واکنش پیام‌رسان «بله» به تصویری که در فضای مجازی پرحاشیه شد/ عکس

زومیت نوشت: «بله» در بیانیه‌ای تصویر منتشرشده از صفحه مانیتور یکی از کارمندانش را تأیید کرده و توضیح داد که این تصویر مربوط به سیستم مانیتورینگ این پیام‌رسان است.

چند روز قبل در توییتر تصویری از یک صفحه مانیتور منتشر شد که در آن پیام‌هایی نمایش داده شده و ادعا شده بود که متعلق به یکی از افراد شاغل در پیام‌رسان «بله» است که به پیام‌ها و صفحه چت کاربران دسترسی دارد.

واکنش پیام‌رسان «بله» به تصویری که در فضای مجازی پرحاشیه شد/ عکس

انتشار این تصویر باعث واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی شده و به شائبه دسترسی پیام‌رسان‌های ایرانی به اطلاعات و نقض حریم خصوصی آن‌ها دامن زد. در این صفحه مانیتور محتوایی قابل رؤیت است که به نظر می‌رسد متن پیام‌هایی است که کاربران در چت و گفت‌وگوهای آنلاین خود مطرح کرده‌اند. همین موضوع باعث شده که کاربران نسبت به سطح گسترده دسترسی کارمندان بله به اطلاعات و داده‌های کاربران معترض شوند.

گفتنی است که طبق آخرین آماری که عیسی زارع‌پور درباره تعداد کاربران پیام‌رسان‌های ایرانی اوایل اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد، پیام‌رسان بله ۱۶.۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

به دنبال انتشار این تصویر پیام‌رسان بله بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن توضیحاتی را ارائه کند. بر اساس آنچه در متن این بیانیه آمده است، بله این تصویر را تأیید کرده و توضیح داده که این تصویر به سیستم مانیتورینگ این پلتفرم مربوط می‌شود و اضافه کرده است: «بله به‌عنوان یک پلتفرم مانند تمام پلتفرم‌های دیگر موظف است تدابیر لازم را برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ها و حفظ امنیت، درباره فعالیت کاربران خود در پلتفرم، اتخاذ کند.» بنابراین، طبق اعلام این پیام‌رسان چنین سطحی از دسترسی به مسئله تأمین امنیت کاربران مربوط می‌شود.

در ادامه این بیانیه نیز بله الگوریتم‌های این پیام‌رسان برای آنالیز پیام‌ها را توضیح داده است: ««برای کانال‌ها و بازوهایی که به‌صورت عمومی در دسترس هستند، بله از الگوریتم‌های خودکار برای آنالیز پیام‌ها برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه استفاده می‌کند.»

واکنش پیام‌رسان «بله» به تصویری که در فضای مجازی پرحاشیه شد/ عکس

علاوه بر این، در صورتی که کاربران بله «گزارش محتوای نامناسب» را مطرح کنند بله این گزارش‌ها را بررسی می‌کنندو در صورت تایید مجرمانه بودن آن، طبق قانون، برخورد لازم انجام می‌شود. در ادامه نیز توضیح داده شده است که «با گروه‌هایی که بیش از هزار عضو داشته باشند، در حوزه بررسی محتوا، مشابه کانال‌های عمومی رفتار می‌شود.»

بله در ادامه این بیانیه با تأیید تصویر منتشرشده اعلام کرده است: «آنچه در این تصویر از صفحه مانیتور منتشر شده مربوط به ابزار اجرایی همین موضوع است. این ابزار صرفاً حاوی محتوای منتشرشده در کانال‌های عمومی و گروه‌های بیش از ۱۰۰۰ عضو است که به‌صورت سیستمی و حسب نیاز کارشناسی، جهت مقابله با کلاهبرداری از کاربران مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

در ادامه نیز توضیح داده شده است که «اطلاعات خصوصی کاربران، آی‌دی و شماره فرستنده محتوا و مواردی از این قبیل در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران به‌عنوان خط قرمز بله، در حیطه این ابزار وجود ندارد و تنها محتوا به‌صورت بی‌نام در آن وجود دارد.»

در انتهای این متن نیز بله حق قانونی برای پیگیری و برخورد با منتشرکنندگان این تصویر را برای خود محفوظ داشته است.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1792467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    جمله آخر نشان مي دهد كه چقدر از لو رفتن اسرارتان عصباني شده ايد و دنبال حق محفوظ خودتان مي گرديد.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      84 8
      مسئولان که می گفتن پیام رسان های داخلی کاملا امن هستند و دسترسی به اطلاعات خصوصی مردم وجود ندارد و شرعی هم نیست!!!
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      33 15
      با سلام خدمت مسئولین خدوم سایت فرهنگی خبرآنلاین. اگه امکانش هست از شلوارک جدید گلزار هم خبر بذارید
  • BB IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    تمام پیام رسانهای داخلی فاقد امنیت هستند اینو دیگه خواجه حافظ شیرازی هم میدونه
    • شقشی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      51 9
      میفرمایند بدون اسم ومشخصات است!! پس چطور دنیال کلاهبرداریان هستید؟ با حس ششم یل علم ادنی دارید؟
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      17 94
      بی خود سعی نکن نظرات خودت رو از قول دیگران بگی. من و خیلیای دیگه به پیام رسانهای داخلی اطمینان داریم
    • هالو IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      4 3
      پیام رسان های خارجی که از شما مجوز استفاده از دوربین گوشی رو هم میگیره و تو اتاق خوابتون هم روشن میشه خیلی امنه. اصلا اونا کاملا پایبند به اخلاق هستن فقط بله و ایتا که دارن پوز خارجی ها رو میزنن امنیتش زیر سئواله. برو داداش ما تو لوله بخاری بزرگ شدیم
    • US ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
      2 1
      هالو واقعا هالوییی 😂
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    .... در این حد!؟ حتی یک پیام هم در پیام رسان های ایرانی رد و بدل نمیکنم دیگه
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      65 8
      من که از هنگام راه اندازی آنها در هیچ کدام عضو نشده ام و چند باری که دانشگاه اعلام کرد کانال های اطلاعرسانی خود را به این پیام رسان ها منتقل می کند اما با وجود ایجاد کانال تقریبا کسی عضو آنها نیست
    • ارش IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      برخلاف سم پاشی های مخالفان پلت فرم های طنی که کشته مرده پلت فرم های جاسوسی خارجی هستند ، بنده، خانواده و تمام کسانی که می شناسم با افتخار ازبله وسایر برنامه های ایرانی استفاده می کنیم.
    • علی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      17 64
      یعنی واقعاً توضیحات کامل بله رو نفهمیدی یا خودت رو به نشنیدن زدی؟ اونایی که بهت لایک دادن خیلی باحالن. یعنی کلا توجهی به واقعیتها نداری و فقط دنبال اون چیزی هستی که دوست داری وانمود کنی.محض اطلاعت دهها میلیون کاربر ایرانی برای پیام رسانهای داخلی داریم.تقریباً هر کسی رو می شناسم حداقل عضو یکیشون هست.
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      42 6
      دیر فهمیدن بهتر از هرگز نفهمیدن است.
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 3
      عزیزانی که میگن خودمون و همه و خیلی ها و تمام کسایی که میشناسیم و اینا از پیام رسان های داخلی استفاده میکنن خیلی خوبن! عزیزان وقتی که بانک ها دانشگاه ها و ادارات مجبورت میکنن که پیام رسان داخلی نصب کنی چون کد فعال سازی رو تو اون پیام رسان میفرستن مجبوری نصب کنی، اما به معنی فعالیت کردن نیست که! اگه گفته شما درست باشه که دیگه کسی تلگرام و واتس اپ و جاهای دیگه نمیرفت ولی تقریبا همه حتی کسایی که عشق پیام رسان های داخلی هستن هم اکثریت فعالیت شون تو تلگرام و واتس اپ هستش! یه نگاه به امار عضوهای کانال ها و ویوها بندازید متوجه میشید که کلا کاربرهای فعالی که تو پیام رسان های داخلی هستن محدود هستند! اینکه میخواید از پیام رسان های داخلی حمایت کنید عالیه دمتون گرم خودتون استفاده کنید و حالشو ببرید ولی این حق رو هم بقیه دارن که بخوان از سایر پلتفرم ها ازادانه استفاده کنند! بحث امنیت هم میارید وسط، یادتون باشه که اوکراین وسط جنگ تمام عیار هست اینرتنتش ازاد و وصله!
  • نادر IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    95 12
    هردم از این باغ بری میرسد. تازه تر از تازه تری میرسد. با این اوضاع انتظار دارید مردم به شما اعتماد کنن؟ چطور وعده حفاظت از اطلاعات مردم رو میدید،درحالیکه توانایی حفاظت از داده ها و سیستم مانیتورینگ حساسترین واحدهای خودتون رو ندارید؟ تازه من اطلاع و تخصصی درمورد سطح ایمنی و باگهای احتمالی موجود در نرم افزار و شبکه مورداستفاده "بله" رو ندارم. بهیچ عنوان حاضر نیستم خودم و خانواده ام از این شبکه استفاده کنیم.هرگز
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    79 10
    با این وزیر ارتباطات معلومه که این میشه عاقبت ما. مثل 1984 همه جا دارن بررسی میکنند.
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    64 7
    دروغ و تکذیب کردن که حناق نیست!!!
  • مجید IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    26 84
    شما فکر میکنید پیامرسانهای خارجی دسترسی به هیچی ندارند یا سازمانهای امنیتی ایران نمیتونن پیامارو بخونن؟برید خجالت بکشید و انقدر ساده نباشید. شما کل اطلاعات مالیتون تو دست دولته و پیامکاتون زیر نظر دولته. حالا بر 4تا پیام میترسین؟
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    17 55
    همه ی پیام‌رسان‌های خارجی هم چنین نظارتی دارند.یک جمله.تصویریامتنی متناسب اهدافشان نباشه سریع حذف وسانسور می‌شود.
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      8 3
      عزیز دل اون پستای عمومیه . به چتای خصوصی دسترسی ندارن مهندس
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    14 54
    طرف فکر میکنه اپلیکیشن خارجی رصد نمیشه بابا کجای کاری خود زاکربرگش میگه منم رصد میشم بقیه که جای خود داره
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    44 4
    من مطلع شدم که در یکی دیگر از پیام رسان های داخلی صاحب حساب کاربری هستم در حالی که تا به حال هیچ کدوم از این ها رو نصب نکردم!
    • نادر IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 1
      مهم نیست.احتمالا اونا شمارو نصب کردن😂
  • وحید IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    13 7
    نظرات منتشر شده 8 در حال بررسی 20 خبرانلاین هم مث ا. ناس
  • سحر IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    28 6
    شک داشتین؟ کی گفته که یه کارمند سطح پایین توانایی تشخیص کلاهبرداری اونم از روی محتوای چت رو داره؟
  • ناخداخسرو IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    11 50
    یکی از بهترین پیامرسانهاست ،، اگه دنباله دهن کجی وفهاشی نباشی میتونی. پیاما روبروی. مجبورنیستی درگروه هزارنفری که حتی دیده هم نمی شی.. بخای بازور و رسوندن پیامت بگویی منم... بله عالی هست. فعلا تعلق به ایران وایرانی العصل داره
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    5 20
    حساب بانک ملی رو هم چک میکنن چرا یه برنامه به غیر برنامه بانکی دسترسی به موجودی حسابا داره؟
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      9 2
      مالک بله خود بانک ملیه بله اول با کارکرد بانکی توسعه پیدا کرد
  • محسن IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    18 36
    بعضیا دوست دارند خودشون رو به خواب بزنند بابا ایلان ماسک مالک توییتر هم از جاسوسی از پیامرسانهای آمریکایی صداش در اومده ولی اینجا باید القا کرد که وای پیامرسان داخلی فقط جاسوسه کجای کارید
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 5
      شما یک عکس از جاسوسی اپلیکیشن های اجتماعی خارجی از کاربرانشان نشان بده که در فضای مجازی منتشر شده باشه !! جاسوسی کردن هم بلد نیستیم
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    31 3
    چرا از شفاف سازی عصبانی میشید
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      1 0
      خسته نشدید از این همه روشنگری?😅
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    6 2
    همه ی پلتفورم های دنیا اطلاعات کاربران را بررسی می کنند فقط این کاربر هست که دوست داره اطلاعاتش به چه پلتفورمی فروخته بشه . این رو دیگه هر بچه ای می دونه همه ی مردم جهان میدونن وقتی از گوشی هر برند استفاده می کنی وقتی از هر پلتفورمی استفاده می کنی اطلاعاتت بررسی میشه حالا دوست داری کی اطلاعاتت را داشته باشه اون دیگه به خودت بستگی داره نباید سادگی کنیم همه ی این اختراعات به این خاطر بود که جهان غرب تسلطش را روی همه بیشتر کنه و از این طریق از حرفهای جهان اطلاع کسب کنه
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    5 1
    اینکه اطلاعات رو رسد می‌کنند، قبول. خجالت آور اینه که نمیتونن از اطلاعات خودشون حفاظت کنند.🤔
  • محمد IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 0
    دقت کنید که به کلماتی مانند آها و اوک هم حساس است. امکان ندارد شما چت کنید و از کلماتی که از نظر پیام رسان های داخلی حساس هستند استفاده نکنید. به همین دلیل همه تحت رصد هستید. حتی در چت های خصوصی.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 0
    جامعه نظارتی؛ ره‌آورد تمدن دیجیتال.