یک کارشناس مسائل بین المللی اظهار داشت فاصلۀ طبقاتی، نابرابری اجتماعی و فقیرتر شدن طبقۀ ضعیف و ثروتمندتر شدن طبقه مرفه امروز بیش از هر زمان دیگر برای مردم آمریکا تحمل ناپذیر شده است.

داوود هرمیداس باوند در گفتگو با خبر در پاسخ به این سوال که علل و ریشه های بحران های سیاسی و اجتماعی که گریبانگیر بسیاری از کشورهایی با نظام سرمایه داری شده است، چیست،گفت: بحران فعلی را باید در چهارچوب مشکلات و معضلات اقتصادی و اجتماعی ارزیابی کرد که امروز بسیاری از کشورهای جهان در قارۀ اروپا، آمریکا و آسیا را فرا گرفته است.
وی با بیان اینکه گسترش این ناآرامی ها در شهرهای مختلف آمریکا به عنوان قطب نظام سرمایه داری سبب شد که خیلی زود این جریان به سایر قاره های جهان نیز سرایت کند،تصریح کرد اما ماهیت اعتراضات این بار تا حدی متفاوت است. تشدید اعتراضات اجتماعی در کشورهای صنعتی بیانگر این واقعیت است که ساختار و سیستم اقتصاد جهانی مورد سوال قرار گرفته است.
دکتر باوند بر این باور است که بعد از پایان جنگ سرد، نظام اقتصاد آزاد به عنوان نظام مطلوبی که بیشترین بهره وری و رفاه را به ارمغان می آورد، مورد توجه قرار گرفت و همگان به مخالفت با اندیشه های مارکسیستی برخاستند.اما رویدادهای اخیر نشان می دهد که اقتصاد آزاد امروز بیش از هر زمان دیگری از سوی مردم زیر سوال رفته است. جریان فعلی می تواند فضای مناسبی را برای مخالفت و اظهارنظر چپی ها و طرفداران اندیشه های مارکسیستی فراهم آورد.

26149

متن کامل گفتگوی خبرآنلاین با دکتر باوند را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جبهه هنرهای زیبا-قرارگاه مصلح جهانی IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    باسمه تعالی شانه با سلام، احترام و آرزوی توفیق Occupy Wall Street ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای بحرین و انقلاب های دول عرب و دیگر کشورهای اروپایی،پیوستتن جوانان و مردم امریکا خصوصا مسلمانا این کشور را به این انقلاب ها و اعتراض به وال استریت و سرمایه داری را به فال نیک می گیریم و انشاءالله تا سقوط دولت امریکا و انگلیس و اسرائیل غاصب ادامه خواهد داشت. اگر کمی تامل به فرمایش امامین خمینی و خامنه ای داشته باشیم خواهیم دید که سقوط این فرعون های زمانه مثل صدام،حسنی نامبارک و قذافی ناممکن نیست. جبهه هنرهای زیبا قرارگاه مصلح جهانی