مهر نوشت: ششمین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک پذیرای نمایش «۲۸۰مین شب سال» بود که توانست تا این روز موفق‌ترین اجرای این دوره از جشنواره باشد.

قهرمانان جنگ برای همه اقشار مختلف اجتماع قابل احترام و دوست‌داشتنی هستند؛ قهرمانانی که بی‌ادعا جان خود را در مقابل گلوله‌های دشمن سپر کردند تا ایثار را به معنای واقعی کلمه برای ما به تصویر بکشند.

این قهرمانان که اکثرشان به مقام رفیع شهادت نائل شدند، در ظاهر تفاوتی با دیگران نداشتند؛ آن‌ها نیز عاشق زندگی بودند؛ عاشق وقت گذراندن با دوستان و خانواده؛ عاشق داشتن یک زندگی خانوادگی؛ عاشق سفر کردن؛ عاشق بازی کردن اما در یک ویژگی با دیگران متفاوت بودند؛ گذشتن از جان و تمام علایق خود.

سخت است از خانه و خانواده جدا شدن و همیشه دلتنگ دیدن دوباره پدر و مادر و همسر و فرزند بودن؛ آن‌هم زیر رگبار گلوله و خمپاره‌هایی که چیزی از احساس و عاطفه و دلتنگی نمی‌دانند.

ادای احترام و معرفی این قهرمانان بی‌ادعا دینی است که بر گردن دیگر افراد جامعه.

بسیاری از نسل جدید این افراد و شرایطی که در آن زیستند و رفتند، نه تجربه کرده‌اند و نه می‌دانند و می‌شناسند.

برای معرفی و شناساندن این افراد و زیست‌شان به نسل جدید بهترین راه و روش بهره‌گیری از ادبیات و همچنین زبان هنر است.

میکروتئاتری که درخشید/ روایتی متفاوت از غواصان کربلای پنج

سینما، تئاتر و تلویزیون طی ۳ دهه گذشته تلاش‌های متعددی در این زمینه انجام داده که اکثر تولیدات در این تلاش‌های متعدد، کلیشه‌ای و شعاری بوده‌اند و تعداد اندکی حرفی برای گفتن داشتند.

در تئاتر هنرمندان مختلفی به این موضوعات پرداختند که در میان آن‌ها تنها به تعداد انگشتان ۲ دست چهره‌هایی بودند که آثار قابل توجهی در این زمینه تولید و اجرا کردند و به دلایل مختلف دیگر نتوانستند در این خصوص فعالیت داشته باشند.

روز ششم نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک شاهد تولید و اجرای اثری با موضوع قهرمانان ساده و ناآشنای هشت سال دفاع مقدس بود؛ قهرمانانی که در مظلوم‌ترین شکل ممکن با زندگی وداع کردند و دلتنگ زندگی و علایق خود بودند.

میکروتئاتری که درخشید/ روایتی متفاوت از غواصان کربلای پنج

«۲۸۰ مین شب سال» به نویسندگی و کارگردانی مرجان پورغلامحسین اثری است که با تکنیک میکروتئاتر تولید و اجرا شده است.

این اثر موضوع روایت خود را عملیات کربلای چهار در هشت سال جنگ تحمیلی قرار داده و آن را تقدیم به رزمندگان گردان یونس لشگر ۱۴ امام حسین (ع) اصفهان کرده است. غواصی که از اهالی اصفهان است و ما شاهد روایت او از علایق و دلتنگی‌های زندگی شخصی و در عین حال وصف حال خود و رفقای همرزش در سوم دی ۱۳۶۵ است؛ لحظه‌ای که این غواصان مظلومانه به دل دشمن می‌روند و مظلومانه پر پر می‌شوند.

«۲۸۰ مین شب سال» علاوه بر روایتی دلنشین، در ارائه جزئیات از ساخت عروسک‌ها و دکور گرفته تا به تصویر کشیدن صحنه‌های مختلف زندگی شخصی راوی و همچنین خط مقدم جبهه و نبرد این غواصان با نیروهای بعثی بسیار حرفه‌ای و موفق عمل کرده است.

میکروتئاتری که درخشید/ روایتی متفاوت از غواصان کربلای پنج

گروه این اثر نمایشی با روایتی ساده و بی‌غل و غش، به زیباترین شکل ممکن و با کمترین نقص به اجرای اثر خود پرداختند و شبی به یادماندنی را در مجموعه تئاتر شهر و نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک رقم زدند.

پخش تصاویر اجرا از طریق ویدئوپروجکشن علاوه بر تأثیرگذاری بصری بالا، جزئیات دقیق و موشکافانه ساخت و طراحی عروسک‌ها و دکور «۲۸۰ مین شب سال» را به مخاطب نشان می‌داد.

نکته قابل توجه در اجرای «۲۸۰ مین شب سال» این بود که مخاطبانی از نسل‌های جوان تماشاگر این اثر بودند و بعد از پایان اجرا و ترک سالن تحت تأثیر ماجرا و کیفیت اثر قرار گرفته بودند؛ اتفاقی که از اهمیت بالایی برخوردار است.

بازی‌دهندگان گلنوش طاهری، نوگل طاهری، بیتا بهارلو، رودابه کاشانی، صداپیشه: محمدحسین فیاض، طراح عروسک: گلنوش طاهری، نوگل طاهری، نگین طاهری، بیتا بهارلو، ساخت عروسک: گلنوش طاهری، نوگل طاهری، نگین طاهری، بیتا بهارلو، طراح صحنه: رودابه کاشانی ساخت صحنه: گلنوش طاهری، نوگل طاهری، نگین طاهری، بیتا بهارلو فیلمبردار: سینا رشیدی، صدرا زمانی طراح نور: سینا رشیدی سوئیچ: ویدا ستارئی آهنگساز و طراح صدا: فرشاد پاسدار از جمله عوامل این اثر نمایشی هستند.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1785911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =