تحلیل یک کارشناس ژئوپلیتیک درباره رویای پوتین درباره ایران/ در فکر رهبر روسیه چه می‌گذرد؟

کارشناس مسائل ژئوپلیتیک با انتشار رشته توئیتی نوشت: رویای پوتین اما برآمدن یک "ایرانِ نظامی" است. چرا که نظامی‌شدن ایران می‌تواند تنش با غرب را حفظ کرده و مانع ایجاد نگرانی از جناحِ جنوبی گردد.

به گزارش خبرآنلاین آرش رئیسی نژاد در رشته توئیتی نوشت:

بندر ولادی‌وستوک [در گوشه‌ی جنوب‌شرق روسیه] یگانه بندر روس در کنار دریای آزاد است. پهناورترین کشور جهان، تنها یک بندر واقعی دارد که آنهم توسط [کشورهای] کره و ژاپن محدود شده [است].

یک ستون ژئوپلیتیکیِ سیاست خارجی روسیه، تلاش برای دستیابی به آب‌های گرم بوده [است]. جنگ با ایرانِ قجر و ترکمنچای را این‌گونه ببینید!

ستون دوم ژئوپلیتیکی به تلاش برای مهارِ خطر از دلِ اروپا بازمی‌گردد. تقریباً هر قدرت نیرومند اروپایی به کشورِ [روسیه] حمله کرده: آلمان، فرانسه، سوئد و حتی لهستان-لیتوانی!
پس حضورِ قدرتی بزرگ در اروپا برای روسیه، خطری بزرگ دیده می‌شود: حساسیتِ مسکو نسبت به حضور ناتو در غرب را اینگونه ببینید!

اهمیت این دو ستون در هجوم به اوکراین کاملاً دیده می‌شود. از یکسو، مسکو خواهان جلوگیری از حضور ناتو در اوکراین است. از سوی دیگر، پوتین سودای حل نسبی گرهِ دریای سیاه از طریق گسترش دسترسی به دریای آزاد دارد. با پیروزی در جبهه‌ی جنگ، مقصد بعدی ارتش روسیه، اودسا (یک شهر بندری در کشور اوکراین در کناره دریای سیاه) و ترانس‌نیستریا (در شرق مولداوی) خواهد بود.

ایران اما عمود ریملند (سرزمین‌های حاشیه‌ای) آسیای غربی است که دسترسی مسکو به خلیج‌فارس و سوریه را آسان می‌کند. پس اهمیتی بنیادین در امنیت جناحِ جنوبی روسیه دارد. انقلاب [۵۷] و فروپاشی [پیمان] سنتو، روسیه را از فشاری ساختاری رها کرد، ولی مخالفت ایرانِ انقلابی در افغانستان، موی دماغ شد. نتیجه، تشدید حمایتِ [شوروی] از صدام بود!

با فروپاشی امپراتوری سوسیالیستی، روسیه‌ی یلتسین به سردمداری آندری کوزیروف به سوی غرب چرخید. ولی با حمایت از ایروان در بحران قره‌باغ، سیاستِ قفقازی ایران در حمایت اولیه از باکو را زیرفشار قرار داد. پوتین اما با احیای روسیه دل‌ربایی کرد. طرحی برای ایران نیز داشت: تعمیق نفوذ در سیستم!

شکل‌گیری ایرانِ غربگرا، مهم‌ترین تهدید برای مسکو خواهد بود. حتی ایرانِ هسته‌ای هم برای روسیه خطر خواهد بود. ایرانِ اسلام‌گرای رادیکال خطر بعدی است. رویای پوتین اما برآمدن یک "ایرانِ نظامی" است. چرا که نظامی‌شدن ایران می‌تواند تنش با غرب را حفظ کرده و مانع ایجاد نگرانی از جناحِ جنوبی گردد.

مسکو با درگیری ایران در جنگ اوکراین، سطح تنش غرب و ایران را بالا نگه‌داشت؛ همانگونه که برجام را تضعیف کرده بود تا مانعِ غیرامنیتی‌شدن ایران شود.

سیاست روسیه در برابر رابطه غرب و ایران سیاست دو ستونیِ "نه جنگ، نه صلح" است:
غرب به ایران حمله نکند؛
رابطه ایران و غرب نیز نرمال نشود!

حمایت روسیه از ادعای نادرستِ امارات و ناتوانی ایران در پاسخ مؤثر، نمایانگر قالب رفتاری ایران است: استیصال.

ورای نوع رفتار با ایران (حتی با رای به شش قطعنامه‌ی شورای امنیت و تشدید تحریم‌ها علیه ایران)، مسکو مطمئن ‌است که تهران از او ‌ دنباله‌روی ‌کرده یا مجبور است که این کار را کند.

همچنین، مسکو بر این باور است که نیاز تهران به همکاری با آن از سر اضطرار است و به محضِ برآمدن فرصتی تاریخی در رابطه با غرب، ایران، بی‌درنگ، روسیه را دور می‌زند. از این رو، سیاست نگاه به شرقِ ایران ریشه در استیصال ایران و شرایط اضطرار دارد که هر دو نیز درهم‌تنیده با آمریکاستیزی است.

فرمانروای خردمندِ ایرانی، باید درک کند که روسیه و چین متحد ایران نیستند، همان‌گونه که پیش از این آمریکا اتحاد استراتژیکی با ایران نداشت. قدرت‌های بزرگ در بزنگاه‌های تاریخی ایران را همواره تنها گذاشته و خواهند گذاشت. پس باید به یگانه متحد تاریخی تکیه کند: ملت شریف ولی مظلوم ایران!

311311

کد خبر 1790637

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 219
  • نظرات در صف انتشار: 355
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    اگر سیاست منطقی حاکم بر عقلانیت وجود داشته باشد باید منافع ملی ومردمی برای رسیدن به رشد اقتصادی فرهنگی صنعتی ونظامی همیشه سیاست بینا بین یا همان اعتدال را در نظر گرفت و هیچگاه تنش ودشمنی با شرق و غرب ویا وابستگی کامل به هیچکدام نداشته باشیم همانند چین و هند که از هر دو طرف سواری میگیرد وبه این قدرت وصلابت رسیده اند التماس تفکر
    • کدخدا IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      کی میخوان بفهمن که همه کشورا دنبال منافع خودشونن ما رو به چشم گوشت قربونی میبینن
    • معلم بازنشسته IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      احسنت بر شما مبتنی بر منطق و عادلانه جانا سخن از زبان ما می گوئی
    • هموطن IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      به عنوان یک کارشناس روابط بین المل ودانش آموخته کوچک علوم سیاسی خیلی مایلم بدانم که چه کسانی وبه چه دلایلی به این نظر بسیار کارشناسانه نظر منفی داده اند.انعطاف در سیاست خارجی یک نیاز حیاتی است واز فقدان آن در تعاملات بین المللی زیانهای ملی بسیاری دیده ایم
  • رضا سعیدی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    دمتون گرم.خیلی عالی بود.
  • رشیدی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    احسنت دقیقا حرف دل منو زدید ولی کو گوش شنوا به قول اقا خمینی نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      به عمل کار براید،به سخندانی نیست.
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      نوکران پوتین، حتی از ابراز سخنان امام هم ناراحتند و نمره منفی می دن!! البته اگر این کامنت های منفی واقعی باشند و مهندسی نشده باشند.
  • ان اچ که IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    ما مسلمانان قران داریم که بما گفته بکفار تکیه نکنید .ولی بی وجه تجاوز نکید .
  • مهبد IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    اون کلمه آخرتو باید طلا گرفت بشدت باهاش موافقم
  • ناشناس IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    بسیار بسیار عالی و درست. اما آیا فرمانروا این موضوع را عملی خواهد کرد؟
    • خلیل IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      هموطن گرامی ازمیزان مثبت ومنفی های سایبریها میشه فهمید نه
  • X IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    اگر ایران به امریکا تکیه میکرد از همه لحاظ پیشرفته و......میشد و مردم هم در رفاه بودند و کم کم به ناتو هم می پیوست امریکا از روسیه بهتره
    • حسام IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      کدام کشورکه تکیه کرد به آمریکا...عاقبت بگیرید.صدام.مصر.لیبی.افقانستان ۲۰سال تکیه کرد..یاهذیان میگی یا کله ات بجایی خورده..اینهمه توطعه.کشتن مردم.کشورهها و...خیلی بدبختی
    • محمد IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      53 25
      باید طوری برنامه ریزی های قوی در تولید علم واقتصاد وسیاست قدرتمند داشته باشیم که هیچ نیازی به تکیه کردن و کوچکترین حمایت ها نداشته باشیم .البته روابط متقابل و سازنده با همهذی دنیا باید داشته باشیم.که در این ضمینه دولت باید بیشتر سفرهای مدون به کشورهای دوست ومورد مذاکره داشته باشند تا قدرت اقتصادی کشور گسترش یابد .به امید خدا.
    • صابر IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      اشتباه نکنید به زودی شاهد نابودی آمریکا خواهید بود اتفاقات زیادی تو آمریکا داره میفته و حتی نمیزان مردم خودشون هم بفهمن و اگه کلیپ هاشو دیده باشید نیروهای نظامی آمریکا با خودروهای نظامی سنگین و هواپیمای سنگین نظامی مدتیه که دارن تو شهرهای آمریکا میچرخن و اسمشو گذاشتن مانور شهری و جالب تر اینکه بیشترین تمرکزشون هم تو پای امریکاست یعنی واشنگتن دی سی اگه بیشتر خواستید بدونید تو کانال تلگرام کیسان یه سری بزنید اطلاعات کاملتری براتون گذاشته با دلیل و مدرک مستند
    • علی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      ناتو پیمان دفاعی بین کشورهای حاشیه اقیانوس آتلانتیک شمالی (اقیانوس اطلس شمالی) هست. یعنی در غرب اقیانوس، امریکا و کانادا و در شرق اقیانوس، کشورهای اروپای غربی، که بعد از فروپاشی شوروی عملا تمام اروپا و ترکیه را هم در بر گرفت. ایران حتی اگر از ژاپن و کره جنوبی هم به آمریکا نزدیک تر می شد، بازهم هیچ وقت نمی توانست عضو ناتو باشد. همانطور که این دو کشور عضو ناتو نیستند.
  • علی عابدی IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    عالی و دقیق و کارشناسی ولی کجاست گوش شنوا
  • رضا IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    بالاتر از نگاه به شرق، نگاه به مردم است.
  • رضا IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    این جمله زیبا بود ولی در عمل یه رویاست: پس باید به یگانه متحد تاریخی تکیه کند: ملت شریف ولی مظلوم ایران! چون فاصله مردم و حاکمیت بسیار زیاد شده و غیر قابل بازگشت. عزت زیاد
  • محمود IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    خدایا بلایی که سر صدام امد سر پوتین نازل کن.
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    فعلا که زورتون به مردم میرسه هربلایی به سرشون میارین جنگ شد خودتون برین جلو
  • علی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    بگفته امام خمینی اگر روزی ایران ناچار باشد که غرب یا شرق را انتخاب کند بهتر است که غرب مسیحی را انتخاب کند تا شرق کمونیست
  • علی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    دمت گرم.حرف دل مردم بود.
  • احمد IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    احسنت ، عالی بود
  • ابراهیم IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    عالی بود
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    چکارکنم میخوامم چیزی نگم نمیگزارین.این تحلیل کارشناس شما رومردم کوچه بازارایران ۱۰ساله که متوجه شدن درکش کردن ومیدونن.وضمنا میدونیم که الان حاکمان ما هیچ تصمیمی بدون روس نمیتونن بگیرن لذا میخوان آب بخورن میرن روسیه.نیازی به سیاست وکارشناس نیست چون ایران قوی یعنی روسیه ضعیف .چون نفت وخصوصا گاز میتونه جای روس روبگیره و دیگرامکانات ایران.دلایلش رومیترسم بگم .فقط کافی بود حاکمانی میهن پرست مثل ترکیه داشتیم.البته گفتم مردم کوچه بازار سالهاست که اینارومیدونن ولی خب همه اینجوری شدن که میگن حالا که حاکمان اهمیتی نمیدن پس به ماهم ربطی نداره .این همون روی دیگه سکه هست که حاکمان ایران درنظرنمیگیرن ویه جا گیرمیکنن .البته یاداوری کنم درمورددین هم همینجوری شدن مردم ولی....
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      این طوری که شما می گویید یک کلی گویی باطل وبدون سند ومنطق است. هرکشوری که به حق حاکمیت ما که اولین اولویت روابط متقابل است احترام بگذارد احترام متقابل وظیفه ماست واگر روسها اخیرا ناخواسته با مهره شطرنج امریکاییها بازی کرده اند قابل برگشت است و رموزات تعیین کننده واستراتژیکی بین ما وروسبه است که طرحهای مخرب امریکا در مورد ایران را خنثی می کند. حتی بزرگان دینی ما از قدیم اولویت روابط را با دولتهای تأثیر گذار قرار داده بودند. نه دولتهای خرد که وبال گردن می شوند.
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      از جانب خودت بگو نه مردم باغیرت ایران مسئولان این کشور بلدن سیاست رو تو ، لازم نیست ما رو از دانشت بهره مند کنی
  • رحیم NL ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    درود بر شما.
  • Mehdi IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    روسیه واقعا ذات نداره مسعولان ماهم باز تابع ارباب پوتین هستند
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    رویای پوتین دقیقا همان رویای آمریکا و غرب است ولی نه به عمقی اینا.
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    ای کاش مسئولین درک میکردند
  • علی ایزدی IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    آفرین دقیق و بجا و درست تجزیه تحلیل کرده
  • محمد IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    تحلیل واقعی رابطه ایران و روسیه و نگاه روسیه به ایران
  • علی ایزدی IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    ایران باید همانطور که روسیه و چین مثل یک انبرقفلی یا آچار ازش استفاده میکنند با سیاست و درایت و تیزبینیهای برآمده از اتاق فکرهای شبانه روزی با تصمیم هایی قاطع اما مفید منافع خودش رو حفظ کند و با تماسهای پیدا یا پنهان با غرب اونها را هم از خود اگر راضی نشد حداقل نیمه راضی نگه دارد تا فرصتی برای تغییر وضعیت موجود بدست آید.
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      غربزده بدبخت
  • مهدوی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    ایران بعد از انقلاب تابع شرق و غرب نیست. رهبر معظم ایران چه امام خمینی ره و امام خامنه ای سیاست مستقل داشته اند. در واقع ایران با دشمنان به اقتصاد خودش برخورد می‌کند.
  • کریم صابر IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    تحلیل شماظاهردرستی ازخودش نشان میده!! امایک تناقض آشکار را نه مستتربلکه خیلی ناشیانه معترفید. اینکه روسیه ایران را نظامی می خواهد ودوم اینکه نصیحت میکنید که قدرتها همیشه در بزنگاه ایران را رهاکردندیاضربه زدند. پس ایران بامدیریت درست قدرت نظامیش راافزایش می دهد؛نه به میل روسیه؛شماای کاش دراین مطلبتون کمی صادق ترقلم میزدید.
    • علی IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      روسیه با نظامی شدن ایران مشکلی ندارد . هیچ کشوری مشکلی ندارد . مشکل آنجا است که ایران بخواهد قدرت اتمی نظامی داشته باشد . آن وقت همین روسیه و چین اولین کشورهایی خواهند بود که با ما مقابله خواهند کرد چون در مقام نخست منافع اقتصادی و سیاسی آنها در منطقه در خطر خواهد بود .این دو کشور از ایران تحت فشار غرب نهایت استفاده را می برند و اگر نفعی برایشان نباشد ، هیچ اهمیتی برایشان نخواهیم داشت . سیاست کنونی دنیا برآمده از منافع مالی است و تمام کشورها بجز ایران دنبال منافع اقتصادی و امنیتی کشور و مردم خودشان هستند .
    • باران IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      مطلب شما یه جور فرار به جلو محسوب میشه .کسی نمیگه ایران توان نظامیش رو افزایش نده برای روز تقابل .مردم و نگارنده تحلیل میگن نظامی ها برگردن به پادگان و زمام امور سیاست و اقتصاد رو به اهلش بسپارن .همه جای مملکت دست نظامی هاست پس معلومه که تقابل به دست این آقایون تشدید میشه.
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    منطقی و درست ولی متاسفانه نفوذ و نظامی شدن صورت گرفته و نظام بخش قابل توجهی از مردم را به معنی واقعی از دست داده است.فعلا جزیره ای از نظامیان و روسوفیل ها مردم را فقیر و خشمگین کردند. البته این نظر منه و شاید روزی ایران سیاست متوازن و غیر امنیتی پیدا کنه.
  • ناشناس IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    فدای شما تحلیل گر امیدوارم گوش شنوایی پیدا بشه و ایران به اقتدار واقعی برسه و همینطور مردم مظلوم به حق خودشون
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      ایران مقتدر هست ، تو کوری نمیبینی
  • امیر IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    بسیار تحلیل ضعیف و ابکی داشتید تحلیل عوام پسند و غربزده...ایران روسیه توبیخ کرد و فروش پهپاد در هفته گذشته قطع شده این موارد رسانه نمیشود فقط احضار سفیر رسانه شد پس هیچ وقت تلگرامی موارد تحلیل نکنید دقیقا مثل شبکه های اپوزیسیون که چهل سال دارن اعلام میکنن ۶ ماه دیگه حکومت سقوط میکنه ...این روسیه هراسی ترس انگلیسی های داخلی از اخراج بعد ۲۰۰سال ازایران ...در بحث آکادمیک این تحلیلهای ماهواره ای مشتری ندارد ...مطالعه داشته باشید دوستانی که لایک میکنید حتما به سود نویسنده در مطالب دقت کنید ...این روسیه اگر ایران پشتش خالی کنه سقوط خواهد کرد و الان دراین دوسال ما درآمد ارزی بالایی بابت روسیه کسب کردیم....اقتصاد یعنی سودآوری و ضعف اروپا و اوکراین نازی که در قطعنامه ها همیشه علیه ما بوده یک ژئواستراتژیک است
    • احمد IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      این آرزوهایی که میفرمایید کجا هستند که جز فقر چیزی نصیب مردم نشده شما هم آبکی تحلیل نکن
    • کاوه IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      آفرین بر شما میشه لطف کنید بفرمائید این در آمد سرشار ارزی از روسیه کجا رفته که سفره مردم در حال غیب شدنه شماها چرا به هر کس که موافق نظرات شما نیست بر چسب غربزده می‌زنید اولین دشمن ایران انگلیس بعد آمریکا و روسیه ولی از همه خطرناکتر روسیه شما که اهل مطالعه هستید تاریخ جنگهای ایران و روس رو بخونید تا ببنید چه جنایاتی در طول تاریخ در حق ملت ایران کردن
    • ایرانی IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      مرغ پخته فهمیده که اصولگرایان هیچ برنامه ای ندارند و بله قربانگوی چین و روس اند ، هر چهار کاندیدای حکومتی اصولگرا در این دو سال در راس حرم قدرت اند و هر روز بدتر از دیروز!!!
    • امین IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      ببخشید میتونی بگی از کجا میدونی ایران به روسیه پهپاد فروختن رو قطع کرد؟ ینی تو جلسش حضور داشتی؟
    • علی IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      ببخشید به بابا پوتین تون بی احترامی شد.شما بلند شو برو مسکو وطن فروش روس پرست
  • کیان IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    حکومت ایران مردم هم برای حفظ خودش نگه نداشت
  • تاراز IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    احسنت منم خواستم همینو بنویسم دیگه شما نوشتیدمنم بیخیال شدم. بسیارعالی.
    • بینام IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      تاریخ چی میگه
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    برگردیم به سخنان آقای طالقانی در مورد انقلابی بودن نه به اسم انقلابی وضد انقلاب شدن رودروی ملت قرار گرفتن کوخ نشین را زیر پا له کردید دیر نشده به خود بیایید اسلحه شما ملت است نه موشک وتسلیحات تسلیحات وسیله است بد قدم برداشتید فراموشی ملت سوخت وسوز دارد مثل سلاطین نابود نشوید شک نکنید تو حرف من غرور پول ودنیا وفراموشی اصالت وایمان وملت همه چیز را به باد میدهد دشمنان شرق وغرب در کمینند در لبه تیغ هستید
  • قاسم IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    آفرین درود
  • IT ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    عالی
  • روزبه IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    اگه یک حکومت مردمش رو داشته باشه ب هیچ ابرقدرتی برای حفظ منافعش نیاز نداره اما بلعکس اگه مردم حکومتی رو از خودشون ندونن دوستی با تمام ابرقدرتهای جهانی هم سودی ب حال اون حکومت نداره متاسفانه تا ب امروز حکومت اکثریت رو ب خاطر اقلیت زیر پا گذاشته و این شعور سیاسی مردم بوده ک حکومت رو همچنان حفظ کرده اما در سالهای اخیر اوضاع تغییر کرده با سیاست های غلط مس یک دست کردن همه ارکان نداشتن اپوزسیون و حذب های مستقل و پایان کار ب اصطلاح اصلاحطلبان در ایران وضعیت کشور در ابهام فرورفته و از همیشه ضعیف تره چنانکه افغانستان در شرق اذربایجان در شمال غربی و شیخ نشینان در جنوب ادعاهی بی سابقه ای درباره اب و خاک ایران عزیزمان دارند ب نظر من اگه سیاستهای درمانی سریع قاطع و روشن ب مردم نشان داده نشه سالهای آتی برای ایران سالهای خوبی نخواهد بود و مردم و حکام در سطوح مختلف اسیب خواهند دید کاشکی عاقلانه تر واضحات اجنماع و مردم رو ببینیم و اقلیتی ک سالها مردم رو چپاول و بازخواست سرکوفت کردن کنار بزاریم و قلب مردم بدست بیاریم کار سختیه اما خسیسه های خوبی ک در این مردم وجود داره میتونه ب کمک حاکمیت بیاد
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      اصلا معلوم نبود تو اصلاح طلب غربزده خائن تشریف داری؟! اصلن معلوم نبود !😂
  • ناشناس IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    عااااالی بود. دمتون گرم.
  • حزب‌الله IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    آیا قدرت نظامی ایران صرفا برای حفاظت روسیه است بشکند قلم و بریده باد زبانی که اسرائیلی آمریکایی اراجیف میگوید و می نویسد چرا اسرائیل و جهان غرب وحشت زده شده اند از صنعت موشکی ما آیا روسیه بهتر و بیشتر ندارد نه چون دیگه نمی توانند غلطی بکنند
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    فعلا که ایران مستعمره کمونیست شده و ایران نظامی که باعث تهدید نابودی اسرائیل باشد محکوم به شکست خواهد بود پس روس‌ها هم نمی‌توانند روی دیوار ایران یادگاری بنویسند
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    اگر حکومت بجای استفاده از قوه قهریه از مماشات و احترام به ملت استفاده میکرد مطمین باشید این ملتی چهل و سه سال پای حکومت با تمام کاستی های وحشتانکش ایستاد بازم کنارش ایستاده بود و تاریخ با فریاد ثابت کرده حتی اگر بمب اتمی هم به شهرهای شما بزنند اما ملات در کنارت بماند از یک کشور ویران شده جنگ ژاپن فوق پیش رفته میسازی اما شرطش اینه که دوستی دوطرفه باشه وقتی حکومت به ملت نیاز داشته ملت لبیک گفته اما وقتی ملت از حکومت نرمش و احترام به عقاید خواسته با مشت آهنی برخورد کرده و متاسفانه این هیچ دست آوردی بجز قهر ملت و حکومت ندارد و نتیجه این قهر چیزی جز انحطاط و ویرانی نخواهد داشت و کار بجایی می‌رسد که حق آبه سلب می‌شود از میادین مشترک کنارگذاشته می شوی و تمامیت ارضی کشورت به رسمیت شناخته نمی شود هیچ اعتباری در جهان نه برای ملت و نه برای حکومت باقی نمی‌ماند حکومت باید بداند که حکم پدر را دارد پدر باید بزرگواری کند تا فرزندان فرمان برداری کنند و بزرگواری یعنی احترام به خواست ملت گذاشتن
  • رزمنده IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    کلمه آخر عالی ساده را کم گفتی میدانی چرا چون مسولین مملکت ما هر وقت به تنگناه میرسند یاد ملت مضلوم میافتن مثل زمان جنگ ولی الان سی ساله که احوالی ازشون گرفته نشده هیچ تاوان جنگ بمباران ها را زن و بچه ی بیچاره اشان را پس میدن چرا مملکت گل و بلبل بود احتیاجی به اینها نبود هر وقت که لازم شد با چهارتا جمله همه را دوباره میارن تو زمین واقعا ما چقدر احمق بودیم با دوتا جمله 21ماه جزیره خارک با بیش از 1860بار بمباران یک مرخصی گرفتم حقوق وفقلاده جنگی ندادن کی خورد الان سی سال خرج بی خوابی واعصاب و روان را از پول کارگری دادم یارو رنگ جنگ را ندیده ولی الان با یه تسبیح یک ته ریش سیاه بازی ببین چکار ا که نمیکنه چه درامدایی که نداره خدا همه حق وناس کن را به درد ما گرفتار کند الهی امیین
    • حسن IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      سلام برادر عزیزم منم 43سالمه ونزدیک به5سال واندی خدمت خالصانه ومخلصانه برای این مملکت واین نظام کردم آخر چی شد؟ خداپدر قالی باف رو بیامرزه با این تدبیر ش روزگار ما رو سیاه نمود گفتن دیپلم نداری به سلامت اون سالهایی که اشرار مرزهای شرقی رااحاطه نموده بود سینه سپر بودیم این نظام خیلی بدهکار مردم بیچاره ومظلوم است جواب باید بدهد ؟ وای از آون روزی که تنها ازاین مملکت بندازنشون بیرون.
  • منتقم خون شهدا IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    احسنت به آقای آرش سعیدی که همه خوبیها سیاستمداری برازنده ایشان است دست ایشان دردنکندکه حرف دل همه ایرانی‌هایی که قلبشان باشنیدن اسم ایران ضربان می‌گیرد زددمت گرم تندرست باشی
  • الیاس IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    مسئولین به خواب غفلت رفتن الگوی سیاستی ایران باید هند و چین باشد هم شرقی و هم غربی باشد منافع ملی باید ملاک باشد مسئولین مطمئن باشن که اگر اصلاح کنن سیاست خارجی را هم حمایت مردم را دارن هم استقلال کشور را و هم رفاه وامنیت واحترام برای مردم میذارن . ای کاش مسئولین هم بفکر باشن واقعا التماس تفکر
  • مهدی طاوسی IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    دقیق و عالی 👍
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    سلام. تمام تحلیل ها و بسط مقال غربگرایان در صبغه عشق به آمریکا وهژمونی غرب است.والسلام
  • سید IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    حرف هایی زدید که باید با طلا نوشت کاش که این حرف ها عملی شود و‌ملت مظلوم را از این فشار بیرون بیاره
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    اگه فهم ود رک باشه بله
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    47 66
    دقیقا.فقط ملت بزرگ ودلاور ایران در هر شرایطی پشتیبان این اب وخاک بوده وهستند.هیچ کشوری به فکر مانیست.نه روسیه نه چین نه امریکا نه عراق که این همه براش شهید دادیم واز دست داعش نجاتش دادیم.فقط مردم وکشور بزرگ ایران زمین.زنده باد ایران
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    درفکررهبرروسیه چه میگذرد؟ رویای دیرینه دستیابی به آبهای گرم خلیج فارس بابلعیدن ایران! که ظاهرادرشرف تحقق است.
  • احمد..ش(مغزهای یخ زده) IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    متاسفانه دولت مردان ما بقا وماندگاری را در ارباب ورعیتی وسرسپردگی به روسیه میدانندواین پرواضح است!! سبقت گرفتن مسئولین برای دست بوسی ارباب پوتین در رسانه های خودی مکررن دیده ایم،برخورد پوتین با شخص رئیس جمهور رئیسی نشانگر این ادعا ست!! اگر آزد مرد هستی نشر بده
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    هر ایرانی فهیم و دلسوز کاملا واقف به این مطلب است
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    حمایت ملت با نتیجه مشارکت مردم در انتخابات قبلی وحتی ضعیف تر در انتخابات آینده نشان از ظلم در حق این ملت صبور است با گرانی افسار گسیخته
  • علی IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    تحلیل درست و منطقی بود . امیدواریم که حکومت ایران از سیاست منفعلانه و استیصال دست بکشد و با تکیه بر قدرت ملت خود سیاست متوازنی پیشه کند و امثال امیر عبدالهیان اینکاره نیستند والی مردان سیاست شناس و ملی گرای وطن کم هم نداریم .
  • اسماعیل IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    احسنت تحلیل خوبی بود ما باید به خود اعتماد کنیم پدر عین حال قدرت بازی دادن و بازی کردن در عرصه جهانی را داشته باشیم
  • شریف DE ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    39 37
    باید با هرسیاستی ایران قدرت مند شود سرمایه ها ایران باید در ایران سرمایه گذاری شود.ن ب شرق امیدی داشته باشیم ن ب غرب.. فقط منافع ملی وامید دادن بمردم ایران.واگیزه تلاش برای بهبود و صنعت وسازندگی ملی
  • خیلی وقته ما کشورو به چین فروختیم نه شرقی نه غربب IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    دقیقاً همه مطالب درست است ایران باید با همه رابطه داشته باشد ولی منزوی و دست نشونده کشوری نباشد به فکر مردم وقدرت ارتش وجمعیت دو تا سه برابر باشه
  • روح الله IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    مردم واقعا مظلوم ایران را دریابید
  • هاشم IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    38 36
    انشاالله که سیاستهای کشور منطبق بر عقلانیت و منافع ملی باشه واقعا هیچ دوست و دشمن دایمی وجود. ندارد قدرتهای بزرگ تابع منافع خودشان هستند نه عاشق ملت ایران
  • ممد IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    این تحلیل کل ملت ایران است دمت گرم ، لطفا مقامات ببین و بخونن که کل ملت پشت دولت خواهد بود و هیچ وقت تنهاش نمیذاره بشرطی اینکه بجای بیگانگان خاین به ملت اعتماد کنین ملت و از این اقتصاد بد که کاملا با دست دولت حل میشه نجات بدین مردم یکم نفس بکشن و به دولت کمک کنن ، از هر طرف مالیات میگیرن سفره ای نمونده که کوچیک بشه به ملت برسین تا بدونین خانواده چیه ما رفیق روزای سخت هستیم بهمون اعتماد کنین
  • فردین IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    45 94
    زنده باشی، آدم واقع بین، ولی کو گوش شنوا، کجاست آنکه بفهمد ظلم به مردم نابودی بنیادی یک کشور ست،
  • عیسی ابوالحسنی IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    32 65
    ملت شریف مظلوم ایران؟!
  • مجید IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    تنها چیزی که الان مهم نیست همین مردم مظلوم است، گرونی و تورم و زندگی دشوار که هر سال بدتر میشه نشان میده که مردم اصلا مهم نیست
  • بهجت یزدانپرست IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    به پوتین بگویید:شتردرخواب بیندپنبه دانه،گهی لوپ لوپ خورد و گهی دانه دانه😴پوتین درفکر،،،فقط و فقط به منافع خودش وچپاول و غارت فکرمیکند😴به چهره آروم اونگاه نکنید،،،به فکرش نگاه کنید😴که چه میگذرد👆 بایدفکرش رافلج کرد👌ok👌
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    آفرین بر تحلیل شما (20). تمام کشورهای قدرتمند جهان چه غرب و چه شرق طمع بر ثروت ایران دارند و بس .همشون دزدندو غارتگر
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    خوب مگر ما باید بیش ازحد متکی باشیم حتی برادر به برادر بیش از حد نمی تواند متکی باشد. همانطور که روسها ممکن است از همکاری واتحاد ما به نفع خودشان نفع ببرند ایران هم باید الان که ناتو وامریکا به اهداف ولقمه بزرگتر از دهانشان که تجزیه روسیه بود نرسیدند وبه باتلاق اکراین رانده شدند وبه علل حیثیتی ومثل معروف خود کرده را تدبیر نیست.، ایران هم باید در جهت تضعیف وبر باد دادن اهداف ناکام مانده ناتو به روسیه برای پیروز در آمدن از میدان مشاوره دهد وبه هیا هوها ودروغ پراکنی ها بین مردم ایران توجهی نکند. همان شاهکاری که ایران وروسیه ومقاومت در خنثی کردن طرحهای امریکا واسراییل واروپا و70 کشور درگیردر نبرد بسیار پر هزینه سوریه کردند. چطور روسیه در سوریه تا آخر با ایران ماند وهم اکنون هم مانده اما در اینجا ایران را رها خواهد کرد؟ اگر ما به دزد ودروغهای ناتو وامریکا توجهی نکنیم وپایدار باشیم روسیه هم بایک مسئله حیثیتی وخطر وتهدید موجودیتی از طرف غرب روبرو است وبا ما همکاری خواهد کرد. از طرفی روسیه به خطر افتادن ایران از طرف امریکا وغرب را به منزله سرپل دادن به امریکا وناتو تلقی می کند.
  • حسین IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    انگار شما نمی‌دانید سالهاست ایران مستعمره روسیه شده و نمایندگان زیادی در ایران دارد و هیج کس نمیتونه کاری بکنه
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    19 0
    بی نیازترین کشور دنیا ایران است ایران دارای پتانسیل فراوان کشاورزی نفت و گاز و جوانان نخبه است تنها هماهنگ کننده ندارد آنان که به نام اسلام دست به گریبان جوانان نخبه میبرند مسلمان نیستند صهیونیسم هستند رفراندوم ذهنی جوانان به اوج رسیده در آینده طغیان این نسل دیده خواهد شد چنانکه می‌بینند اعراب حتی در ورزش چه نوع رفتاری دارند یا روسها با گذشته ایران چه کردند به خواب رفته هیچ وقت بیدار نمیشود شرق و غرب میداند پیشرفت ایران یعنی سلطه بر کل جهان بعضی دوستان خواسته یا ناخواسته باعث کند شدن پیشرفت علمی جوانان میشوند رهبر نیز بارها تاکید به جوان گرایی کردند و با دانشجویان سخن گفتند ای کاش یک بار از مسولین می‌پرسیدند کدام جوان نخبه را حمایت کردید آنها آقازاده‌ها ی بیسواد خود را برای تجارت تربیت میکنند جوان دانشمند ایرانی میشود دشمن تجارت آقایون...هر کدام اعتراض کنند میشوند ضد نظام ...آیا نظمی وجود دارد جوان نخبه حزب اللهی در مسند تولیدوکار باشد ببینید وزاری فسیل شده چه بر سر صنعت اوردند
  • مجید IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    مطلب عالی تاثیر گذار
  • فرهنگ نظری IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    این تحلیل گر محترم آنچه که تراوش مغز پراو بود را فرمودند وتا ۷۰ درصد درست تحلیل نموده است دولت ایران برای دفاع از انرژی هسته ای خود راهی نداشت تا یار گیری کند حتی با دادن باج به دو طرف پر قدرت برجام (چین و روسیه) بنابراین فشار غرب از یک طرف وشلوار کن وسفت کن این دو ابرقدرت منافع طلب از سوی دیگر دولت کنونی ایران را در مخمصه سختی گرفتار نموده است برای عبور ازاین بحران دولت ایران بهترین راه را باید انتخاب کند وان حل مسئله‌ برجام است روی آن نکته باید دقت کند کنار آمدن با غرب می تواند سطح اتکای خود را به چین ورودیه کم کرده واز موضع قدرت بیشتری وارد عرصه سیاسی شود
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    واقعاً این متن ایول دارد حرف دل اکثر مردم ایران رو زدی ولی کو گوش شنوا بخدا شما بیا ریس جمهور باش ولی رییس‌جمهوری که نوبتی هست واز پیش تعیین شده.....
  • امامی IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    13 49
    آنچه در جهان روابط را تنظیم می کند منافع است. دوستی و دشمنی معنایی ندارد. والبته تنها راه نجات ضمن تعامل با جهان غرب و شرق قدرتمند بودن بقدری است که طمع دشمنی را برای همیشه از کشور دور کند. قدرت هم نظامی هم سیاسی و هم اقتصادی
  • حمید IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    11 84
    نرود میخ آهنی در سنگ
  • ۰ IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    خب چرا واقعا یک همچین افرادی با چنین تفکری وزیر خارجه نمی شوند ؟
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    یک تحلیل ژئوپلتیکی به زبان ساده و قابل فهم...ممنون
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    سیاست روسیه تینه ایران کره شمالی دوم براش باشه بدتر از روسها مکار تر نداریم
  • مسیب ملکی زاده IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    9 255
    سلام تا حالا تحلیلی به این کارشناسی دقیق وغیره احساسی ندیده بودم تمام واقعیت در مورد قدرتهای شرقی و غربی دربرخورد ت با ایران در طول تاریخ درج شده همچنین ظلمی که ملت ایران شده و میشود به امید درایت بهتر .و بهبود اوضاع مردم انشالله.
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    دقیقا با نظر شما موافقم . و جالب اینجاست که سیاستمداران کشور ما اصلا به دغدغه ها و مطالبات مردم خود توجه نداشته و هر روز با اتخاذ تصمیمات نابخردانه باعث اذیت و آزار مردم شده و مردم را از انقلاب و نظام و کشور دور میکنند و اصلا مردم را به حساب نمیارند
  • شهرام IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    همه کشورها به منافع خود فکر می‌کنند بجز ایران
  • GB ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    روسیه در مقامات ارشد نظام نفوذ جدی دارد.علت مماشات با روسیه این است ،در آینده خواهید دید که ایران ظاهراً کشوری مستقل ، لیکن در عمل بله قربان گوی روسیه خواهد بود !!!!
  • یعقوب نظیفی IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    سیاستهای روسیه درجهان امروز درباره ایران مایه سرافکندگی نظام جمهوری اسلامی شده است .نظامیکه پرچم خداپرستی ومعنویت را دردست داردمفهومی ندارد باامپریالیسم مسلمان کش وضدخدا ی چین وروسیه ضدیکتا پرستی وضددین در یک محور قرارگرفته باشندادامه این سیاست شکست نظام جمهوری اسلامی درذهن جهان اسلام خصوصا درایران منجرخواهد شد
  • US ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    مملکت رو بدید دست من ملی گرا در یک دوره کوتاه مدت امپراطوری که شامل آذربایجان و افغانستان و بحرین پرچم والای امپراطوری ایران بزرگ بنا و بقول بزرگی قدرت شاه به شادی ملتشه
  • رسول IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    به نظرمن روسیه درجنگ بااوکراین وشکست به تمام معنا دردنیا بی حیثیت وبی ابرو شد وبرهمگان مشخص شد که روسیه یک قدرت پوشالی است ویک لاف بزرگ است ودرمبحث جزایر سه گانه ایرانی وحمایت ازاعراب میخاد خودشو که به شدت تحقیر شده بزرگ جلوه بده ولی دیگه دیره واز اون نفهمتر شیوخ عرب که هنوز نفهمیدند که روسیه دیگه پشمی به کلاهش نیست چه رسد به ابرقدرتی
  • هم وطن IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    مرحبا احسنت
  • رزمنده IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    بله وقتی که مسؤلین حکومتی نتوانند کشورراخصوصا در سیاست خارجی اداره کنند،بی شک بیگانگان چشم به این آب و خاک میدوزند،وقتی کشورثروتمندی مثل ایران ثروتش به یغما میرود وحیف وکیل میشود،ملتش بی تفاوت میشود،پس به خودآیید که فردادیراست.والسلام،بازنشستگلن بیچاره نمونه بی عنایتی حکومت.
  • محسن IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    مردم دارن اذیت میشن از نظر اقتصادی از نظر نداشتن آزادی لطفا یکم راه نفس بزارید ما بدردتون میخوریم پولدارا موقع جنگ جا میزارن میرن این مردم معمولی هستن که می‌مونن گور پدر روس و چین مثل حکام عرب خلیج فارس رفتار کنید هم دنیا دارید هم آخرت
  • یعقوب IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    8 205
    بسیار عالی بود
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    مهملاتی به عنوان تحلیل
  • محمد IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    ایران می توان یک امپراطوری بسیار قوی بسازد به شرط اینکه فقط به فکر منافع ملی باشد با اتحاد و نظر داخلی و آرا واقعی مردم
  • مریم IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    8 232
    مطلب بسیار مفیدی بود ممنون
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    432 4
    اهداف کلان امریکا وغرب واسراییل جهانی شدن است وجهانی شدن طرحی است که در اتاقهای فکر صهیونیم سرمایه داری طراحی شد و عبارت است از اینکه"جهان باید به دهکده مورد نظر امریکا وغرب تبدیل شود دهکده ای رؤیایی که کدخدایش امریکا ونوچه هایش اروپا ویهود است و در این دهکده تمام خرده فرهنگهای ملل به اجبار باید نابود ومسائلی مانند غیرت، مردانگی وطن دوستی دین، وفضایل اخلاقی، استقلال و.... در فر هنگ پست امریکا وغرب حل شود وبه جای آن الگوهای تحمیلی امریکایی جایگزین ارزشهای ملل شود. و این روند از طرح ناکام خاور میانه نوین وطرح خطرناک تغییر حاکمیت با توسل بر تروریست درسوریه که توسط مقاومت وایران وروسیه به نابودی کشیده شد واین پازل باز هم ناکام اکراین به تلافی ناکام گذاشتن طرحهای تجاوز کارانه امریکا ومتحدانش در سوریه ست وایران هیچ راهی ندارد مگر اینکه الان که گلوی اینها توسط روسیه گرفته شده، همینجا امریکا وناتو را به نابودی بکشانند. از نظر امریکا ومتحدان هدف هردو کشور ایران وروسیه است یعنی دوکشوری که طرحهای بسیار پر خرج آنها را ناکام گذاشته اند البته این طرحهای بسیارپر هزینه شکست خورده است.
  • حسن خطیبی نسب IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    8 288
    نظر شما کاملا پسندیده وعقلایی ست ولی متاسفانه غفلت مسئولین اعتماد مردم را در لب پرتگاه تقابل قرارداده امید است تغیی رویه داده ملت مظلوم را دریابند
  • حسن IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    9 279
    کارشناس عزیز فرمایشت کاملا درسته نفوذ در ایران به قدری بالاست که ما پیشمرگ روسیه هستیم و نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم نباشیم
  • شریف IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    19 12
    وای چقدر شما ها خوبید این مملکت صاحب دارد یک روزی در جنگ ایران و عراق ۸۰ تا کشور با ما در جنگ بودند ۴۰ تا مستقیم و ۴۰ تا غیره مستقیم خواستن پای ما را در جنگ لبنان با اسرائیل را باز کنند چی شد رهبر ما امام خمینی گفت راه قدس از کربلا است فکر میکنم خوب متوجه شدید این رهبری متصل به امام زمان عجل تعالی فرجه است رهبری داریم پوزه تمام دشمنان این آب و خاک را به زمین می ماله می خواهد آمریکا باشد یا دیگر کشورها
  • علی .هموطن IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    7 274
    سلام متشکرم از تحلیل آموزنده شما باید هشیار هشیار باشیم همیشه گرگ میش نمیشه.
  • داودی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    8 270
    نه چین نه روسیه مدیران ارشد کشور بهیچوجه به این کشورها خصوصا روسیه خبیث که درطول تاریخ بیشترین لطمات رابه ایران زده اند بترسید ازاین ملت تا بلایی را که بسرگریبایدف آوردند تکرارنشود
  • سعید IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    8 278
    ماکه ازپول نفت گازچیزی نمیبینیم هرکی میخادببره
  • امیر IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    آقایون عشقشون روسیه و چین هست
  • قوم کاسیت IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    6 49
    با سلام، انصافاً تحلیل بجا و کاملاً منطقی و متفاوتی از سایر تحلیل‌های آبدوغ خیاری سالهای اخیر بود، ایران اسلامی عزیز و قدرتمند باید استقلال واقعی خود را در عین صلابت و عقلانیت از دول شرق و غرب حفظ و اعلان نماید، خروج از ان پی تی و ساخت انبوهی از کلاهک‌های هسته‌ای بهترین راهکار برای اعلام موجودیت بعنوان یک ابر قدرت نو ظهور در میان گرگهای شرق و غرب است. این قدرت نظامی و هسته‌ای است که امنیت اقتصادی و اجتماعی و همه جانبه ایران اسلامی عزیز را تثبیت میکند.
  • ام یک IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    7 355
    کو گوش شنوا..... البته از حاکمانی که خودرا به کمونیسم و سیاست پوتینزیم باخته اند انتظار درایت نداریم.
  • ارژنگ IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    481 5
    تمام بدبختی ما ملت مظلومند که چشم و گوش بسته عاشق غرب هستند.هر آنچه حکومت بگوید خلافش عمل میکنند و در بزنگاهها ضعیف عمل میکنند.اگر مردم ما سوای از اختلافات جناحی ،در قبال ایران ،یکصدا و یکپارچه از ایران دفاع کنند،اینقدر از سوی بیگانگان تحقیر و تحریم نخواهیم شد.
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    6 359
    متاسفانه حاکمیت و مسئولین درکی از منافع ملی ندارن ،و منافع ملی و کشور رو فدای شعارهاشون کردن .
  • محمد IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    7 308
    متاسفانه رئیس جمهور و وزارت خارجه در مورد تایید روسیه در نشست شورای کشورهای عربی بسیار ضعیف عمل کردن ، بجاست رهبر انقلاب در مورد روسیه و ادعای واهی جزایر سه گانه موضع گیری قاطع کند ، آب از سر ما گذشته از چی میترسید
  • سعید، ح IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    8 368
    باید به تاریخ نگاه کرد وازش درس گرفت، نیاکان ما هیچگاه دید خوبی نسبت به روسیه وچین نداشتند،ما همیشه از این دو کشور زخم خوردیم، حتی پذبرش ایران در سازمان شانگهای بیشتر به یک فریب بزرگ شباهت داره،
  • Amirmohammad IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    این کارشناس بدون تعارف باید می گفت که ایران و مردمش و حتی منافع ایران .مدت 30 سال است که سنگر و سپر دفاعی روسیه است .ولی در مقابل اینهمه گذشت و فداکاری ایران علیه غرب و به نفع روسیه در این منطقه حساس .این چینیها و روسها بودند که بخاطر منافعشان از اعراب نمک نشناس در روند برجام و مالکیت ارضی ایران .با چشمانی باز و روز روشن از پشت .خنجر های زهرآلود خودشان را به ستون فقرات ایران و مردم رنج کشیده آن فرو کردند.و متاسفانه ملت یک برخورد جدی از طرف مسئولین در مقابل چین و روسیه ندیدند.بیچاره ملت زود باوری که سرنوشتشان را بدست عده ای دمپختکی سپرده اند.که اگر من بودم در دم گوش دو سفیر آنها را می بریدم و برای رهبرانشان می فرستادم ...
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    23 0
    برای هر نظام و دولتی فقط مردمش. اگر مردم با نظام باشند. دنیا نمی‌تواند آن نظام را به زانو درآورد. بعدا دیگران
  • ناشناس IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    8 368
    باید مثل اردغان ترکیه عمل کرد هر کجا سود ملتش است به اون طرف می چرخد براش شرق و غرب فرق نمیکند .
  • محب IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    8 285
    ما ملت همیشه در صحنه هم باید بدونیم که ارزش ما برای رهبران و حاکمان جمهوری اسلامی در حدی نیست که حتی زحمت یکبار روخوانی ازاین مقاله را به خودشان بدهند !!!! چه برسد به آنکه موضوع آنرا (که به زبان فارسی نوشته شده ) بفهمند و درک کنند !!!!!
  • سید مرتضی علم الهدی IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    187 7
    واقعیت اینه که رابطه ما با بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه تاکتیکی است نه استراتژیک.ما در این چند سال اگرچه گاهی از روس ها یا چینی ها بدعهدی که نه ولی بد تصمیمی دیدیم ولی به هر حال منافعی برای ما داشته است.سیاست ایران در مناقشه روسیه اوکراین نیز حمایت صددرصد از روسیه نبوده است.ممکنه چیزهایی داده باشیم و چیزهایی گرفته باشیم.ایران همیشه نظامی و در عین حال قدرتش وابسته به مردم بوده است.ممکنه ما الان مردان بزرگی مثل چمران یا قاسم سلیمانی یا همت یا جهان آرا یا خیلی از مردان بزرگی که شهید شدند را نداشته باشیم زیرا که برخی از این شهدا تکرار ناپذیرند ولی به هر حال هنوز هم مردانی مومن و فداکار و نترس داریم که دل به آنها ببندیم .ضمن اینکه از نظر تجهیزات نظامی اصلا قابل قیاس با زمان جنگ نیست و ما خیلی پیشرفت کرده ایم.انشالله مردم و مسئولان مانند زمان جنگ باشند و دچار دنیادوستی و دنیاطلبی نشوند.
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    95 7
    قدرت ما به سه چیز بستگی دارد.۱-رهبری۲- قدرت نظامی۳-مردم .این سه عامل باهم باشند هیچ ابر قدرتی جرئت تمع به خاک ما را ندارند و هیچ غلطی نمیتوانند بکنند
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    24 1
    سیاست مثل یک بازی شطرنج که کسی که حکمرانی می کند اختیار مملکت دست اش است براصل منافع کشور مردم حرکت کند و هر جا که منفت بیشتری برای کشور مردم هست همانجاباشد که کشور و مردم نفع ببرد هیچ دوستی همشگی نیست هیچ دشمنی همیشگی نیست اگربر این مبنا حرکت کند مردم راضی هسند کشور وضعیت خوبی دارد
  • احمد IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    9 32
    اگر روسیه منفعت طلب نباشد پس این سوخو ۳۵های وعده داده شده البته باید گفت که همه ابر قدرتها استعماری عمل میکنند حکومت ایران باید متکی به ایمان ومردم شریف ایران را باید بسازند مردم از نظر اقتصادی خیلی ضعیف شده
  • یک ایرانی IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    7 323
    متاسفانه سردمداران حکومت ایران به هیچ وجه ای منافع ملی را در نظر نمیگیرند . ایران الان تمام تخم مرغهاش را در سبد روسیه و چین قرار داده . و برای رضایت پوتین و چین هر کاری میکنه حتی به قیمت حراج کشور . روسیه و چین همانند یک مستعمره رفتار میکنند .
  • حسین IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    6 341
    بسیار عالی و جامع.
  • مرتضی IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    امیرکبیر مرحوم سیاستی بنام موازنه منفی رو ابداع کرد یعنی چونکه ما زورمون از غرب(انگلیس)و شرق(روسیه) خیلی کمتر بود، نسبت گرایش ایران به این دو قدرت به طور مساوی بود که هرکدوم از بلعیدن ایران توسط دیگری جلوگیری میکردن. این سیاست باید ادامه پیدا می‌کرد اما الان با مرگ بر غرب و گرایش شدید به شرق مثل یک بره بی دفاع افتادیم تو چنگال شرق(چین و روسیه).
  • شریفی IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    آب بریزید اونجا که میسوزه. آمریکا رو کدخدای خودتون می‌دونستید. حالا باور کنیم که توصیه به تکیه به ملت می‌کنید! دیگه کسی گول لفاظی‌های شما رو نمی‌خوره.
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    11 4
    مشکل اصلی حجاب است والسلام
  • جلیل رسولی IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    12 2
    به خاطرهمین امام خمینی ره وامام خامنه ای عزیز حفظة الله میفرمایند(نه غربی نه شرقی) جمهوری اسلامی
  • محمد IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    5 282
    فقط باید همه رفتار و سیاستهای ما در همه سطوح به نفع کشور وملت و با اقتدار باشد. نه نیاز و استیصال .فقط وفقط باید که قدرت خودمان تکیه کنیم و سطح قدرت سیاسی.اقتصادی.نظامی وعلمی وتکنولوژی خود را بالا ببریم تا هیچ وقت نیازمند هیچ کشوری نباشیم حتی کوچکترین حمایت ها.که این اتفاق های زشت وناشایست از سمت کشور ونژادی بدر نخور مثل روس ها وچینی ها پیش بیاید.به امید قدرت بزرگ علمی .اقتصادی وسیاسی بزرگ کشور عزیزمان ایران.
  • امیر IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    6 486
    درود به شرف و بینش تحلیلی کارشناسی نویسنده مقاله.آفرین.تکیه به ملت شریف و مظلوم ایران. فرمانروای خردمند ایرانی ؟؟؟؟؟!!!
  • حمید IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    284 5
    چقدر ساده این.
  • احمد IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    2 285
    روشنفکر ايراني مساوي با مدافع منافع غرب در ايران. روشنفکر ايراني فرزند خلف غرب ! اين مشکل تاريخي ما در ايران است.
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    7 424
    عالی بود دکتر جان عالی چقدر از روس‌ها متنفریم
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    7 379
    وقتی فکر میکنیم باهوش ترین سیاستمداران عالم‌هستیم ولی نتایج عکس آن را نشان می دهد بدانید به سخنوران بی عمل خودشیفته و مغرور شدیم ترکیب صندلی های سیاست مملکت ازآن کسانی شده که دل مردم را خون کرده اند
  • نیما IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    5 461
    ای کاش علامه های دهر درک کنند یاشاید درک می‌کنند ولی نمی‌خواهند بهمند
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    301 5
    این مقاله جالب نبود
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    167 2
    همانطوری که بعضی از سران در ابتدای جنگ روسیه و اوکراین گفتند این جنگ ده سال طول می‌کشه یعنی در اصل گفتند که سود ما از طولانی شدن جنگ است. اولا توجه غرب از روی فشار مضاعف به ایران برداشته می شود و باید قسمت اعظم تمرکز خودش را بر این جنگ و یا جنگ احتمالی چین و ویتنام متمرکز کند. دوما سایه تحدید به جنگ بر روی ایران برداشته شد. اگر چه قبلا با توجه به فرصت هزینه فایده قصدی برای جنگ با ایران نداشتند ولی الان دیگه بسیار از این موضوع دور شده اند. سوم باز هم ایران و نفوذ منطقه ایش در این جنگ جهانی کارت برنده دول پبروز آینده خواهد بود لذا هر دو ابرقدرت نهایتا سعی در دادن امتیاز به ایران ( که در مراحل ابتدایی پشت پرده است) و به دست آوردن موقعیت قوی تر دارند. لذا شما عزیزان دادن هواپیماهای جنگنده پیشرفته و موشک و ... و آزادی مشروط پول های بلوکه شده و ... را در این راستا تعبیر کنید. پر واضح است که بعضی وقتا دلخور می شوند و حرکات متضادی را نیز انجام می دهند.
  • علی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    4 354
    عجب تحلیل درستی است باید با ملت‌های ایران در داخل جغرافیای ایران حاکمیت دوست و رفیق باشد والا اوضاع بسیار بد و خطرناک خواهد بود
  • ایرانی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    760 5
    کارشناس محترم، آیا امضای یک بیانیه ساده از سوی وزیر خارجه روسیه و پیشنهاد به ، دادگاه لاهه ارجاع دادن درخواست یا شکایت از سوی امارات ، این همه صغری و کبری چیدن ندارد! نظام جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه ملت غیور، پاسخشان را عملا و شفاف داده اند و مدارک تاریخی و اسناد موجود دال بر حقانیت ایران میباشد. چه خوب است که با هر باد سردی ، نلرزیم.
  • اران IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    5 382
    کاش گوش شنوایی بود و اینا رو میشنید که نه شرقی و نه غربی و فقط ملت و تمام.
  • حسین IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    7 406
    بااین همه خیانت پوتین ولی بازم خیلی هوادار داره جای تاسفه
  • ناطری US ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    5 20
    سیاست مانند آئینه ایست که هر کس در آن بنگرد تصویر خودش و پشت سرش را میبیند. جنگ اکراین یکی از بارز ترین این اندیشه است . هنگامی که تضاد منافع بواسطه زیاده خواهی یکطرف حادث شود زمینه برای اتکا و شآید التجار فراهم می‌گردد. اگر در اینشرایط ایران با چراغ سبز نشاندادن بغرب جانب روسیه را رها کند و جانب آکراین را بگیرد آنموقع آیا غرب بایران‌ بدیده دوست نگاه خواهد کرد؟ خیر جانم ایران باید برای همکاری با روسیه پیش شرط بگذارد. مثلا در قضیه س-۳۵ ها باید شرط میگذاشت فلان قدر پهپاد دوتا س'-۳۵ یا در مسائل دیگر بهمین روال. آما مشکل اینجاست که: تیری که در زیر پر ماست از ماست که بر برماست. روس‌ها عواملی در داخل دارند که برای تامین منافع آنها سیستم را در فشار قرار می‌دهند....درست مانند قاجار.باید تسویه از داخل صورت بگیرد بعدا بمسائل غرب پرداخته بشود م ضوع دوتابعیتی ها و وو ...‌
  • محمدحیدری IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    6 370
    کاملا منطقی،اما مهمترین سلاح هرکشوری ملت اون کشورن که متاسفانه حاکمیت پشت کرده به این سلاح قوی وقدرتمند،نه دشمنی مطلق باشرق وغرب نه سرسپردگی مطلق،حاکمیت بجای فشار به شرق وغرب به ملتش فشارمیاره،وقتش که برسه هیچ قدرتی نمیتونه یه حکومت رو ازسقوط نجات بده جز ملت اون حاکمیت،ابزار فشار به دوبلوک شرق وغرب اول خدمت بی منت به مردمه که حاکمان فراموش کردن،دوم انرژی وصنایع مختلف باسرمایه های گرانبهای مادی ونیروی عظیم انسانی که متاسفانه با بی توجهی دارند از این کشورفرارمیکنن،اصلاح طلب واصولگرا فقط بفکر منافع خودشونن وبس
  • خان...خ.اهری اسمیر IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    2 40
    ایران .ترکیه.قفقاز ..هرسه کشورش.افغانستان مهم ترین مناطق حائز اهمیت برای غرب شامل آمریکا و اروپا جهت محصور و محدود کردن روسیه هستند.در جهان پرمخاطره بین شرق و غرب، دوستی ژیوپولیتیکی ایران با روسیه یعنی دشمنی با غرب و بالعکس قهر ایران یا ترکیه بعلاوه تشدید شکاف قفقاز و قزاقستان و افغانستان با روسیه یعنی فرصت برای آمریکا.با توجه به شکل گیری برعکس شامل برزیل و هند و آفریقای جنوبی و هند و چین و روسیه شاید ثبات افغانستان دائمی نخواهد شد چون ثبات موجب ارتقای روابط هند و چین و روسیه با واسطه افغانستان می شود. در صورت عدم تسلط غرب بر جغرافیای ایران امکان تلاش برای ایجاد تنش ژئوپولیتیکی میان ایران و همسایگان دارای اهمیت ترانزیتی متصور خواهد بود.و در صورت نزدیکی آمریکا و ایران در برجام ورفع اختلافات به طور قابل ملاحظه احتمال تشدید تنش میان روسیه با ایران نیز متصور خواهد شد که بسته به نحوه تعامل ترکیه و قفقاز با روسیه تحولات ژئوپولیتیک قابل ارزیابی خواهد شد.سیاست هوشمند غرب در نزدیکی کشورهای عربی و ایران در راستای ایجاد رقابت میان آنها و بروز دادن اختلافات اساسی نقش روسیه و چین را دچار چالش می ک
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    4 265
    عجب تحلیل دقیق ودرست ومحکمی ۔دمت گرم
  • خلیل پیران IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    511 3
    با سلام درست است ما در گذشته بعلت شاهان بی لیاقت از شوروی ضربه خریدم ویکی هم آنیکه هر کشوری فقط وفقط به فکر منافع کشور خودش است این تحلیل ها هم درست نیستند هنوز غرب زده ها به قدرت ایران ایمان ندا رند وخود تحقیری می کنند غرب جنایت کار کاراش جنایت در دنیا است
  • مجید IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    3 109
    ایران باید به فکر اقتدار در منافع ملی سیاسی واقتصادی باشه نباید خیریه کشورهای فقیرمنطقه باشه.
  • رضا IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    36 4
    نویسنده محترم تحلیل شما عوام پسنده ولی تحلیل صحیح از واقعیت نیست نظام ما از لحاظ ایدولوژی کاملا با شرق و غرب متافت هست بلکه در مواردی به غرب نزدیک تر هست اما چرا همکاری امروز ما با شرق ادامه داره دلیلش فقط احتیاج هست نه یک طرفه بلکه دو طرفه ما در شورای امنیت نیاز داریم به وتو بعضی قطعنامه های ضد ایران و خیلی موارد دیگه نیاز شرق به ما تامین انرژی و اینکه حدقل اگر شرقی نیستیم متحد غرب نباشیم تا توازن قوا بین کشورهای نفت خیز شمال و جنوب خلیج فارس برقرار باشه و مقامات کشور ما از بد عهدی و نامردی شرقی ها در بعضی مسائل مطلع هستن اما فعلا باید با شرق همکاری کرد در مقابل دشمن درجه یک آمریکا و غرب مطمئن باشید روزی که هژمونی غرب به پایان برسه دشمن شماره یک ایران چین خواهد شد شک نکنید
  • آرش زخمی IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    4 264
    کاش درست تروبهتربفهمندوازخواب بیدارشوندمدعیان قبل ازآنکه باصدای پوتین امثال پوتین هاازخواب بپرند.درودبرفهمیدگان ایران تاقیامت سبز
  • مینا IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    کمتر چرت و پرت بگو اصلا خودت میفهمی چی میگی؟؟اینکه امریکا برجام رو پاره کرد اینکه از همون اول امضای برجام هم رفع تحریم توهم شما و امثال شما بود چه ربطی به روسیه داشت خدا به راه راست هدایتون کنه که فقط به فکر عزت و پیشرفت ایران باشید درغیر اینصورت نابودتون کنه که ایران کم دشمن نداره از بیرون ولی مهم دشمنای داخلی ایران هستن که باید نابود شن به لطف خدا
  • غلامحسین IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    بااحترام ودرود برشما که فرمودید تکیه گاه اصلی دولت ایران باید ملت ایران باشد نه چین ونه روسیه چون در بزنگاه رهایمان خواهند کرد هوشیارباشیم
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    188 4
    ایران ملت امام حسینه و سیاست رهبری هم استفاده حداکثری از همه فرصت ها به نفع ملت ایران در ساخت تمدن ایرانی اسلامی است که ابرقدرت جهان شود و بخاطر همین در روسیه و بسیاری از کشورها ایران نفوذ فرهنگ شیعی را انجام داده و کلی شیعه بوجود آورده در روسیه و سایر کشورها
  • خان...خ.اهری اسمیر IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    27 0
    ایران .ترکیه.قفقاز .افغانستان مهم ترین مناطق حائز اهمیت برای غرب شامل آمریکا و اروپا جهت محصور و محدود کردن روسیه و حتی چین هستند.دررقابت پرمخاطره بین شرق و غرب، دوستی ژئوپولیتیکی ایران با روسیه بمعنی دشمنی با غرب و بالعکس قهر ایران یا ترکیه بعلاوه تشدید شکاف قفقاز و قزاقستان و افغانستان با روسیه یعنی فرصت برای آمریکاس.با توجه به شکل گیری بریکس شامل برزیل و هند و آفریقای جنوبی و هند و چین و روسیه شاید ثبات افغانستان پرچالش خواهد شد چون افغانستان میتواندموجب ارتقای تجارت هند و چین و روسیه شود. در صورت عدم تسلط غرب بر جغرافیای ایران و ترکیه امکان تلاش برای ایجاد تنش ژئوپولیتیکی میان آنها وهمسایگان دارای اهمیت ترانزیتی متصور خواهد بود.در صورت نزدیکی آمریکا و ایران در برجام ورفع اختلافات به طور قابل ملاحظه احتمال تشدید تنش میان روسیه با ایران نیز متصور خواهد شد که نحوه تحولات ژئوپولیتیک قفقاز احتمالا متاثرخواهد شد.سیاست هوشمند غرب در نزدیکی کشورهای عربی و ایران در راستای بروز دادن اختلافات اساسی منطقه ،نقش روسیه و چین را دچار چالش می کند و..
  • محمد IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    9 405
    چرا میپیچونی. بگو شدیم مترسک سر جالیزروسیه
  • بی نام ترین‌ انسان یعنی معلم بازنشسته IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    11 0
    سلام نه شرقی نه غربی ولی بر مبنای عقلانیت و حکمرانی عاقلانه و عادلانه و سیاستی که مبتنی بر تعامل باشد نه دشمن تراشی خارجی و داخلی
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    3 396
    احسن تحلیل درست و کارآمد بود دستتان درد نکند ولی کو کوش شنوا
  • حمید IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    3 488
    عالی وکاربردی
  • علی IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    34 0
    به فرموده حضرت امام، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. و همچنین روسیه. کشور، کشور امام زمان است. خیالتون راحت راحت
  • نیما IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    616 3
    از این چرت وپرت نوشتن ها خسته شدیم می نویسی امریکا ستیز ی نمی نویسی کل مجموعه جهانی اعم از شرق و غرب یا ایران ستیزی میکنند یا اسلام ستیزی یا فارسی ستیزی هر چه منافعشان را تامین کند و می ماند ملت ایران و تحلیل های بی راه حل جنابعالی و امثالهم پیدا کنید پرتقال فروش را ؟راه حل چیست تضمین دارید حق را زور تعیین میکند !
  • داریوش DE ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    5 665
    خیلی برام عجیبه کسانیکه کامنت منفی میزنند و حامی روسیه هستند واقعا عجیب و غیر عادی نیست هیچ کشوری به اندازه روسیه تاکنون به ایران ضربه و خیانت نکرده
  • رضا رحیمی IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    4 409
    نظام خیلی وقته مردوم رو کنار گزاشته مثلا مردم را با گرانی وتورم ودلالها تنها گزاشته در صورتی که این مردم بودن که در همه زمانها پشت نظام وولایت بودن
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    3 428
    اعتماد به روسیه اشتباه فاحش وبزرگ : ملت بزرگ و شریف ایران تکیه گاه استوار و دور از هر حیله و نیرنگ : یک سال گذشت ولی سوخو ۳۵ تحویل ایران نشد با تغییر استراتژی میتوان جواب دندان شکن به روس‌ها داد فقط چراغ سبزی به اکراین نشان داده شود و هیچ سلاحی به روسیه ارسال نشود واگر هم ارسال شد تا پنج برابر قیمت بالا رود
  • ناشناس DE ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    3 444
    بایدحرفتون رو طلاگرفت وتمام دولتمردان ایران سردرخانه هایشان بزنن احسنت عجب کلام شیوایی بود
  • حسن سیف الدینی IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    388 1
    فرمانروای هوشمند ایران مطمئن باشید هرگز بنای سیاست استراتژیک کشور را برتکیه ی به قدرتها نگذاشته هست تلاش بی پایان ایران برای تبدیل به یک هژمون نظامی اقتصادی سیاسی مذهبی درهمین راستاست
  • محمد رزمنده سابق BR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    3 61
    غرب گدا وشرق گدا یک شعار سیاسی وانحرافی است منافع ملی ایران درروابط منطقی باشرق وغرب بدست خواهد امدو احترام گذاشتن به قوانین بین المللی نه توهمات خود پندار وخانمان سوز که نارضایتی مردم ایران و کشور های منطقه نتیجه ان شده است باید چشم ها را شست و..
  • علی IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    2 514
    تحلیل کاملا درستی بود لعنت به روسیه یادمان نرفت فیتیله کانون ضدحجابان را سفیر مسکو در اردیبهشت پارسال روشن کرد گفت نه حجاب و نه به نبود مشروب ایران باید تابع گردشگران روس باشد!!
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    4 386
    سردمداران ما به فکرمنافع مردم فلسطین و لبنان و عراق و سوریه و یمن اندو پوتین به فکر منافع مردم خودش
  • سوادکوهی IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    3 403
    چقدر با صلابت نوشته
  • محمد IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    938 2
    تحلیل داغون و مسخره، همه کشورهای جهان برای منافع متحد میشن دیگه، عاشق هم نیستند، البته روسیه متحد ما نیست، فعلا هر دو طرف ب هم نیاز دارند همین، اینقدر ایران رو وابسته ب روسیه نشون ندین جمعیت غربگدا، اخه روسیه چی داره ک ایران بخواد بهش وابسته باشه جز دشمنی غرب با هر دو کشور
  • یک ایرانی US ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    3 353
    سلام علیکم آفرین به این تحلیل احسنت واقعا اگرملت پشتیبان نظام نباشد هیچ فایده ای ندارد هرچقدر قدرت نظامی قوی باشد
  • یوسف IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    4 278
    یکی از بهترین مقاله هایی بود که خوندم
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    2 300
    کو گوش شنوا
  • رامین صفایی IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    4 348
    روسیه در طول ۲۵۰ سال گذشته همواره دشمن ایران و ایرانیان بوده و خواهد بود و هرگز نباید به روسها اعتماد کرد این رفتار خصمانه نسبت به ایران را در بین انگلیسی ها و دمکراتهای امریکایی هم شاهد هستیم ای
  • علی پارسایی DE ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    6 324
    درود روس چین هیچ اعتباری ندارند اما آمریکا هفتاد سال عربستان پشتیبانی و فروش نفت آن تا آنجا که جا دارد کمک کرده اما ما بجز ضرر روسیه هیچ سودی نداشتیم حالا پای ما با تعریف از کاواهای انفجاری در اوایل جنگ حالا ایران تمسخر میکند بهترین متحد برای ایران الان آمریکا است که روسیه زیر فشار شدید میگذارد روس ها هیچ وقت قابل اعتماد نبودند این نفت مفت به چین اگر به آمریکا داده میشد صنعت ایران جان گرفته و کشور مجهز به بهترین سلاح های غربی و یک قرارداد مودت برای دفاع از ایران ما امروزه در اوج پیشرفت بودیم قزاقستان ازبکستان تمام کشورهای شوروی متحد آمریکا روسیه برای هیچ کشوری یک دوست واقعی نبوده و نخواهد بود فقط مسولین ما چرا پیرو پوتین یک حرکتی که پوتین بفهمد ما کشته مرده روسیه خیانت کار نیستیم روسیه اگر قدرت جهانی بود نباید از ترس تحریم آمریکا است سیصد ده سال دیرتر که ارزش ندارند تحویل میداد هرچه زودتر برخورد قاطع با روسیه به نفع کشور است
  • اردشیر IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    3 540
    تحلیل کاملا درست و دقیق و هوشمندانه ای کردید و اینکه رهبر انقلاب به این موضوع وقوف کامل دارند اما برای گذر از این مقطع سخت همه کشورهای پرقدرت دنیا چشم به منابع ما دارند و سودشان در این وضعیت نگهداشتن ایران است مجبوریم مصالحه کنیم تا فرصت مناسب پیش آید
  • مهدی IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    6 361
    اتفاقا به آمریکا بهتر از روسیه و چین می شود اعتماد کرد اگر این آمریکا نبود ایران هنوز هم تحت سیطره انگلیس بود پایه گذاری پیشرفت ایران آمریکا بود انقلاب سفید رژیم گذشت تحت فشار آمریکا انجام شد دوران خان و خان بازی با حمایت آمریکا در ایران از بین رفت صدام رو آمریکا ازبین برد القاعده رو آمریکا از بین برد ما فقط به شاخ آمریکا چسبیدیم
  • قاسمی IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    5 117
    متاسفانه هر حکومتی بر سر قدرت آمد ملتش را پاک فراموش کرد.ملت ایران گرسنه نگه دارد و از رفاه اجتماعی برخوردار نشود ،تا دولت ها و حکومت به اهداف خود برسند.فارغ از هرگونه تدبیر..این ملت ایران است که حمایت و دفاع از خود و سرزمین خود داشتند .نه حکومت و دولت ..هر حکومتی و هر دولتی روزی به قدرت می رسد و روزی هم از بین میرود .این سرزمین و ملت هستند که پایدار هستن
  • علی پوراحمد IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    297 2
    این یک دروغ بزرگ است که ایران در جنگ اکراین درگیر است یک دروغ بزرگ است . اینکه نمی شود به هیچ قدرتی اعتماد کرد هم درست است ولی باید از شرایط و فرصتهایی که برخی رخ دادهای زمانی برای جهش کشور ایجاد میکنند استفاده کرد .از لحاظ جغرافیایی چون ایران و روسیه کنار هم هستند سیاست مخالفت با روسیه برای ایران هزینه های بسیاری دارد و از آنجا که هدفهای مشترکی بین دو کشور وجود دارد،و تحریم‌های غرب این نزدیکی را بیشتر میکند . روسیه کشوری است که اگر بتوانیم نیازهای مهندسی و بازار کالاهای مصرفی آنها را تامین کنیم یک فرصت استثنایی برای کشور فراهم میکند . ایران نشان داده با هیچ قدرتی تعارف ندارد و حتی برخی از حرفها که برای به دست آوردن دل برخی زده میشود و هیچ ارزش دیگری ندارد را بر نمی‌تابد و جوابش را به هنگام میدهد . ایران بعد از قضیه برجام مانند شخص مریضی بود که هیچ دارویی برای درمان از طرف کسانی که تعهد کرده بودند برای کمک به درمان ، دریافت نکرده بود و حتی از لحاظ خوراک و پوشاک در تنگنا بود و در شرایط حادی به سر میبرد . ولی هم اکنون با تکیه بر توان درونی در حال گذار از مشکلات هستیم .‌‌‌‌
  • حمید IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    2 131
    با سلام این را ما که سواد سیاسی نداریم می دانیم که سیاست نه شرقی نه غربی را بزرگان زمان اینطور تفسیر می کردند با همه تعامل کردن و در نیای همیشه همه دنبال منافع خود بودن نه دیگری شاید هم منافع می توان بود ولی این نکته مهم که در خارج خیلی ایرانی هست که برای کشور سرمایه است باید توجه کرد در جاه دیگران نرویم بقول خود مقامات عالی تک قطبی مطلوب نیست چند جانبه نگری هم در دنیا هم برای دنیا خدا کمک کند انشاالله در این دنیای پیچیده بتوانیم بهتر زندگی کنیم و درگیری دیگران دامان ما را نگیرد انشاالله
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    6 363
    اینهمه نطر منفی یعنی چی خوب معلومه سایت عزیز لطفا دستکاری نکن و حرف دل مردمو بگو
  • محمد IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    4 148
    عزیزان من توجه داشته باشند که دلیل چهچه زدن هموطنان برای ایشون رنجیده خاطر بودن مردمه دریک کلمه هر حکومتی ولو حکومت علی ع هم باشد وعمار ویاسر وسلمان و مال اشترهایی هم باشند تا نظر به خانه نکنیم بیرواز هرخانه هرچه خوش بگذرد عاقبت باید برگردی بخانه وبا خانواده است که تو آرامش وآسایش را حس میکنی ومیچشی اگر هوریان درکوچه منتظرت باشند شب باید سرتو سر بالشت خانواده بزمین بگذاری ، پس تو اول اول اول خانواده ات را خشنود کن راضی کن بیرون هرچه خواهی باش هرچه خواهی کن !!!!! ملت ملت ملت ملت ملت را دریابید ما که جوانیم را باشور انقلاب وحضور ماها درجنگ دیدیم ولی در پست ومقامها کسانیکه سنگ داغ برپیشانی ویکساعت زودتر ارباب رجوع را رها کرده وبه مسجد بهانه وقت نمازاست رفتم وازاوندر مسجد فرارکردن وانون روز دیگه به اداره برنگشتن ولی هرروز یک پله نه ده پله بالاتر رفتن اینهت مارا ازپا درآورد والان که پایمان لب گور است هم قهر وغیز مردم را میبینیم در کوچه ودربازار هرارنفری یک نفر راضی نیست مگه مسئولین کورند وکرند بوالله بوضوح میدانند در سفرهایشان در ملاقاتهایشان در .......میبینن ومیشنوند حالا این خودشان...!!!
  • امیر IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    6 500
    احسنت مرحبا زنده باشی دویست سال گذشته ایران در چند سطر و آینده مبهم
  • مهدی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    7 382
    فعلا که سیاست هر کسی جدایی مردم و نظام از هم بوده به خوبی کارش رو انجام داده به طوری که ملتی که زمان جنگ جان برکف نظام بود الان هیچ اعتمادی به نظام و کارگزارانش ندارد
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    5 405
    مسئله اینجاست سیاست ایران بر اساس منافع ملی ایجاد نشده بلکه بر اساس ایدوئولوژی صدور انقلاب اسلامی و نابودی اسرائیل بنا شده در حالی که این سیاست از ابتدا غلط و به صورت یک توهم و به دور از واقعیت های موجود بوده .
  • جلال شکرائی IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    3 320
    احسنت. حتی یه هماهنگی مرموزانه هم بین روس و غرب روی خاورمیانه بخصوص غرب هست.
  • پژمان IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    5 449
    اینهایی که کارشناس گفته همش درست ولی کو گوش شنوا.......؟!
  • محمد PL ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    7 298
    ایران پل پیروزی در جنگ بین روس‌ها وغرب است ودرک این معنا سخت نیست که ما در مسائل بین المللی از این امتیاز استفاده بکنیم نه اینکه در این مراودات مثل قضیه جنگ دوم جهانی ملت ایران قربانی شوند ودیگران سودش را ببرند اخیرا هم روس‌ها دیدیم چطور ما را دور زدند وحاکمیت ما را بر جزایر سه گانه مخدوش نمودند همان بهتر که در مراودات سیاسی منافع ملی کشور مد نظر باشد
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    3 418
    کو گوش شنوا !
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    3 35
    کشورها معمولا منافع مشترک دارند تا اتحاد استراتژیک. اتحاد استراتژیک را فقط در ناتو و اتحادیه اروپا دید ولاغیر. درست است آمریکا در بزنگاه تاریخی ۵۷ از پشت به ملت ایران خنجر زد
  • فقط حجاب !!! IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    8 395
    با این گرانیهای افسار گسیخته که نتیجه سیاستهای غلط دولت جهت درماندگی و فقر روزافزون ملت شده ببینید چقدر جرم و جنایت و دزدی زیاد شده دزدی موتور ، ماشین و دزدی از مغازه ها و منازل که بیداد میکنه ، نتیجه اینهمه دزدی چیزی جز فقر تحمیلی دولت به مردم نیست به این موارد مالیات نفس گیر هم اضافه کنید که دولت برای هر چیزی مالیات سنگین وضع کرده.کجای دنیا دولتی اینگونه مردم خود را با مالیات نقره داغ کرده و تا مردم اعتراض میکنند چوب حجاب بر سر ملت فرود می آورند ؟ ملت داد میزند من گرسنه ام ،مسکن ندارم ،کار ندارم،دولت می گویدحجاب!!! چرا ؟ چون برای انحراف افکار است اگر دست روسوفیلها از منابع این مملکت کوتاه شود آنگاه مردم هم نفس راحتی کشیده و از شر این گرانیهای خودساخته دولت رها میشوند. نویسنده با قلم شیوا و مانایی که دارد تمام مشکلات عدیده ای که با ندانم کاری سیاستمداران هر بلایی بوده به سر این مرز و بوم و مردم آورده اند را بخوبی شرح داده . حتی رد پای روسوفیلها را در تعداد منفی و مثبهای کاذب کامنتهایی که به ضررشان هست را بخوبی میتوان دید که حتی اینجا هم دست از سر مردم بینوا برنمیدارند. به امید حق.
  • US ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    4 383
    سلام در خانه اگر کس است یک حرف بس است.
  • Aliahadizadeh BR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    سلام از سران این چون همه روسی هستن باید از منافع روسیه دفاع کن اول منافع روسیه بعد در اولویت اخر ملت ایران هرچند برای اینها ملت ایران باشن یانباشن مهم نیست مهم برادر عزیز گرامی برای اینها کشور روسیه وچین کمونیست بی خدا هستش
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    6 369
    متاسفانه رهبران کشور کتاب بسوی شرق پوتین را درست درک نکردن صدها سال روسیه دنبال رسیدن به خلیج فارس بود و بالاخره تحقق پیدا کرد ایکاش بجای تکیه بر باد تکیه به مردم ایران میدادید،واقعا این حق ما مردم ایران نیست که در سختی زندگی کنیم..........آیا راهی اندیشید برای معضلات اقتصادی مردم یا فقط امید به روسیه کثیف دارید؟؟؟؟؟!!!!!
  • خسرودهقان IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    6 350
    احسنت براستادعزیز.
  • ایرانی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    516 3
    البته روسیه دنبال منافع خودش هست . ولی آقای آرش رئیسی نژاد یادش رفته که این آمریکا حدود صد سال و اروپایی ها حدود دویست سال با ایران دشمنی می کنند ‌. انگلیس افغانستان را در دوره قاجار از ایران جدا کرد . نفت ایران را به غارت برد و در جنگ جهانی اول و دوم حدود نه میلیون تن ایرانی از کودک و زن و مرد را کشتند . کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بر علیه دکتر مصدق . کمک به صدام و منافقین ( مجاهدین ضد خلق ) تروریست و... حالا شما از کلمه آمریکا ستیزی استفاده می کنید ؟!!!!!
  • امیر IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    4 464
    درود بر شما ،
  • مهدی IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    6 395
    واقعا حرف اول اخررا زد بهترین چیزو درمورد روسیه وچین گفت ماباید اول هوای مردم رو داشته باشیم دوم مثل ترکیه هم غرب و داشته باشیم هم شرق رو.
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    8 137
    ایران یک کشور با موقعیت ژئوپولتیک هستش و هیچ ابر قدرتی دوست ایران نیست ،واینکه ایران از روی اضطرار با روسیه همکاری می کند اشتباه است این روسیه هست که بخاطر تحریم باید از طریق ایران ترانزیت کالا و خدمات کند
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    6 421
    روابط بین دول = هر کدام یک مابه ازا داره +( در برابر چین = ژاپن ) در برابر در برابر روسیه و چین= برزیل و هند و ایتالیا) راه حلی برای معادله با آمریکا + در جواب خنجر از پشت روسیه ما هم باید ضرب شصت را نشان بدیم مثل کاری که عربستان با آمریکا کرد* چرخش کلی روابط خارجی ما و جابجا کردن کشورها با یکدیگه خواه نا خواه روزی باید انجام بشه_روابط خارجی در دنیای امروز اصول خاص خودش را داره که ما کم کم در حال لمس آن هستیم( کاری که قبلا ترکیه انجامش داده و امروز عربستان هم شروع کرده و آینده پس از نفت کشورش را داره میسازه_احیای روابط با ۹۵ درصد جهان
  • ،مهدی IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    هم پیمان شدن باروسیه هیچوقت برای ما سودآورنبوده هوپیمان شدن باغربیها ازجمله امریکابرای ایران بهتره روسیه یاهمان شوروی سابق به ایران نامردی کردن وسرزمینهای ما به زور تصاحب کردندامروزهم درباره سه جزیزه پستی خودشونونشون دادندامیدوارم رهبران مابرای یک بارهم شده عاقل بشوندکه بعیده
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    8 385
    به چین + روسیه و فرانسه و انگلستان اصلا نمیتونیم تکیه و اعتماد کنیم
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    8 477
    کارشناسی دقیق ولی باید دید چه کسانی و گروهی آب در آسیاب روسیه میریزن و آنها دشمنان واقعی مردم و ایران هستند
  • اکبر IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    جمهوری اسلامی را در این ۴۴ سال فقط مردم حفظ کرده اند نه چیزای دیگه این مردم با دیت خالی از این نظام محافظت کردن پس حکومت هم باید سعی کنه این مردمو نگه داره و حفظ کنه و فکر مردم باشه اول از هر چیز و هر قدرتی مردم کشوره بعد اسلحه و موشک و بمب و غیره
  • مهدی IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    متاسفم برای اون کسانی که در نظر سنجی ها برعکس بقیه فکر میکنن . روسیه بزرگترین دشمن ایران و ایرانی جماعت است .
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    متحد تاریخی ایران کدام است؟!! ایران در تاریخ از شرق وغرب زخمها بر داشته است ولی بهترین دوست وحدت وبصیرت ملت وحفظ روابط دوستانه ورابطه حسنه باکشورهای جهان بخصوص همسایگان است.باز هم روسیه فدرال از آمریکاوانگلیس ظالمان تاریخ بهتر است...یاحق
  • گیلان یاران IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    چقدر این نظر کارشناسی و دقیق بود و با جمله ای بسیار فوق العاده پایان یافت. کااااااش مسئولین این مملکت این رو بفهمند
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    عالی بود ولی ملت فعلا دل خور تر از اونی هستن که بتونن در مقام متحد ظاهر بشن ، جای تاسفه البته

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین