۰ نفر
۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
اتحاد صنفی، راه‌حل عبور از موانع موجود

اگر بخواهیم درباره اهمیت ثبت روزی به نام فناوری اطلاعات در تقویم صحبت کنیم باید به نقش فناوری اطلاعات در جهان امروز بپردازیم.

اقتصاد نوآوری در دنیا توجه ویژه‌ای به حوزه فناوری اطلاعات دارد و در ایران نیز اخیراً شاهد چنین رویکردی هستیم. امروزه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور که ارتباطی با این حوزه ندارند در حال سرمایه‌گذاری روی بخش فناوری اطلاعات هستند.چنین اتفاق‌هایی فرصت بسیار خوبی را برای رشد این بخش مهم از فناوری کشور فراهم کرده اما باید دقت داشت که همزمان می‌توان این موضوع را یک تهدید جدی به حساب آورد. هر اتفاق ناخوشایندی که در حوزه فناوری اطلاعات از لحاظ سهولت کار و دسترسی‌ها رخ دهد، منجر به عقب‌نشینی بنگاه‌ها از این فضا خواهد شد که نتیجه آن آسیب به رشد تولید ناخالص داخلی و اقتصاد کشور و همچنین ضربه به توسعه اقتصاد نوآوری خواهد بود.

برای آنکه از بروز چنین آسیب‌هایی جلوگیری کنیم لازم است یک اتحاد میان اجزای مختلف صنف فناوری اطلاعات صورت بگیرد ومناسبت‌هایی مانند روز فناوری اطلاعات در این زمینه می‌تواند نقش بسیار موثری داشته باشد. فناوری اطلاعات اجزای بسیار گسترده‌ای دارد و جمع کردن همه این افراد زیر یک سقف کار بسیار مهمی است. این سقف، تمثیلی از اتحاد برای رسیدن به یک هدف یکسان در فضایی است که شاهد وجود مشکلات جدی در آن هستیم. محدودیت در دسترسی آزاد اینترنت، مسائل مربوط به حوزه ارز، رگولاتوری، تعدد زیاد قوانین و مقررات در حوزه‌های مختلف که باعث دشواری کار و ایجاد مفسده می‌شوند، از جمله مشکلاتی است که در فضای فناوری اطلاعات با آن دست به گریبان هستیم.

اگر می‌خواهیم رشد کنیم، ابتدا باید بپذیریم، امروز به دلایل زیادی از جمله تحریم‌های خارجی و خودتحریمی داخلی، از لبه فناوری فاصله گرفته‌ایم؛ باید بپذیریم شرکت‌ها و نیروهای متخصص که سرمایه‌های اصلی ما هستند، برای دسترسی آزاد به اینترنت و منابع، دنبال راهی می‌گردند که در بسیاری از موارد منتج به مهاجرت از کشور می‌شود.

اتحاد و هماهنگی میان اجزای مختلف فناوری اطلاعات برایرفع این موانع می‌تواند هدف اصلی ما یعنی رشد اقتصاد نوآوری در کشور را میسر کند.

*نایب‌رئیس نصر تهران به بهانه روز فناوری اطلاعات

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1786908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =