، سمیرم، شهرضا، دهاقان، جرقویه،کوهپایه، هرند،ورزنه و نجف آباد با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

شیشه فروش افزود: در نقاط شهری اصفهان، چادگان، خور و بیابانک، ورزنه، انارک، جندق، فریدن، سمیرم، دهاقان و بسیاری از مناطق دیگر استان کاهش فشار آب به‌خصوص در روزهای پایان هفته وجود دارد و این مساله در طبقات بالاتر مجتمع های مسکونی در مناطق شمال و مرکز شهر اصفهان شدیدتر است.

مدیر کل مدیریت بحران استان اصفهان افزود: این در حالی است که بر اساس سرانه مصرف، مردم استان اصفهان کمترین مصرف آب در کشور را دارند، بر این اعتقادیم که وزارت نیرو شبیه اقداماتی که برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی سایر استان‌ها از جمله همدان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری اجرا کرده است برای نجات زاینده رود و رفع مشکلات کم آبی استان اصفهان نیز انجام دهد.

اجرایی نشدن مصوبات شورای عالی آب

وی با بیان اینکه هنوز بسیاری از طرح های مطالعه شده از جمله تامین پایدار آب شهرستان‌های غرب و طرح‌های احیای زاینده رود اجرایی نشده است، افزود: مصوبات شورای عالی آب مبنی بر بارگذاری نکردن در زاینده رود و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه در بالا دست زاینده رود نیز همچنان از سوی وزارت نیرو اجرا نشده است.

مصوبات شورای عالی آب مبنی بر بارگذاری نکردن در زاینده رود و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه در بالا دست زاینده رود نیز همچنان از سوی وزارت نیرو اجرا نشده است؛ هر اقدامی نیز با که ابتکار مسئولان استان اصفهان برای تامین آب در زاینده رود پیگیری می شود با مانع روبه روست و یا از سوی استان‌های مجاور محکوم می شود

شیشه فروش افزود: اعمال مدیریت یکپارچه زاینده رود، تامین حقابه های قانونی و زیست محیطی و کشاورزی بر اساس طومار شیخ بهایی و احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی از جمله مطالبات صریح استان از وزارت نیروست.

بی‌توجهی به هشدارها درباره فرونشست نصف‌جهان/دولت به داد اصفهان برسد


وی با بیان اینکه افزایش دما وخشکی رودخانه زاینده رود بر شدت آثار کم آبی در بخش آشامیدنی، کشاورزی و فضای سبز افزوده است، عنوان کرد: در شهرها و روستاهای مسیر زاینده رود و نیز در حاشیه رودخانه و مادی‌های شهر اصفهان، افت سطح آب چاه‌ها و تغییر کیفی منابع آب زیر زمینی خزان درختان، برگ ریزان و سقوط آنها همچنین بروز تنش آبی و آسیب پذیر شدن در برابر آفات را به‌دنبال داشته است.

شیشه فروش تصریح کرد:برای پیشگیری از اثرات و خسارت های جبران ناپذیر کم آبی و خشکی رودخانه، فرونشست زمین، خیزش کانون‌های گرد وخاک و خشکی اشجار و باغ‌ها اصفهان باید اقدامات جدی با تخصیص اعتبار و اجرای طرح های تامین آب صورت پذیرد.

محکومیت هر نوع اقدام مسئولان استان!

مدیر کل مدیریت بحران استان اصفهان افزود: به رغم شدت چالش های ناشی از کم آبی، فرسودگی شبکه های آب و فاضلاب، خیزش کانون‌های گرد و خاک، خشکی مستمر رودخانه و بروز تنش آبی در بیش از ۱۰ هزار هکتار از باغ‌ها نه تنها اقدام جدی و موثری برای رفع مشکلات کم آبی استان از سوی وزارت نیرو نشد بلکه هر اقدامی نیز با که ابتکار مسئولان استان اصفهان برای تامین آب در زاینده رود پیگیری می شود با مانع روبه روست و یا از سوی استان‌های مجاور محکوم می شود.

