ضعف بزرگ روسیه در تحلیل ظریف / روسیه مثل آمریکا می تواند چند بار دنیا را نابود کند

جماران نوشت : محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین ایران در سخنرانی در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت : رفتن روسیه به سمت اوکراین فریاد این بود که بیایید با من مذاکره کنید!

وی ادامه داد : پوتین بارها گفته که درخواست کردیم با ما مذاکره کنید و نکردند. از روسیه توقعی را داریم که تنها روسیه «جنگ سرد» چنین توقعی را برآورده می کرد، نه روسیه کنونی. کشورهایی که حوزه رقابتی خود را تعیین کردند پیشرفت کردند. روسیه در هیچ حوزه ای توان رقابت ندارد، جز اینکه مثل آمریکا بتواند دنیا را چند بار نابود کند!وزیر امور خارجه پیشین کشورمان ایران و استاد دانشگاه تهران در سخنرانی در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: هنوز در سیستم تصمیم گیری ما در قالب «جنگ سرد» را داریم. کشورهایی که حوزه رقابتی خود را تعیین کردند پیشرفت کردند.

ظریف گفت: روس ها با کارخانه غنی سازی ما در برجام مخالفت کردند، چین به روسیه اسلحه نمی‌دهد، چون اتحادی وجود ندارد، این ما هستیم که می دویم زیر سنگ تا سنگ بخورد به سرمان! ما خیال می‌کنیم که روسیه رفیق استراتژیک ماست، اما این استراتژیک با استراتژیکی که ما فکر می‌کنیم فرق می‌کند! شما اگر دنبال اتحاد دائمی باشید اشتباه کردید و در چاله می‌افتید. ضد آمریکایی بودن خوب است، ولی نه اینکه تبدیل شود به هدف اول منافع ملی ما. چین به روسیه اسلحه نمی‌دهد، چون اتحادی وجود ندارد. این ما هستیم که می دویم زیر سنگ تا سنگ بخورد به سرمان! چین چنین کاری نمی‌کند چون تصور صحیح دارد، ادراک درست دارد.
اصلا بد و خوب نداریم در دنیا. من اصلا ضد روس نیستم، ۲۸ سفر به روسیه داشتم در زمان وزارتم. معتقدم ضد روس بودن برای ایران خطرناک است، همان طور که ضد آمریکا بودن برای ایران خطرناک است.





بیشتر بخوانید :

۲۱۶۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1791049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =