آموزش مهارت‌های زندگی با زبان عروسک‌ها/ انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم

طیبه آنجدانی، نویسنده و کارگردان «دختر کوچولو» می‌گوید انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم. به دلیل استقبال زیاد از اجرا، امکان حضور بسیاری از علاقه‌مندان در سالن فراهم نشد.

نگار امیری: نمایش «دختر کوچولو» به نویسندگی و کارگردانی طیبه آنجدانی روز جمعه نهم تیرماه در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک اجرا شد.

طیبه آنجدانی در گفتگو با خبرآنلاین درباره نمایش «دختر کوچولو» گفت: «این نمایش برگرفته از کتاب «آدم کوچولوی گرسنه و خشم قلمبه» است.»

او ادامه داد: «این نمایش به‌صورت کاملاً غیرمستقیم ‌مهارت‌های زندگی را با زبان عروسک‌ها به کودکان آموزش می‌دهد.»

او افزود: «داستان «دختر کوچولو» درباره بچه‌ای است که غذا نمی‌خورد و به همین دلیل در عالم رؤیا تبدیل به یک شخصیت کوچک می‌شود. او با کوچک شدن به دنیای ذهنی و رؤیایی‌اش هدایت می‌شود و در آنجا با شخصیت‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شود که در روند داستان زندگی‌اش تأثیر می‌گذارند.»

این کارگردان توضیح داد: «تکنیک‌های به‌کاررفته در این نمایش تاپ تیبل، سایه و بونراکو است. درواقع تکنیک‌های انتخابی برای اجرای نمایش بر اساس ضرورت روایی داستان در نظر گرفته شده است.»

آموزش مهارت‌های زندگی با زبان عروسک‌ها/ انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم

آنجدانی استقبال مخاطبان از اجرای «دختر کوچولو» را بسیار خوب دانست و گفت: «خوشبختانه در اجرای اول تمامی صندلی‌های سالن پر بود و در اجرای دوم تماشاگران خارج از ظرفیت به تماشای کار نشستند. متأسفانه تعدادی از مخاطبان نیز پشت درِ سالن ماندند و امکان حضور برای‌شان فراهم نشد.»

کارگردان «دختر کوچولو» تأکید کرد: «جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک تنها جشنواره معتبر عروسکی در ایران است که قطعاً در روند تولید آثار نمایشی، همراهی گروه‌های استانی با یکدیگر، تبادل فرهنگی و بهبود کیفیت آثار تأثیر می‌گذارد.»

او حضور کارگردانان حاضر در جشنواره به‌عنوان داور را یکی از ویژگی‌های مثبت این رویداد هنری معرفی کرد و توضیح داد: «اینکه کارگردانان حاضر در جشنواره، هر یک در بخش خود به داوری آثار دیگر می‌پردازند، حرکت بسیار ارزشمندی است. این یک نوآوری به شمار می‌آید.»

این هنرمند افزود: «البته بحث داوری کارگردانان نقطه‌ضعف‌هایی هم دارد. هنرمندان اکثراً از دانش مخاطب‌شناسی برخوردار نیستند و هنوز ویژگی‌های آثار مختلف بزرگ‌سال، کودک یا نوجوان را نمی‌شناسند و این موارد در داوری تأثیر منفی می‌گذارد.»

آموزش مهارت‌های زندگی با زبان عروسک‌ها/ انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم

آنجدانی با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و اداره کل هنرهای نمایشی گفت: «خوشبختانه یکپارچگی خوبی در بین بخش‌های مختلف اجرایی جشنواره وجود دارد و این موضوع باعث بهبود کیفیت برگزاری این رویداد هنری است.»

او تئاتر را هنر مهجوری دانست که نیازمند حمایت بسیار زیادی است و افزود: «خوشبختانه امسال کمک‌هزینه‌های خوبی برای گروه‌های نمایشی در نظر گرفته شده است ولی قطعاً با توجه به هزینه‌های سنگین اجرا و مشکلات اقتصادی تئاتر این هنر، همواره نیازمند افزایش بودجه و کمک‌هزینه است.»

طیبه آنجدانی در پایان حرف‌هایش با آرزوی تداوم و استمرار برگزاری جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک گفت: «امیدوارم در سال‌های آینده بتوانیم شاهد حضور هنرمندان بیشتری در بخش بین‌الملل و ملی باشیم و تبادلات فرهنگی و هنری بین فعالان عرصه نمایش عروسکی بیشتر شود.»

آموزش مهارت‌های زندگی با زبان عروسک‌ها/ انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر، هشتم تا هفدهم تیر در حال برگزاری است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1786944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =