رئیس مجلس با اشاره به اینکه رئیس جمهور و وزرا در مقابل پارلمان پاسخگو هستند، یادآور شد که هیچ مقامی حق انحلال پارلمان را ندارد.

به گزارش خبرآنلاين، علي لاريجاني اين سخنان را در تشريح ابعاد پارلمان در ايران بيان کرد و افزود: پارلمان ایران قدرت زیادی دارد چون پارلمان می تواند از دموکراسی صیانت کند. این گوشه ای از قدرت ایران بر پایه نظریه نه شرقی نه غربی است.
او که در جريان بازدید از دانشگاه قزقیزستان، در جمع دانشجویان و اساتید این دانشگاه سخنرانی مي​کرد، افزود: در کشور قرقیزستان دموکراسی عمیق تر شده و نظام پارلمانی که این کشور تبیین کرده نشان دهنده تیزهوشی سیاسی و پیشرفت فکر سیاسی در تعیین دموکراسی است.
گزيده سخنان وي را به نقل از مهر بخوانيد:
·         پس از جنگ جهانی دوم ، کشورهای مهم منطقه تحت تسلط دو بلوک شرق و غرب قرار گرفته است . در این شرایط قدرت مثلث غرب، آمریکا و قدرت مثلث شرق ، شوروی بود و کشورهای دیگر چاره ای جز تبعیت از یکی از این دو بلوک نداشتند. در این شرایط سخن از استقلال از این دو بلوک حتی در مجامع دانشگاهی نیز خریداری نداشت.انقلاب ایران در چنین دورانی تحول بزرگی را در جهان ایجاد کرد که مبنای آن تفکر امام خمینی مبنی بر عدم وابستگی به بلوک غرب و شرق بود.
·         راه انقلاب اسلامی این بود که باید به مردم تکیه کرد نه به یکی از دو قطب شرق و غرب ؛ به همین جهت هیچ یک از دو قطب شرق و غرب سرخوشی با انقلاب نداشتند که نمونه بارز آن جنگ صدام با ایران بود که در جریان این جنگ تحمیلی دو بلوک غرب و شرق هر دو از صدام حمایت کردند. اتکا به مردم با به صحنه آوردن آنان کلید موفقیت امام خمینی در تحقق تئوری نه شرقی نه غربی بود.
·         پیشرفت​هاي امروز ايران به مذاق قدرت های بزرگ خوش نیامده است. غربی​ها بر همین اساس رفتار ماجراجویانه ای را نسبت به دستیابی ایران به انرژی هسته ای انجام دادند اما جمهوری اسلامی ایران به خاطر اتکای به ملت روی دستیابی به این تکنولوژی پافشاری کرد و امروز در رتبه دهم جهان در این تکنولوژی قرار دارد.
·         ايران در زمینه تولید ناخالص دارای رتبه 16 در جهان است. بیش از 60 درصد از دانشگاههای ایران توسط دختران اشغال شده است و زنان و دختران ما در سطوح عالیه تحصیل می کنند.
·         مردم مصر ، لیبی و یمن بدنبال استقلال هستند البته غرب مشکلاتی را در راه این انقلاب ها ایجاد کرده و گاهی هم از نیروهای نظامی خود برای ضربه زدن به این انقلاب ها استفاده می کند اما مطمئن باشید این انقلاب ها پیروز خواهد شد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    0 0
    تکیه به مجلس با این تصور که مجلس خیلی مطمئن است و حافظ انقلاب و دمکراسی است با توجه به وضعیتی که مجلس ششم پیدا کرده بود تصور درستی نیست یک مقدار تامل و تفکر بیشتری نیاز دارد. تعادل قوا بهترین همه تضمین هاست.
  • بدون نام IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    1 0
    جدي گفته؟