شیشه فروش گفت: این در حالی است که استان اصفهان همواره برای کمک رسانی به سایر استان‌ها در شرایط سخت پیش قدم بوده و در سیل و بارش های سنگین سال گذشته بیش از ۳۰۰ تیم به همراه ماشین آلات سنگین و تانکرهای آبرسان به چهار محال و بختیاری اعزام کرد و در بازگشایی راهها، توزیع اقلام امدادی، آبرسانی، رفع کدورت آب به استان‌های همدان و لرستان و یزد نیز مشارکت داشته است.

وی تصریح کرد: اصفهان با تقدیم بیش از ۲۳ هزار شهید، سهم بزرگی در تولیدات صنعتی، کشاورزی و فرآورده های سوختی برای سایر استان‌ها و کشور دارد و در این میان مردم آلودگی هوا را نیز تحمل می کنند که این مساله نیاز به اقدام جدی از سوی وزارت نیرو و مدیریت آب کشور دارد و تامین آب پایدار و احیای زاینده رود برای رفع این چالش‌ها ضروری است.

سال‌ها پیش درباره ایجاد پالایشگاه در بیستون(کرمانشاه) هشدار داده شد اما واحد پتروشیمی این منطقه راه افتاد و امروز با پدیده باران‌های اسیدی در آن خطه مواجهیم که بزرگترین تهدید برای کتیبه بیستون است، تهدیدی که در اصفهان در قالب فرونشست در کمین مردم و بناهای تاریخی نشسته است

زخم فرونشست بر تن سی و سه پل

هنوز زخم فرونشست بر تن «سی و سه پل» خودنمایی می کند که نشان می دهد، رفتار خوبی با ۲۲ هزار اثر تاریخی در اصفهان انجام نشده است؛ موضوعی که مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان به آن اشاره می کند و می گوید: چه بسا در مواردی، لودرها تعدادی از این بناهای تاریخی را نابود کرده‌اند، بسیاری از داشته‌های ما از بین رفته است و اگر امروز نیز این تعداد اثر تاریخی را در کشور داریم هنوز نتوانسته‌ایم ارتباط مناسبی برای معرفی آنها با نسل جوان برقرار کنیم.

بی‌توجهی به هشدارها درباره فرونشست نصف‌جهان/دولت به داد اصفهان برسد

علیرضا ایزدی به تنش‌های اقلیمی و جغرافیایی و لزوم فهم و درک درست از آن اشاره و اضافه کرد: میزان برداشت ما از چاه‌ها، آبخوان‌ها و سُفره‌های زیرزمینی بحدی است که با این میزان بارش‌ها، جبران نمی شود و امروز با پدیده فرونشست و ایجاد فروچاله‌های عجیب و غریب در کشور مواجهیم.

وی گفت: سال‌ها پیش درباره ایجاد پالایشگاه در بیستون(کرمانشاه) هشدار داده شد اما واحد پتروشیمی این منطقه راه افتاد و امروز با پدیده باران‌های اسیدی در آن خطه مواجهیم که بزرگترین تهدید برای کتیبه بیستون است، تهدیدی که در اصفهان در قالب فرونشست در کمین مردم و بناهای تاریخی نشسته است.

فاجعه خشک کردن زاینده رود در طول سالهای گذشته مخاطرات بسیاری نه تنها برای اصفهان بلکه برای کل کشور در بر دارد که از جمله مهم ترین آنها خشک شدن تالاب گاوخونی و پراکنش ریزگردهای سمی آن به سرتاسر کشور است، اما این مسئله همانند خطر فرونشست تا زمانی که خدای نکرده رخ ندهد، گویی برای برخی مسئولان مفهومی ندارد تا اقدامی جدی را برای پیشگیری رقم بزنند، سوال مردم اصفهان این است که آیا رواست به خاطر زیرپاگذاشتن قانونی شفاف در ارتباط با زاینده رود و به خاطر عدم خرج کردن جدیت برای اجرای قانونهای مصوب، استانی که شکل گیری آن اصولا به دلیل وجود زاینده رود بوده است و سهم ۹۷ درصدی نیز از این رودخانه مرکزی ایران دارد، رو به نابودی رود و یا از مردم بومی استان خالی شود همانگونه که شاهد موج مهاجرت در سالهای گذشته بوده ایم؟!

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1785047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =