خانه ملت نوشت:

در حاشیه دومین روز از برگزاری اجلاس مجمع بین المجالس در برن سوئیس علی لاریجانی با رئیس مجلس آلمان و هیات پارلمانی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

 علی لاریجانی ظهر امروز دوشنبه ساعت 10:30 به وقت محلی با رئیس مجلس و هیات پارلمانی آلمان در حاشیه اجلاس مجمع بین المجالس دیدار و گفتگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش اول سخنان خود بر گسترش فعالیت های تجاری بخش خصوصی دو کشور و رفع موانع موجود تاکید کرد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به تحولات منطقه و شمال آفریقا گفت: ما از ابتدا از حرکت های دموکراسی خواهانه مردم دفاع کرده ایم البته برخی از کشورها از جمله آمریکا با ما همفکر نبودند و تا می توانستند از حسنی مبارک دفاع می کردند ولی وقتی در برابر موج اعتراضات مردم قرار می گرفتند موضع خود را تغییر می دادند.

وی در ادامه به دیدار اخیر خود با گروه های انقلابی کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: آنها از موضع آمریکا ناراحت هستند و برداشت شان این است که آمریکا در حوادث یمن و بحرین سنگ اندازی می کند.

لاریجانی با تاکید بر اختلاف نظر ایران با مواضع آمریکا درخصوص تحولات منطقه بیان کرد : ممکن است آمریکایی ها منافع کوتاه مدت داشته باشند ولی در درازمدت موضع گیری علیه خواست مردم مشکلاتی برای آنها ایجاد می کند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه صلح آمیز هسته ای ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسائل هسته ای همکاری گسترده ای با آژانس بین المللی اتمی داشته است و حتی به ماموران آژانس اجازه بازدید از سایت های هسته ای ایران را داده است.

رئیس مجلس آلمان نیز در این دیدار به اختلاف نظر این کشور با آمریکا درخصوص برخی مواضع سیاست خارجی این کشور اشاره کرد و گفت: ما تصمیم گرفته ایم نیروهای نظامی خود را در افغانستان به دلیل همین مسائل کاهش دهیم.

وی با اشاره به تحولات اخیر منطقه و شمال آفریقا گفت: آلمان آماده کمک به این کشورها برای ساختن آینده آنهاست.

رئیس مجلس آلمان در ادامه روابط تاریخی و فرهنگی و ایران و آلمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: توسعه روابط با ایران پیشینه خوبی برای همکاری های تجاری دو کشور ایجاد کرده است.

نوربرت لامرت در پایان ابراز امیدواری کرد که ایران و آژانس بین المللی اتمی هر چه زودتر درباره برنامه هسته ای ایران به توافق دست یابند.

 همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با همتای ارمنستانی خود بر ضرورت گسترش روابط دوجانبه تاکید کرد.

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه دیدارهای دوجانبه خود در حاشیه اجلاس مجمع بین المجالس جهانی با آبراهیمیان اویشک رئیس مجلس ارمنستان دیدار و گفتگو کرد.لاریجانی در این دیدار بر ضرورت گسترش روابط دوجانبه تاکید کرد.

در این دیدار رئیس مجلس ارمنستان با ابراز خرسندی از روابط فی مابین دو کشور بر گسترش روابط به ویژه در حوزه تجاری تاکید کرد.

وی همچنین توضیحاتی درباره آخرین تحولات مناقشه قره باغ به همتای ایرانی خود ارائه کرد.

آبراهیمیان در ادامه با تاکید برحقانیت مردم ایران در موضوع هسته ای گفت : ارمنستان از حق مسلم ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای دفاع می کند.

وی همچنین نسبت به تاثیرگذاری منفی برخی کشورها در حوادث اخیر سوریه هشدار داد و از موضعگیری آنها انتقاد کرد.

/212 212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =