کشف شواهد ترسناک در یک دریاچه در کانادا / ورود به دوره جدید زمین‌شناسی

ایسنا نوشت: گروهی از دانشمندان بر این باورند که فعالیت های انسانی آنچنان موجب تغییرات بنیادی در زمین شناسی، اتمسفر و بیولوژی زمین شده که سیاره سکونتگاه ما را وارد یک دوره زمین شناسی جدید موسوم به «آنتروپوسن» کرده است.

دانشمندان عضو «کارگروه آنتروپوسن» (AWG) شواهد و مدارکی از این تغییرات را از یک دریاچه در «اونتاریو» کانادا ارائه دادند؛ شواهدی که به باور این دانشمندان میتواند به مشخص کردن نقطه شروع دوران جدید زمین شناسی ناشی از فعالیتهای انسانی کمک کند.

«کالین واترز» زمین شناس از دانشگاه «لایکستر» (Leicester) در کشور انگلیس و رئیس کارگروه آنتروپوسن می گوید: کاملا روشن است که مقیاس تغییرات بطور غیرقابل باوری تشدید شده است و این باید ناشی از اقدامات انسان باشد. وی توضیح داد که فعالیتهای انسان دیگر صرفا بر کره زمین تاثیر نمی گذارد بلکه در واقع آن را کنترل می کند.

اعلامیه منتشرشده از سوی این دانشمندان بر کشفیات انجام شده در «دریاچه کرافورد» در حدود ۶۰ کیلومتری غرب «تورنتو» تمرکز داشته است. رسوبات تجمیع شده در کف دریاچه ها می تواند سابقه ای زمین شناختی از شرایط متغیر زیست محیطی در اختیار دانشمندان قرار دهد.

هر چند که این گروه دانشمندان نمونه هایی از ۱۱ مکان دیگر نیز جمع آوری کرده است اما عمق خاص و منحصر به فرد دریاچه کرافورد امکان شناور شدن نسبتا آزادانه رسوبات به سمت پایین را فراهم کرده و این موجب شکل گرفتن لایه هایی شده است که می توانند نشانگان های متمایز زیست محیطی را مشخص کنند.

کشف شواهد ترسناک در یک دریاچه در کانادا / ورود به دوره جدید زمین‌شناسی

از این رو، دانشمندان قادر شدند در میان لایه های رسوبی این دریاچه به شواهدی از یک تغییر شگرف (دراماتیک) و از حیث زمین شناختی ناگهانی در شرایط زمین دست یابند. وجود رسوبات پلوتونیوم در لایه های رسوبی این دریاچه به عنوان مدرک برای بخشی از این تغییرات تلقی شده است. پلوتونیوم به ندرت بطور طبیعی وجود دارد و بنابراین دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این مواد ناشی از آزمایشهای هسته ای دهه ۱۹۵۰ میلادی بوده است.

«واترز» زمین شناس در این خصوص گفت: این یک «نشانگان روشن» حاکی از تغییر به دوران «آنتروپوسن» است – عصر انسانها. او و سایر اعضای کارگروه آنتروپوسن پیشنهاد کرده اند که دوره بین سالهای ۱۹۵۰ و ۱۹۵۴ به عنوان سرآغاز این دوره جدید شناسایی و نامگذاری شود.

اگر این پیشنهاد مورد قبول واقع شود، شروع رسمی دوره آنتروپوسن به معنی پایان دوره «هولوسن» (Holocene) است که در مدت ۱۱ هزار و ۷۰۰ سال پیش در جریان بوده است. آنتروپوسن برگرفته از واژه «آنتروپو» به معنی «انسان» است. «واترز» افزود: بیولوژی زمین آشکارا و بطور ناگهانی تغییر کرده است. ما اکنون نمیتوانیم به وضعیت هولوسین برگردیم.

اما ایده ورود به دوره «آنتروپوسن» هنوز بطور رسمی به رسمیت شناخته نشده است. دوره موسوم به آنتروپوسن که اولین بار ۲۰ سال پیش توسط «پل کرتزن» شیمیدان برنده جایزه نوبل پیشنهاد شد، مورد بحث و جدل فراوان بوده است. دانشمندان در خصوص زمان شروع این دوره یا حتی تعریف آن اختلاف نظر دارند.

کارگروه آنتروپوسن در نظر دارد تا شواهد و مدارک خود را به «کمیسیون بین المللی چینه شناسی» ارائه دهد، نهادی که مسئولیت نامگذاری دوره های زمین شناسی در تاریخ زمین را بر عهده دارد. چندین کمیته علمی باید پیش از پذیرش رسمی شروع دوره زمین شناسی جدید در این خصوص رای خود را اعلام کنند. این درحالی است که برخی از دانشمندان از جمله «جان هولدرن» مشاور علمی سابق کاخ سفید آمریکا طرفدار اعلام تاریخ بسیار زودتری به عنوان زمان شروع دوره آنتروپوسن هستند.

وی به آسوشیتدپرس گفت: غرور و نخوت ما موجب این تصور می شود که ما اوضاع را در کنترل داریم اما واقعیت این است که قدرت ما برای تغییر محیط زیست، از میزان فهم ما از پیامدهای این تغییرات و ظرفیت ما برای تغییر مسیر، بسیار فراتر رفته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1789385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =